امروزه با رشد علم و فناوری در تمام حوزه‌ها کمتر کسی است که کلمه برند را نشنیده باشد اما برای درک بهتر و بیشتر این مقاله بهتر است تعریفی از برند را بدانیم چرا که این کلمه با تعاریف و مصادیق فراوانی همراه است اما در کل تجربه نشان داده برند کلمه‌ای است که برای یک کمپانی انتخاب می‌شود. به عبارت دیگر نشان‌دهنده هویت و عملکرد یک تیم است.

بازاریابی با برند

برای ارتباط با مشتریان و متقاضیان مهم‌ترین عامل برند است که در بازاریابی و تبلیغات جهت افزایش فروش و ایجاد اعتماد در نهایت ایجاد شرایط توسعه کار مورد اهمیت است. خود برند به انواع مختلفی تقسیم می‌شود برخی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

    1.برند شخصی

     2.برند عمومی

     3.برند خدمات

     4.برند شرکتی

     5.برند سرمایه‌گذاری

     6.برند محصول

     7.برند ملی

     8.برند مکان

معیار انتخاب نام برند

معمولا برای انتخاب نام برند تجاری همه سعی دارند تا نامی ساده و کوتاه انتخاب کنند که در ذهن‌ها بماند و به قدری انعطاف‌پذیر انتخاب می‌کنند که اگر در آینده حوزه فعالیتشان عوض شد قابل استفاده باشد. بسیاری از برنده‌های ایرانی با کیفیت و موفق بوده‌اند که در بازار جهانی هم شاهد صادرات آن‌ها هستیم تعدادی از این برند‌ها را بررسی می‌کنیم:

کاله

کاله شرکتی با تولید محصولات لبنیاتی که کارخانه آن در آمل قرار گرفته است به عنوان یکی از 50 برند تجاری برتر دنیا شناخته شده است شرکت کاله با در دست داشتن 26 درصد از بازار پنیر ایران در سال 1392 توانست جایگاه مناسب خود را در بین مردم پیدا کند و به عنوان برند محبوب شناخته شود کاله در دسته برندهای تجاری قرار گرفته که در کشورهای دیگر نظیر روسیه، انگلستان، آلمان، عراق نمایندگی دارد. کاله هر روزه حدود 1350 تن از محصولات خود را می‌فروشد.

پارس‌خزر

شرکتی تحت عنوان توشیبا در سال  1348 فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و پس از چند سال تغییر اسم داد و با اسم برند پارس‌خزر شناخته شد. شرکتی با تولید لوازم خانگی که به شهرت عمومی دست پیدا کرده است و محصولات خود را به بسیاری از کشورها صادر می‌کند مثل هلند، ایتالیا، آلمان و در کشورهای کانادا، عراق، آلمان، بریتانیا و ... نمایندگی دارد.

همراه‌اول

همراه‌اول در سال 1372 تأسیس شد و بیش از 86 میلیون سیم‌کارت با این برند فروخته شده است و جزو 100 برند برتر در جشنواره قهرمانان صنعت ایران در سال 1392 شده است.

دیجی کالا

دیجی‌کالا شرکتی که در شروع با 5 نیرو فعال و سرمایه 10 میلیونی در سال 1385 آغاز به فعالیت کرد ولی سال 1397 پرسنل این شرکت به 2200 نفر رسید. آمارهای بازدید در طول روز دیجی‌کالا به بیش از 2 میلیون رسیده است. در سال 1399 شاهد فروش کالای ایرانی سه برابر کالای خارجی در دیجی‌کالا بوده‌ایم. رتبه اول پرفروش‌ترین کالا در دیجی‌کالا طی سال 1399 برند ایکس‌ویژن بوده که 4 درصد فروش ریالی این فروشگاه را شامل شده است. رتبه دوم هم مربوط به برند پارس‌خزر است.

چرم مشهد

محصولات چرمی از قدیم تا کنون تجارتی سودآور بوده است. از این رو چرم مشهد هم از سال 1375 در زمینه کیف و کفش (12 رنگ مختلف) فعالیت می‌کند که 72 فروشگاه در داخل کشور دارد. چرم مشهد در حال حاضر با کارآفرینی برای 1013 نفر بزرگ‌ترین برند چرم ایران در 5 قاره موجود است.

پاکشوما

پاکشوما برند لوازم برقی بزرگ که فعالیت خود را با تولید ماشین لباس‌شویی آغاز کرد. به نقل از مدیران برند پاکشوما در حال حاضر سالانه 4.7 درصد از هزینه‌های شرکت خرج توسعه محصولات جدید می‌شود و 86 درصد از مشتریان از کیفیت تولیدات این برند راضی هستند