نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/08/07
1985


کشورهای پرجمعیت جهان


مسئله جمعیت همیشه پراهمیت تلقی شده است. با پیش‌بینی‌های نرخ نزولی جمعیت کشورهای مختلف همه به دنبال رفع آن هستند. به عبارت ساده‌تر از جمعیت جوان جوامع کاسته و به جمعیت سالمندان افزوده می‌گردد. با این وجود جوامع این‌چنین در آینده حتی با کمبود نیرو کار نیز مواجه خواهند شد. این موضوع تنها یکی از بحران‌های مربوط به این جریان است. از این رو می‌خواهیم با این محتوا در زمینه کشور‌های پرجمعیت صحبت کنیم. کشور از نظر لغوی قسمتی از زمین است که مردمانی با یک آداب در آن زندگی کرده و در سازمان ملل نیز ثبت شده است. در جهان کشورهای زیادی با جمعیت و وسعت متفاوت وجود دارد. در حال حاضر ۱۹۷ کشور به عضویت سازمان متحد رسیده‌ است. کشورهای جهان از بسیاری از جهت‌ها با هم تفاوت دارند و برخی از کشورها با ویژگی‌های خاصی در جهان معروف می‌شوند. به طور مثال کشور هند به سبب ملت و زبان‌های مختلفی که دارد به کشور هفتاد و دو ملت معروف شده است. ژاپن بخاطر اینکه موقعیت خورشید در آن طوری است که انگار خاستگاه طلوع آن است به کشور آفتاب معروف است. کشور ما ایران نیز به علت نام‌گذاری خاصش در جهان به سرزمین پارس شناخته می‌شود.

جمعیت

کشورها را می‌توان از بسیاری از جهات با هم مقایسه کرد اما ما در این مقاله قصد بررسی جمعیت کشورهای مختلف و شناسایی پرجمعیت‌ترین کشورها را داریم. جمعیت به تعداد افرادی اتلاق می‌شود که بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. طی بررسی‌ها جمعیت جهان سیر صعودی در پیش گرفته که ممکن است عواقب و چالش‌های فراوانی پیش رو داشته باشیم. به طور مثال در سال ۱۴۰۰ جمعیت جهان ۷.۹ میلیارد نفر بود و پرچمعیت‌ترین کشور چین است.

آمار جمعیتی

در جدول زیر ما تعدادی از کشورهای جهان با جمعیتشان در سال ۱۴۰۰ را برای شما آورده‌‌ایم. در این جدول پرجمعیت‌ترین کشور جهان با ۱۴۰۶۴۴۲۴۹۸ نفر چین است. پس از آن هند کشور هفتاد و دو ملت با جمعیت ۱۳۹۰۳۶۲۰۲۳ نفر قرار دارد. کشور ایران با جمعیتی حدود ۸۴۸۷۳۳۴۶ نفر در  رتبه هفده کشورهای پرجمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.

در نمودار زیر برایتان درصد جمعیت کشورها را آورده‌ایم. براساس این نمودار کشور چین حدود ۱۷.۶۳ درصد و هند ۱۷.۵۳ درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده‌اند. به طور کلی این دو کشور جهان ۳۵ درصد از جمعیت کل جهان را شامل می‌شوند. در این بین کشور ایران نیز تنها ۱.۰۷ درصد از جمعیت جهان را دارا است.

با اطمینان می‌توان گفت که عامل جمعیت در بلندمدت به رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد. براساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان گفت کشورهایی که درآمد بالا دارند جمعیت تاثیر منفی بر اقتصاد می‌گذارد. اما در گروه‌های دیگر تاثیر مثبت خواهد بود. طبق همین تصورات که افزایش جمعیت موجب کاهش رشد اقتصادی می‌شود جمعیت دهه شصت و هفتاد کاهش داشته است. شاید "شعار فرزند کمتر زندگی بهتر" نیز به همین واسطه شکل گرفته است.

جمعیت سالمند کشور احتیاج به محافظت و صرف هزینه دارد. به طوریکه افراد آماده به کار کم شوند اقتصاد کشور ضعیف می‌شود. شاید بتوان همین موضوع را عامل توقف پیشرفت دانست. در کنار آن نیز ذخایر زیرزمینی روز به روز کمتر و در نهایت بودجه سازمان‌ها و نهادهای پزشکی کاهش می‌یابد.

 

 

 

رشد جمعیت

به طور کلی یکی از بزرگترین بحران‌ها و نگرانی‌ها مربوط به کاهش جمعیت است. طی بررسی‌ها و گزارشات آماری جمعیت کشور ما از 84 میلیون نفر طی سال 1400 به 91.5 میلیون نفر در سال 1415 می‌رسد. این در حالی است که دبیر مرکز مطالعات جمعیت ایران اعلام کرده که نرخ جمعیت در کشور ما به 0.7 درصد رسیده است. به عبارت ساده‌تر رشد جمعیت ما زیر یک درصد است.

برخی نیز سبک زندگی را عامل مهم در کاهش جمعیت می‌دانند. در کنار این موارد عمده مردم به خیال مشکلات اقتصادی روی به فرزندآوری نمی‌کنند. یعنی مشکلات اقتصادی و رفاهی را عامل کاهش جمعیت می‌دانند. اما علت اصلی آن مسائل فرهنگی نیز عنوان می‌شود. به عنوان مثال اسکاندیناوی سطح بالایی از رفاه را دارد اما در فرزندآوری پایین‌ترین سطح را به خود اختصاص داده است. بعلاوه این‌که 95 درصد از سقط جنین‌ها در ایران به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد. می‌توان ناباروری را نیز در این مسائل موثر قلمداد کرد. چرا که 20 درصد از زوج‌ها مشکل باروری دارند. اینجاست که بحران جمعیت پیر به وجود می‌آید. چون طبق پیش‌بینی‌ها در حال حاضر 11 درصد جمعیت ایران بیشتر از 60 سال سن دارند. در نهایت در سال 1430 این میزان به 32 درصد خواهد رسید. به بیانی دیگر می‌توان گفت یک سوم جمعیت ایران در سال 1430 سالمندان خواهند بود.

همین عامل به ارائه خدمات شبکه بهداشت فشار خواهد آورد. زیرا هر فرد پیر 5 برابر یک فرد غیر پیر نیاز به هزینه درمانی دارد. حتی سازمانی مثل تامین اجتماعی نیز دستخوش مشکلات می‌شود. در نتیجه از عهده تعهدات خود برنمی‌آید.

 

راهکار افزایش جمعیت

 

طی بررسی‌ها و آمار نرخ باروری کلی در ایران 1.9 می‌باشد. به طور کلی نرخ باروری در زنان تحصیلکرده 1.3 است. اما در زنان شاغل 1.1 می‌باشد. در صورتی که در بین کم‌تر تحصیلکرده این نرخ به 2.2 می‌رسد.

 

در پایان

ما در این مقاله از وب‌سایت اس‌دیتا قصد داشتیم تاثیر رشد اقتصادی به واسطه رشد جمعیت و زاد و ولد را بررسی کنیم. طی آماری که دیدیم اکثر کشورهایی که درآمد بالا دارند جمعیت به رشد اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد. در صورتی که در دسته‌بندی‌های درآمدی دیگر این تاثیر معکوس خواهد بود. حتی نرخ زاد و ولد روی سرمایه‌گذاری کشورهایی که درآمد رو به بالا دارند اثر مثبت دارد. بنابراین در کل برای کشورهایی که در آمد رو به پایین دارند نمی‌توان نرخ زاد و ولد بر اقتصاد را به قطع یقین کاهش یا افزایش اعلام کرد. همه می‌دانیم که مسائل اجتماعی و اقتصادی بر روی جمعیت موثر خواهد بود.  میانگین سن و جمعیت نسل جوان موجب می‌شود هر جامعه‌ای با خلل مواجه شود. به طور کلی سیاست‌های جمعیتی دستخوش مسائل مسکن، اشتغال، امکانات رفاهی و آموزشی خواهند بود. جمعیت به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بعلاوه مسائل زیستی بسیار مهم و مورد توجه است. تا رفاه و امکانات زندگی را مورد توجه قرار دهد.



برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران کشور