نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/01/27
940



برای محاسبه سهم بازار باید مفهوم این شاخص را به خوبی درک کرده باشید و بتوانید آن را به درستی محاسبه کنید. در واقع اگر فروش رقبای شما در حوزه کاریتان، از فروش محصولات یا خدمات شما بیشتر باشد، بدان معناست که مالک آن کسب و کار سهم بیشتری از بازار مربوطه را به خود اختصاص داده است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی نحوه محاسبه سهم بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سهم بازار چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سهم بازار ارائه دهیم، باید اشاره کنیم این شاخص (Market Share) عبارت است از، درصدی از بازار به ازای یک محصول یا خدمت خاص! که این درصد از بازار برحسب واحد یا درآمد تعریف خواهد شد. به صورت کلی بازاریاب‌ها  باید بتوانند هدف‌های فروش را به سهم بازار ترجمه کنند. ممکن است بپرسید چرا؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که این امر نشان خواهد داد که آیا پیش‌بینی‌ها از طریق رشد بازار تحقق پیدا خواهند کرد یا از طریق تصاحب سهم رقبا؟ اگر شما بتوانید این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کنید، می‌توانید چشم انداز بسیار مناسب‌تری نسبت به این شاخص داشته باشید و آن را در برنامه‌های استراتژیک سازمان خود بکار ببرید. اما باید توجه داشته باشید که گرفتن سهم بازار از رقبا از جمله سخت‌ترین و مشکل‌ترین کارهاست. در چشم‌انداز رقابتی، سهم بازار برای مشاهده علائم تغییر از نزدیک، رصد می‌گردد و معمولاً اقدامات راهبردی یا تاکتیکی را بر خواهد انگیخت.

بنا به عبارتی دیگر، سهم بازار مشخص می‌کند که یک شرکت تا چه اندازه به نسبت رقبای خود عملکرد بهتر و مناسب‌تری دارد. اگر این شاخص با تغییرات در درآمد حاصل از فروش تکمیل گردد، به مدیران کمک می‌نماید تا بتوانند تقاضای اصلی و همچنین تقاضای انتخابی را در بازار خود ارزیابی کنند. با استفاده از این شاخص مهم، سازمان‌ها می‌‌توانند هم رشد کل یا نزول بازار را رصد کنند و همچنین، در خصوص انتخاب مشتریان در میان رقبا نیز چشم‌انداز بهتری داشته باشند.  

 

رشد فروش با سهم بازار:

همان‌گونه که تاکنون متوجه شده‌اید بررسی سهم بازار برای بسیاری از کسب و کارها حائز اهمیت است. نکته مهمی که باید بدانید، این است که رشد فروش ناشی از رشد کل بازار کم‌هزینه‌تر و سودآورتر از رشدی است که در اثر به دست آوردن سهم رقبا به دست می‌آید. بعلاوه از دست دادن سهم بازار نشان دهنده مسائل مشکلات در آینده است که باید برای آن استراتژی‌های خاصی را به کار برد. اگر سهم بازار سازمان شما بسیار کمتر از حد معمول خود باشد، ممکن است نتوانید از یک جایی به بعد خودتان را در بازار حفظ نمایید. بنابراین در درون خط محصول یک شرکت، روندهای سهم بازار برای هریک از محصولات شما به‌عنوان معیار اولیه فرصت‌ها یا مسائل آینده در نظر گرفته می‌شود.

به صورت کلی افزایش سهم بازار امکانات بسیاری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، یکی از این امکانات این است که شرکت‌ها با استفاده از این معیار می‌توانند میزان سوددهی خود را افزایش داده و بدین ترتیب به موفقیت نزدیک شوند. از جمله عناصر و مواردی که سازمانها برای افزایش سهم بازار خود در کل بازار برای جذب مشتریان بیشتر انجام می‌دهند شامل کاهش‌ قیمت محصولات و خدمات و تبلیغات گسترده است.  

