نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/06/14
2369


تغییرات نرخ طلا نسبت به سال 99


طلا یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین کالاها در سطح جهان بحساب می‌آید و قیمت جهانی آن در طول سال‌های گذشته (تا کنون) دارای روند صعودی بوده است. بیشتر افراد به سرمایه گذاری بر روی طلا علاقه داشته و بر این باوراند که قیمت طلا هرگز افت محسوس نخواهد داشت و همیشه در حال افزایش است.

 

 

در واقع برای سرمایه گذاری مالی بر طلا، لازم است که شما تحلیل‌های مناسبی از بازار طلا داشته باشید و حداقل بتوانید در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه و به ترتیب تا یک سال گذشته را تحلیل نمایید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تغییرات نرخ طلا نسبت به سال 99 بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تغییرات نرخ طلا نسبت به سال 99:

 

طلا کالایی است که هر سال بر قیمت آن افزوده می‌شود. اما در طی سال و در طی روزها و ماه‌ها نوسانات نرخ طلا همیشه مثبت نبوده و در برخی از اوقات ممکن است افول را نیز تجربه کند. اما به صورت میانگین، معمولا نرخ طلا در هر سال افزایش می‌یابد! در واقع تغییرات نرخ طلا به عوامل و موارد بسیار مختلفی بستگی دارد.

از سال 1399 تا سال 1400، قیمت طلا تغییرات زیر را داشته است:

 

اعداد و ارقام بالا نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته ( از فرودین 1399 تا فروردین 1400 ) با رشد 466000 تومانی قیمت طلا مواجه بوده‌ایم که به‌طور قطع این موضوع بر اقتصاد ایران تأثیرات خاص خود را خواهد داشت.

 

به نمودار نرخ طلای 18 عیار توجه کنید:

 

 

 

با توجه به نمودار بالا:

(واحد حجمی: گرم)

 

نمودار نرخ طلا 24 عیار:

 

 

 

این نمودار تغییرات نرخ طلا 24 عیار را از سال 1399 تا سال 1400 نشان می‌دهد، بر طبق این نمودار می‌توان اذعان داشت که:

(واحد حجمی: گرم)

 

 

نمودار تغییرات نرخ طلا 18 عیار از سال 1399 تا 1400:

 

 

 

 

 

مقیاسه نرخ طلا 18 عیار از سال 1399 تا سال 1400:

 

 

 

 

 

عوامل موثر بر تغییر قیمت طلا:

 

طلا در بین دارایی‌های هر خانواده در ایران، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل آنکه این کالا قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی داشته و هر سال قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و بعلاوه بنا به دلایل زیر، طلا یکی از ارزشمندترین کالاها در دنیا شناخته می‌شود:

 

نکته بسیار قابل توجهی که باید بدانید، این است که طلا و نفت از جمله محصولات بسیار مهم در بازار جهانی بحساب می‌آیند که بر اقتصاد یک جامعه یا یک کشور تأثیر شگرفی می‌گذارد به این صورت که طلا و نفت پشتوانه اصلی همه ارزها در سرتاسر دنیاست!

لازم بذکر است که سیاست‌های پولی و مالی کشورها تأثیر خاصی بر قیمت طلا در جهان دارد و در این حوزه کشورها زمانی که رکود اقتصادی را تجربه می‌کنند؛ از سیاست‌های پولی و مالی انبساطی برای رسیدن به ثبات از رکود اقتصادی بهره می‌برند.

در واقع سیاست‌های مختلفی که کشورها بکار می‌برند، بر بخش‌های مختلف و حقیقی اقتصاد تأثیر می‌گذارد. بعلاوه برخی از سیاست‌های بکار رفته بر ارزش پول یک کشور در مقابل دیگر کشورها تأثیر خواهد داشت! هر سیاستی که بر روی ارزش ارز یک کشور تأثیر بگذارد، به‌طور قطع بر قیمت کالاهای بسیار مهم مانند طلا و نفت نیز اثر گذار خواهد بود.




برچسب‌ها:

طلا ارزش طلا خان به بین ضریب تغییرات