کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/06/03
538



عراق یکی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ خرما در جهان می‌باشد. از نظر تاریخی سال‌های سال است که این کشور به تولید خرما می‌پردازد. اما چند سال است که بنا به دلایل مختلف میزان تولید خرما در این کشور کاهش یافته است. مصرف سالانه خرما در عراق هم از تولیدات داخلی و همچنین از راه واردات تأمین می‌شود. با این حال نیز عراق یکی از کشورهای صادر کننده خرما به دنیا است. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی مصرف سالانه خرما در عراق بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با Sdata همراه باشید.

 

مشکلات تولید خرما در عراق:

در سال‌های 1950 تا 1960، عراق با تولید قریب به 32 میلیون درخت خرما در سراسر کشور، بهترین تولید کننده خرما در جهان بود. اما قابل ذکر است که از زمان آغاز جنگ با ایران در دهه 1980 ، عراق حداقل نیمی از این درختان خرما خود را از دست داده است و بر اساس تخمین‌های دولت عراق، تا سال 2004 تنها نه میلیون از این درختان باقی‌مانده بودند!

 عوامل بسیاری وجود دارند که بر تولید خرما در عراق اثر گذاشته و باعث شده‌اند که تولید و برداشت این محصول در طی سال‌های اخیر با مشکلات گوناگونی مواجه شود. با این حال، تلاش‌های مقامات عراقی و محققان به طور یکسان برای جبران خسارت جدی که بخش خرما طی 30 سال گذشته تجربه کرده است را نمی‌توان نادیده گرفت. رویکردهای جدیدی برای بازگرداندن تولید خرما در عراق وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لازم بذکر است، با تمام مشکلاتی که در کشور عراق برای تولید خرما وجود دارد، اما میزان مصرف سالانه خرما در عراق کاهش چشمگیر نداشته است. به دلیل آنکه کشورهای همسایه عراق مانند ایران، عربستان، کویت و ... خرما را به این کشور صادر می‌کنند.

 

مصرف سالانه خرما در عراق از سال 2012 تا 2017:

در این بخش نمودارهایی را ارائه می‌دهیم که بیانگر میزان مصرف خرما در عراق از سال 2012 تا 2017 می‌باشد. این نمودار بر اساس تن متریک پایه‌گذاری شده است. بر طبق این نمودارها می‌توان اذعان داشت که:

1.    در سال 2017، میزان مصرف خرما نخل در عراق تقریباً 46780 تن بوده است که نسبت به 46،815 تن در سال قبل کاهش داشته است.

2.    کل مصرف خرما در سال 2013 در کشور عراق به 227 کیلو تن رسیده است. این میزان 5.96 درصد بیشتر از سال قبل می‌باشد.

3.    کل مصرف خرما در عراق در سال 1998 به بالاترین حد خود یعنی 365 کیلوگرم رسیده است.

4.    در میان 121 کشور دنیا، عراق کشوری است که رتبه 10 را از نظر مصرف خرما در جهان دارد.

5.    کمترین میزان مصرف سالانه خرما در این دوره 5 ساله 41000 تن مربوط به سال 2012 است.

شما می‌توانید برای کسب آمارها و ارقام بیشتر، به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

خرما عراق