نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/07/21
304


رشد اقتصادی در سال ۱‍۴۰۰


بنا به تعاریف مختلف، رشد اقتصادی به عنوان افزایش تولیدات و خدمات مختلف در سطح یک کشور شناخته می‌شود که افزایش کالاهای سرمایه‌ای، نیروی کار (در زمینه‌های مختلف)، تکنولوژی و فناوری نوین و سرمایه انسانی همگی می‌توانند به رشد اقتصادی کمک شایانی نمایند.

رشد اقتصادی، با افزایش تولید و درآمد سرانه ملی رابطه مستقیمی دارد. اگر تولید کالا و خدمات در یک کشور افزایش پیدا کند، رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد. متخصصان به منظور محاسبه این معیار، یک سال پایه را در نظر می‌گیرند و افزایش تولید در یک سال خاص را با سال پایه مقایسه می‌کنند و از این طریق می‌توانند به بررسی رشد اقتصادی بپردازند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۰ بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

اقتصاد ایران:

 

اقتصاد ایران یک اقتصاد ترکیبی به شمار می‌آید که ۶۰ درصد از آن به شیوه متمرکز، اداره و کنترل می‌شود. قابل ذکر است بخش عمده صادرات ایران بر پایه نفت و گاز می‌باشد و حجم بسیاری از بودجه کشور را تأمین می‌کند. بعلاوه ایران بزرگترین تولیدکننده پسته، زعفران، خاویار، زرشک، فیروزه، و فرش دستباف و ... در جهان است اما بنا به دلایل مختلف رشد اقتصادی ایران با مشکلات متعددی مواجه شده است. همچنین باید اشاره شود که کشور ایران، بزرگ‌ترین ذخایر روی و سرب را در جهان را دارا بوده که بیشتر به شکل خام صادر می‌گردد.

بصورت کلی اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با معضلات بسیار خاصی روبه‌رو شده است. تورم و رشد اقتصادی کشور اوضاع مساعدی را طی نمی‌کنند. وجود پاندمی یا همه‌گیری کرونا نیز بر اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تأثیر بسزایی گذاشته است. البته این همه‌گیری بر اقتصاد دیگر کشورهای جهان نیز لطمه وارد کرده است.

 

به نقل از بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰:

 

به نقل از مرکز آمار ایران:

 

به جداول و نمودارهای زیر توجه فرمایید:

 

 

 

 

 

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید.




برچسب‌ها:

بانک دی اقتصاد