فاطمه افصح حسینی
فاطمه افصح حسینی

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/06/30
716


شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – زیرساخت


زیرساخت داده مکانی (Spatial Data Infrastructure: SDI) به معنی درجه آمادگی یک کشور در ارائه اطلاعات مکانی به جامعه می باشد و به مدیریت شهری کمک می کند، از این جهت که اطلاعات مکانی در شهرها را تولید، توزیع و هماهنگ می کند. همچنین، زیرساخت داده مکانی را می توان یکی از ابزارهای متکی به قدرت دانست که تلاش می کند ارزش ها، پتانسیل ها و فرصت های مکان را مشخص نماید تا منافع و نیازهای بازیگران قدرتمند تامین شود و ایشان در برابر رقیبان پیروز شوند.

 

از دیدگاه رقابت پذیری (از نظریه های مدیریت شهری)، انواع مختلف سرمایه گذاری در زیرساخت های شهری (به عنوان بخشی از اطلاعات مکانی بهبود دهنده رقابت پذیری شهری) و در مراحل مختلف توسعه یک شهر مهم می باشند. دکتر یانگ کیانگ یکی از حوزه های رقابت پذیری شهری را زیرساخت ها و به خصوص زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف می کند. نوع، کیفیت و هزینه زیرساختارهای موجود و به ویژه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانند بر روی رقابت تاثیر گذارند.

 

زیرساخت های شهری، تمامی کاربری های عمومی و خدماتی شهر و همچنین شبکه های حمل و نقل (جاده ها، ریل ها، فرودگاه ها و ...)، مخابرات (تلفن ثابت، تلفن همراه)، ارتباطات (خدمات از راه دور)، و ... را در بر می گیرد. بخشی از این زیرساخت ها به اصطلاح تاسیسات شهری (عوامل، عناصر و فرآیندهایی از کالبد و فضای شهری که زندگی شهروندان را تسهیل می کنند) نامیده می شوند که پایه و اساس هر مجتمع زیستی می باشند و امکاناتی چون برق، گاز، آب، سیستم جمع آوری فاضلاب، و ... را برای شهر فراهم می کنند. جمع آوری داده، تشکیل بانک داده، و تجزیه و تحلیل داده های زیرساخت های شهری نقش موثری در بهبود مدیریت شهری دارد.

 

دوره:

Coursera:

Management of Urban Infrastructures – part 1 | Coursera



برچسب‌ها:

تحلیل داده مرکز آمار ایران تهران مشهد شیراز تبریز اصفهان بابل ساری کرمانشاه اهواز تویسرکان قم بوشهر خرم‌آباد زابل اردبیل آستارا سرعین آبادان داراب دهلران چابهار بجنورد بروجرد یاسوج فومن نیشابور مرودشت سرپل‌ذهاب ابهر فسا نهاوند قائن ایلام درود سیرجان گرگان کرج بندرانزلی مشگین‌شهر سنندج نجف‌آباد شاهرود سمنان اراک الیگودرز مریوان رشت رفسنجان رودبار کرمان کاشان جهرم کازرون نور سبزوار رامسر اندیمشک بناب اسلام‌آبادغرب بیرجند ارومیه میناب بندرعباس اسلامشهر دامغان ملایر برازجان قزوین بم