 

نحوه محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه سهم بازار موارد بسیار مهم و کلیدی باید در نظر گرفته شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تعیین زمان:

اولین قدم برای محاسبه سهم بازار، تعیین زمان است. منظور از تعیین زمان مشخص نمودن دوره زمانی میزان فروش‌ها خواهد بود. این دوره به صورت مدت زمان سه ماهه، یک ساله و حتی چند ساله در نظر گرفته می‌شود.

 

برآورد درآمد کلی سازمان:

همان‌گونه که می‌دانید، همه شرکت‌ها از گزارش‌های مالی سالانه برخوردار هستند. این گزارش‌های مالی شامل موارد زیر خواهد بود:

در واقع به منظور ارزیابی سازمان‌هایی که محصولات یا خدمات متنوع و گوناگونی را ارائه می‌دهند، نمی‌توان به صورت دقیق میزان درآمدها با یک دیکر محاسبه کرد. بنابراین باید به دنبال اطلاعات برای نوع خاص از محصول بود.

 

برآورد فروش کل در بازار:

یکی دیگر از مواردی که باید در محاسبه سهم بازار باید مورد توجه قرار بگیرد، فروش کل محصول یا خدمت در بازار مورد نظر است. برای برآورد میزان فروش کل می‌توان به آمارهای ثبت شده در سازمان‌های معتبر تجارت و صنعت و همچنین گزارش‌های عمومی در این خصوص مراجعه کرد. برخی شرکت‌ها نیز در ازای دریافت مبلغی این اطلاعات را در اختیار در خواست کنندگان قرار می‌دهند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توان این مورد را محاسبه کرد؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که برخی از شرکت‌های بزرگ معمولا آمار فروش بازار مربوطه را به صورت دقیق دارند و بر اساس آن شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند با استفاده از کل فروش شرکت های فروش کل صنعت را محاسبه نمایند.

 

محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه سهم بازار خود باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را بر تعداد واحدهای فروخته شده توسط کل صنعت، تقسیم کنید. نتیجه این محاسبه یک عدد اعشاری است که اگر در ۱۰۰ ضرب شود، درصد سهم بازار را برای شما مشخص می‌کند.

 

روش‌های محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه دقیق سهم بازار، دو روش کلی وجود دارد که در زیر به بررسی و تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت: 

 

محاسبه سهم بازار بر اساس واحد:

برای استفاده از این روش باید بدانید که میزان واحدهای فروش رفته به‌وسیله یک شرکت معین، به‌عنوان درصدی از کل فروش بازار در نظر گرفته می‌شود.

کل فروش واحد در بازار / فروش واحد = سهم بازار بر اساس واحد

 

محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد:

محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد، نشان دهنده قیمت‌هایی است که کالاها به فروش می‌رسند. بنا به عبارتی دیگر، یک راه بسیار مناسب برای محاسبه قیمت نسبی، این است که سهم بازار بر اساس درآمد بر سهم بازار بر اساس واحد تقسیم شود.  

 

درآمد حاصل از فروش کل بازار / درآمد حاصل از فروش = سهم بازار بر اساس درآمد

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای محاسبه سهم بازار به صورت دقیق به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. کارشناسان اس دیتا، با استفاده از تحلیل داده‌های موجود در بازار می‌توانند برای کسب و کار شما تحقیقات بازار را انجام دهند.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی نرم افزار اس دو تحقیق بازار خان به بین سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


تحلیل بازار به چه معناست؟ تحقیقات بازار به چه معناست؟ محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران محاسبه هوشمند اندازه بازار گوشت محاسبه اندازه بازار شیر محاسبه اندازه بازار روغن خوراکی محاسبه هوشمند اندازه بازار روغن خوراکی محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران محاسبه هوشمند سایز بازار تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه دهی به مشتریان برای افزایش فروش با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ اندازه بازار شرکت‌های تولیدی تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها محاسبه هوشمند اندازه بازار روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – زیرساخت نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش