کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/06/21
361


تصمیم‌گیری داده محور و مزایای آن


دنیای ما از زمان‌های گذشته تا کنون با اطلاعات و داده‌ها گره خورده است. تمام محتواهایی که در اینترنت مشاهده می‌کنید و یا می‌خوانید، اخبار جدیدی که به آن‌ گوش می‌دهید، اموری که در طول روز با آن‌ها سر و کار دارید و ... همه و همه جزء داده‌ها و اطلاعات لازم در این دنیا شناخته می‌شوند. بسیاری از این داده‌ها توسط شرکت‌ها و کمپانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و برخی دیگر نیز هرگز به کار نمی‌آیند. استفاده از داده‌ها و اطلاعات در رشد و پیشرفت کسب و کار بسیار مهم است و سازمان‌ها برای تصمیم‌گیری مناسب در خصوص آینده سازمان خود از داده‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تصمیم‌گیری داده محور و مزایای آن بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تصمیم‌گیری داده محور چیست؟

در هر ارگان و سازمانی، تصمیم گیری مناسب یکی از ارکان اصلی موفقیت است. داده محور بودن یکی از الزامات تصمیم‌گیری، داده محور بودن آن است. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که تصمیم‌گیری داده محور چیست؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که تصمیم‌ گیری داده‌محور، یک روش کاملا مناسب برای تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف است. این نوع از تصمیم‌گیری به موارد زیر متکی است:

این نوع تصمیم‌گیری شامل استخراج الگوها و استفاده از داده‌ها در تصمیم‌گیری است. در این صورت حقایق در یک سازمان و بازار مربوطه آشکار می‌شود و می‌توان به صورت واقع بینانه تصمیم‌گیری کرد. بنا به عبارتی دیگر تصمیم گیری داده محور به فرآیند تصمیم‌گیری سازمانی براساس داده‌های واقعی اشاره دارد.

 

تفاوت تصمیم‌گیری داده محور با دیگر روش‌های تصمیم‌گیری:

نکته بسیار مهم این است که تصمیم‌گیری داده محور، با سایر روش‌های تصمیم‌گیری تفاوت‌های خاص خود را دارد. متخصصان در حوزه تحلیل داده‌ها پیشنهاد می‌کنند که تمام مدیران سازمان‌ها و مجموعه‌ها در هر حوزه‌ای که فعالیت دارند، از روی تصمیم‌گیری داده محور استفاده نمایند. در واقع تصمیم‌گیری داده‌محور با روش های قدیمی تصمیم‌گیری که بر اساس نظرهای شخصی، آرا،‌ سلیقه‌ها و شیوه‌ها و روش‌های سنتی بود، تفاوت اساسی دارد. این نوع از تصمیم‌گیری بر اساس واقعیت‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل سنجش این امور می‌تواند دید مناسبی در اختیار مدیران سازمان قرار دهد.  

 

داده‌ها در تصمیم‌گیری داده محور:

ممکن است گمان کنید که برای تصمیم‌گیری داده محور، تنها از داده‌های جدید و به روز استفاده می‌شود، اما این تفکر صحیح نیست! در واقع برای تصمیم‌گیری بر اساس داده‌ها می‌توان از داده‌های قدیمی نیز استفاده کرد و حتی آن‌ها را در مقام قیاس قرار داد. داده‌های جدید و قدیمی هر دو در تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها بسیار مهم هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان پیش‌بینی وضعیت سازمان در آینده را تخمین زد. به صورت کلی استفاده از داده‌های قدیمی در مدل کردن فرآیندها و پیش بینی آینده، برای تصمیم‌گیری ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اما این داده‌ها می‌تواند در زمینه تصمیم‌گیری بسیار اثر گذار باشد.

 

نام‌های مختلف تصمیم‌گیری مبتنی بر داده:

در سازمان‌ها و کمپانی‌ها و حتی در مسائل و پروژه‌های مختلف ممکن است از نام‌های متفاوتی برای تصمیم‌گیری داده محور استفاده شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

 

داده‌ها بر روی چه تصمیم‌گیری‌هایی اثر دارند؟

همان‌گونه که اذعان داشته‌ایم، داده‌ها می‌توانند نقش کلیدی در سازمان‌های مختلف داشته باشند. بصورتی که بدون تحلیل و آنالیز آن‌ها، عملا هیچ کاری در سازمان به خوبی پیش نرود. داده‌ها می‌توانند برای تصمیم‌گیری‌ها در خصوص موارد زیر، بسیار کاربردی باشد:

بهترین نوع تصمیم در خصوص موارد مالی سازمان، استفاده از تصمیم‌گیری داده محور است. در این حوزه می‌توان برای مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه تبلیغات، هزینه‌های بالاسری پروژه‌هاو ... تصمیم‌گیری مناسبی داشت.

زمانی که تصمیم‌گیری در حوزه رشد فروش و سود سازمان بر اساس داده‌ها انجام می‌شود، می‌توان تا حد بسیار بالایی از فعالیت‌های ضرر ده جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از داده‌ها می‌توان مشتریان وفادار را جذب کرده و آن‌ها را حفظ نمایید. قابل ذکر است که هدف گذاری بر اساس داده‌ها نیز می‌تواند منجر به افزایش سود نیز بشود.

با استفاده از تصمیم‌گیری داده محور می‌توان کانال تبلیغاتی که بهترین بازخورد و نتیجه را در دارد، انتخاب کرد. همچنین اموری که سبب جذب بیشتر مشتری می‌شود را در راس کار قرار داد.

 

مزایای تصمیم گیری داده محور:

تاکنون به اهمیت تصمیم گیری داده محور در هر سازمان پرداخته ایم. در این قسمت نیز قصد داریم به مزایای تصمیم‌گیری داده محور بپردازیم.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید در خصوص تصمیم‌گیری و بازاریابی داده محور به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

تحلیل داده آمار دیتا