نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 11 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/06/24
2915


تغییرات نرخ تورم از سال 1399 تا 1400


 

یکی از مسائل و مواردی بسیاری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تورم است. همه ما با مسائل و مشکلات تغییرات نرخ تورم از سال 1399 تا 1400 مواجه شده‌ایم. در واقع باید اشاره شود که تورم نرخی است که به واسطه آن، قیمت کالا‌ و خدمات مختلف افزایش پیدا می‌کند. بنا به عبارتی دیگر قیمت اجناس و کالاها یا خدمات ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی بصورت تدریجی افزایش پیدا کند که به این افزایش قیمت‌ها تورم اطلاق می‌شود. تورم می‌تواند علل خاص خود را داشته باشد و به عوامل بسیار گوناگونی وابسته است. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم به تغییرات نرخ تورم از سال 1399 تا 1400 بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تورم در سال 1399:

 

قابل ذکر است که در نظام اقتصادی (در هر کشور)، مقروض بودن دولت به نظام بانکی،  باعث افزایش نقدینگی در سطح کشور می‌شود که این موضوع با افزایش تقاضای کل در جامعه و سپس منجر به تورم خواهد شد. بنا به عبارتی ساده‌تر می‌توان اذعان داشت که یک رابطه مستقیم بین سطح عمومی قیمت‌ها و نقدینگی در کشور وجود دارد. زمانی که پول عرضه شده در یک جامعه بسیار بیشتر شود، سبب می‌گردد که قیمت‌های کالاها و خدمات افزایش یابد. نکته‌ مهم و قابل توجه این است که اگر مقروض بودن دولت از طریق اوراق باشد، این مسئله نیز منجر به بالا رفتن نرخ بهره در جامعه خواهد شد و سرمایه گذاری بخش خصوصی را به شدت کاهش خواهد داد که در حال حاضر این اتفاق در حال رخ دادن است و تورم رو به افزایش!

نرخ تورم بصورت معمول برای خانواده‌های شهری و روستایی با یکدیگر تفاوت دارد. برای محاسبه و پیش بینی نرخ تورم در کشورهای مختلف، باید الگوهای مختلفی توسط کارشناسان و متخصصان در این زمینه معرفی شود و سپس بر اساس آن نرخ تورم را پیش بینی کرد. در سال‌های اخیر کشورمان ایران با تورم بالایی در حال درگیری است. لازم به ذکر می‌باشد که در راستای خروج آمریکا از شرایط برجام و همچنین فشارهای سیاسی علیه ایران، از اواخر سال 96 اقتصاد ایران با یک شرایط بسیار بحرانی و نامناسب مواجه شد. در طی این چند سال اخیر شاهد افزایش بی وقفه نرخ ارز و همچنین نرخ تورم بوده‌ایم که به تبع مشکلات و مسائلی را برای ایرانیان به وجود آورده است.

در سال 1399 تورم ایران نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیاری داشت که البته دلایل مختلفی می‌تواند بر نرخ تورم تأثیرگذار باشد (افزایش نرخ تورم فقط به مسائل سیاسی بستگی ندارد). بررسی‌ها و تحلیل‌های مختلفی که بر روی قیمت کالاها و اجناس مختلف انجام شد، آمارهایی درباره نرخ تورم در سال 99 را حاصل کرد که این آمار و ارقام بصورت زیر می‌باشد:

 

شایان به ذکر می‌باشد که تورم ممکن است با شاخص قیمت مصرف‌ کننده نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع شاخص قیمت مصرف کننده میانگین ​​تغییر قیمت‌هایی را در طول زمان‌های مختلف اندازه‌گیری می‌نماید که مصرف‌ کنندگان باید برای سبد کالاها و خدمات پرداخت کنند که بصورت معمول این موضوع نیر تحت عنوان تورم شناخته می‌شود.

 

نمودار تغییرات نرخ تورم کالا در دهه 90: 

 

 

 

 

 

نمودار نرخ تورم سالانه در دهه 90:   

 

 

 

 

 

 

نرخ تورم نقطه ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دهه 90:

 

 

 

 

 

 

میزان تورم در فروردین ماه سال 1400:

 

در سال 1400 نیز شاهد تورم بالایی هستیم. در سال 1400 شاخص قیمت کالا و خدمات در فروردین ماه ۳۰۶.۱ درصد می‌باشد و هر سه نرخ تورم (ماهیانه، سالیانه و نقطه به نقطه) در فروردین ۱۴۰۰ رشد داشته است.

به آمار و ارقام زیر توجه کنید:

 

به نمودارهای زیر توجه فرمایید:

 

شاخص کل قیمت مصرف کننده خانوارهای شهری به تفکیک ماه در سال 99

( 100=95 )

 

 

 

شاخص کل قیمت مصرف کننده خانوارهای شهری به تفکیک ماه در سال 1400

( 100=95 )

 

 

 

 

 

  




برچسب‌ها:

تورم ضریب تغییرات