نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/08/06
301


نوسانات در قیمت مسکن

دسترسی سریع



نوسانات در قیمت مسکن دلایل خاص

خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها تورم می‌باشد. تورم و بازار مسکن رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بصورت کلی می‌توان اشاره داشت زمانی که فشارهای تورمی در سطح یک کشور یا جامعه افزایش می‌یابد بخش مسکن نوسانات بالایی خواهد داشت. در این خصوص سیاستمداران و اقتصاددانان به دنبال راه حلی موثر برای کاهش اثرات تورمی هستند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی نوسانات در قیمت مسکن بپردازیم و اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نوسانات در قیمت مسکن:

 

نوسانات در قیمت مسکن بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که قابل بحث و بررسی هستند. در کل نوسان قیمتی در بخش مسکن می‌تواند باعث نوسان شدید در قیمت کالاها و خدمات مختلف گردد. از طرف دیگر تورم بر قیمت مسکن تأثیر داشته و شوک‌های ادواری قیمت و اجاره مسکن را بدنبال دارد! تمامی این موارد ذکر شده بصورت سلسله‌وار به یکدیگر وابسته هستند و موضوع بسیار مهمی در اقتصاد مسکن بشمار می‌آیند. می‌توان اذعان داشت که قیمت مسکن تحت تأثیر موارد زیر قرار دارد:

 

 

در طی چند سال اخیر بنا به دلایل ذکر شده در فوق تغییرات و نوسانات در قیمت مسکن مشاهده شده است بگونه ای که هر سال قیمت آن بصورت صعودی افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی افراد در شهرهای مختلف شده است. بنابراین باید اشاره شود که به نقل از خبرگذاری ایسنا قیمت مسکن باتوجه به دلایل مختلفی مانند رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم‌انداز تورمی تا پایان سال رشد چندانی نخواهد داشت و بطور قطع کم‌تر از نرخ تورمی خواهد بود.

 

قیمت مسکن:

 

برخی از افراد معتقدند که با افزایش قیمت دلار و خودرو به طور قطع قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت. اما نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که بازار مسکن یک بازار دیرپذیر است و واکنش آن به نوسانات قیمت ارز بسیار دیرتر از کالاها و خدمات دیگر خواهد بود. بصورت کلی شروع فرآیند افزایش قیمت همه بازارها با یکدیگر انجام نمی‌شوند، به دلیل آنکه مولفه‌های بسیاری در جهت‌ دهی به بازارها وجود دارد و هر بازار یک ظرفیت درونی خاص خود را دارد که بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بنابراین نمی‌توان بصورت قطعی درباره رشد قیمت مسکن در آینده یا رکود آن صحبت کرد.

 

شایان ذکر می‌باشد که ظرفیت بازار مسکن به حدود یک سوم رسیده است. برای آنکه به مقدار کاهش ظرفیت بازار مسکن پی ببرید، باید اشاره شود که در سال‌های گذشته و در شرایط کاملا معمولی بصورت متوسط حدود 15 هزار فقره معامله مسکن در شهر تهران صورت می‌گرفت. اما در سال 1400 این مقدار معامله به 5000 فقره کاهش یافته است. طبق آمار و اطلاعات از تجارت نیوز، در مرداد ماه سال 1400 تعداد معاملات مسکنی که در پایتخت انجام شده است 5/5 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل (یعنی تیر ماه) ۸.۴ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۳۹.۴ کاهش را نشان می‌دهد.

 

اکنون با یک رکود نسبی در بازار مسکن مواجه هستیم. این رکود ناشی از عدم توانایی متقاضیان به خرید مسکن برمی‌گردد. خروج تقاضای واقعی در کنار به همراه سیاست‌هایی که دولت در زمینه مسکن اجرا کرد، سبب شد که از آبان سال 99 تا کنون، تعداد قابل توجهی از دلالان بازار مسکن را ترک کنند. دو مورد از مهم‌ترین این سیاست‌ها به شرح زیر است:

 

عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن در یک نگاه:

 

 

به نقل از اقتصاد آنلاین، در اوایل دهه 90 اوایل دهه ۹۰ تولید سالیانه مسکن در کشور از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد بود. اما در سال 1399 و در سال 1400 به دلیل افزایش سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش قیمت زمین و مشکلاتی از این قبیل، تعداد ساخت مسکن به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد در کشور رسیده است. باید قوانین و مقررات، شرایط را برای ترغیب سازندگان به ساخت و ساز را فراهم آورند تا ساخت مسکن دوباره رونق بگیرد.

 




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش