نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 14 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/09
521



تحلیل داده، ارزیابی داده‌ها با استفاده از ابزارهای آماری و تحلیلی است که بتوان با استفاده از آن‌ها تصمیم‌گیری مناسب‌تری در کسب‌وکارها داشت. در واقع تحلیل داده یک مهارت بسیار پیچیده و سخت است که باید توسط متخصصان در این حوزه انجام شود. می‌توان اذعان داشت که برای انجام تحلیل داده، روش‌های بسیار مختلفی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به داده کاوی، تحلیل متن، هوش تجاری و مصورسازی داده‌ها اشاره داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به تعریف تحلیل داده و کاربردهای آن بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تحلیل داده:

آنالیز یا تحلیل داده، به معنای ارزیابی داده‌ها توسط ابزارهای آماری و تحلیلی است که اهداف مختلفی دارد. هدف از تحلیل و آنالیز داده‌ها، بررسی دقیق موارد گوناگون و مهم هر سازمان، سنجش وضعیت فعلی و تصمیم‌گیری بهتر برای انجام هر کدام از آن‌ها در آینده می‌باشد. باید اشاره شود که در فرآیند آنالیز داده، با استفاده از روش‌های کمی و کیفی اطلاعات ارزشمند استخراج، مرتب و تحلیل می‌شوند. سپس این اطلاعات در قسمت‌های مختلف در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما عزیزان برای آنکه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در خصوص کسب‌وکار خود داشته باشید، لازم است که از تحلیل و آنالیز داده بهره ببرید. در واقع مهارت تحلیل داده در انواع کسب‌وکار و علوم مختلف کاربرد دارد و اهمیت آن برای رسیدن به موفقیت بسیار است.  امروزه، بسیاری از فرایندهای آنالیز داده به صورت الگوریتم‌هایی ارائه می‌شوند که می‌توانند مفیدترین اطلاعات را به مدیران و سهام‌داران شرکت‌ها، به‌‌منظور تصمیم گیری سریع ارائه دهند.

 

انواع تجزیه و تحلیل داده کدام است؟

آنالیز و تحلیل داده انواع و اقسام مختلفی دارد که بسیاری از کسب و کارها برای تعیین روند کار خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. از انواع تحلیل داده می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

1)تجزیه ‌و تحلیل پیش‌ بینی‌ کننده:

یکی از انواع تحلیل داده، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده است که می‌تواند به کمک کسب و کارها بیاید. اگر قصد دارید که بدانید آینده شرکت یا سازمان شما چه خواهد شد یا اوضاع کسب و کارتان به چه صورت است، می‌توانید از این نوع تحلیل داده استفاده کنید. می‌توان اشاره داشت که تجزیه ‌و تحلیل پیش ‌بینی‌ کننده از داده‌های گذشته برای پیش ‌بینی روند رشد شرکت در آینده و هم چنین رفتار بازار و مواردی از این قبیل استفاده می‌کند. در این نوع از آنالیز داده؛ از تجزیه ‌و تحلیل و مدل سازی‌های آماری استفاده می‌شود.

 

2)تجزیه ‌و تحلیل تجویزی

یکی دیگر از انواع تحلیل داده، تجزیه و تحلیل تجویزی می‌باشد که چشم انداز مناسبی به مدیران سازمان می‌دهد. در واقع این روش تحلیل داده به مدیران و سهام ‌داران می‌گوید که چه کاری باید انجام شود یا چه کاری باید متوقف گردد. با استفاده از آمارها و اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل تجویزی ارائه می‌شود، می‌توانید تصمیم بگیرید که باید چه اقداماتی را انجام دهید.

 

3)تجزیه ‌و تحلیل تشخیصی

تجزیه و تحلیل شخصی، از داده‌های مختلف برای تجزیه‌ و تحلیل علت وقوع یک امر استفاده می‌کند. با استفاده از این نوع تحلیل داده، می‌توانید متوجه شوید که دلایل اتفاق‌ها در شرکت یا سازمان شما چیست؟ زمانی که به این موضوعات مهم پی برده‌اید، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. در این نوع از تحلیل داده، شاخص‌های عملکرد مشخص می‌شود و می‌توان فهمید که چرا عملکرد آن‌ها بهتر یا بدتر از حد پیش‌بینی‌شده است.

 

4)تجزیه و تحلیل توصیفی

تجزیه و تحلیل توصیفی از اطلاعات بهره می‌برد تا آن‌چه را که در یک دوره‌ی خاص اتفاق افتاده ‌است، نشان دهد. در این حالت، هدف توصیف رویدادهایی است که به توضیح بیشتر نیاز دارند.

 

مراحل تحلیل داده چگونه است؟

آنالیز و تحلیل داده، مراحل مختلفی دارد که در زیر به شرح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

1)جمع‌آوری داده

نخستین مرحله از تحلیل داده، جمع آوری دادهاست. در این مرحله باید بستر، زمان و داده‌هایی که قصد جمع آوری آن‌ها را دارید، مشخص فرمایید. به عنوان مثال اگر قصد تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی خود را دارید باید بدانید که در کدام بستر، در چه تاریخی، کدام داد‌ها را جمع‌آوری نمایید.

2)بررسی داده‌های جمع‌آوری شده

در خصوص جمع آوری داده‌ها، این امکان وجود دارد که برخی از دیتاهایی که مورد نظر شما نیست، جمع آوری شده باشد. حتی ممکن است در قسمت‌هایی از مرحله قبلی، خطایی رخ داده باشد. بنابراین بررسی دیتاهای جمع آوری شده و همخوانی آن‌ها با هدف مورد نظرتان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بررسی داده‌ها، ارزشمندی کیفیت ابزار جمع‌آوری و تحلیل داده، مشاهده خواهد شد.

3)تحلیل داده

پس از جمع آوری داده‌ها و بررسی آن‌ها، باید به سراغ تحلیل داده‌ها برویم. تحلیل داده یک فرآیند بسیار مهمی است که به ابزارهای با کیفیت، نیروی متخصص، دقت و سنجش بسیار بالا نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارها با همین هدف ایجاد شده‌اند تا بتوانند داده‌های مشخصی را از کلان داده‌های خود استخراج کرده و آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

 

تحلیل داده برای کسب و کارها:

دنیای امروز ما دنیای فناوری و تکنولوژی است. با توجه به این که بیشتر کارها دیجیتالی شده است، اهمیت تحلیل داده برای کسب و کارها نیز افزایش یافته و باید به آن توجه شود. همان گونه که اذعان داشته‌ایم، اهمیت تحلیل داده در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات بعدی سازمان یا برند شما مشاهده می‌شود. فرآیند تحلیل داده می‌تواند مزایای زیر را برای سازمان شما به ارمغان آورد:

 

در سازمان‌ها معمولا چه داده‌هایی جمع آوری می‌شود؟

این سوالی است که بسیاری از مدیران کسب‌وکارها از متخصصان داده می‌پرسند. از جمله داده‌هایی که در سازمان‌ها جمع آوری می‌شود، به صورت زیر می‌باشد:

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای تحلیل داده‌های کسب و کار خود به اس دیتا مراجعه فرمایید و با کارشناسان و متخصصان این مجموعه مشورت کنید. اس دیتا در کنار شما عزیزان خواهد بود تا عملکرد سازمان خود را بهبود ببخشید و درک بهتری از بازار را داشته باشید.




برچسب‌ها:

تحلیل داده داده کاوی داده کاوی مالی آب بر بانک دی

مقالات مرتبط


جمعیت شهرهای استان کردستان جمعیت شهرهای استان البرز جمعیت شهرهای استان آذربایجان غربی تحلیل بازار بورس ایران تحلیل بازار به چه معناست؟ بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک در صنعت بانکداری کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباط و شبکه‌ مخابرات کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های بیمه و مالیات کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری هوشمند کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای مشتری محور کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های مخابراتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های حمل و نقل ریلی شهری کاربرد داده در بهبود خدمات حمل و نقل هوایی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فضای مجازی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی روستایی کاربرد داده در تحلیل ریسک‌ها و امنیت سازمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های امداد و نجات کاربرد داده‌ها در تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در بهبود خدمات حمل و نقل ریلی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های توزیع و لجستیک کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای ارتباطی و نظارتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های توزیع شده کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در مدیریت دانش سازمانی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل متن و معناشناسی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در بهبود فرآیندهای اداری کاربرد داده در تحلیل رویدادها و جشنواره‌ها کاربرد داده در مدیریت منابع طبیعی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات مشتری کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در بهبود سیستم‌های امنیتی کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در بهبود تصمیم‌گیری‌های مالی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ترافیک کاربرد داده در ایجاد شهرهای هوشمند کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری کاربرد داده در بهبود عملکرد ورزشکاران کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات کاربرد داده در بهبود سرعت و کارایی سیستم‌ها کاربرد داده در ارزیابی عملکرد سازمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های حمل و نقل کاربرد داده در ارتباطات و بازاریابی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری کاربرد داده در پیشگیری و کشف تقلب کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در بهینه‌سازی عملکرد سازمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار کاربرد داده در مدیریت زنجیره تأمین کاربرد داده در مدیریت منابع انسانی تحلیل سرانه مصرف رب در ایران مدل‌های مختلف احتمالاتی در تحلیل داده‌ها کاربرد مدل سازی گراف در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی تحلیل داده در جامعه شناسی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی تحلیل داده در حوزه انرژی تحلیل داده در پیشبینی مشکلات فنی و ارائه راهکار تحلیل داده در علوم پزشکی:کاربردها و نتایج پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در مدیریت منابع انسانی و بهبود عملکرد پرسنل کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری معرفی مفاهیم پایه شبکه‌ های عصبی و نحوه عملکرد آن‌ها مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها تفاوت بین داده‌های دومرحله‌ای و داده‌های سه‌مرحله‌ای کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی خوشه‌بندی و کاربرد آن در گروه‌بندی مشتریان هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کاربردهای هوش تجاری در صنعت آب و فاضلاب و مدیریت منابع آب هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی رگرسیون چیست؟ کاربرد آن در تحلیل داده‌ها کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی کاربرد تحلیل داده‌های بزرگ در شناسایی الگو و پیش‌ بینی داده‌ها تحلیل عددی در آمار و کاربرد آن در مسائل علمی تحلیل سری زمانی و کاربرد آن کاربرد تحلیل بیزی در پیش‌بینی و ارزیابی خطا هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت گردشگری و هتلداری مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل ترکیبی داده‌ها در تحلیل داده‌های چند متغیره کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری الگوریتم‌های پردازش داده در علم داده هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فناوری اطلاعات کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده تحلیل داده‌های بزرگ و مدیریت حجم بالای داده مقدمه‌ای بر علم داده مفاهیم و اصول اولیه تحلیل داده‌های مکانی و کاربردهای جغرافیایی شبکه‌های عصبی و کاربردهای آنها در علم داده بهبود تجربه کاربری وب سایت با هوش مصنوعی شرکت تحلیل داده معرفی توزیع‌های احتمال و استفاده از آن‌ها در تحلیل آماری تحلیل عاملی و کاربرد آن تحلیل عاملی در شناخت الگوها و ارتباطات بین متغیرها آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی آزمون فرضیه در تحلیل آماری داده‌ها بهبود تشخیص و پیش‌بینی خطا در سیستم‌های برقی با هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود مدیریت موجودی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید تحلیل داده در حوزه آموزشی تحلیل داده در علوم حیوانی تحلیل داده در علوم روانشناسی تحلیل داده در علوم فضایی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد تحلیل داده در بهبود خدمات به مشتریان تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار تحلیل داده در محیط زیست شناخت آلودگی هوا و آب شرکت تحقیقات بازار تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست و چگونه انجام می‌شود؟ داده چیست؟ تحلیل داده چه می‌کند؟ نحوه محاسبه سهم بازار فروشگاه‌های اینترنتی برتر ایران محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ داده کاوی مکانی چیست؟ علم داده مکانی چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها کاربردهای بازاریابی داده محور تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ کدام برندهای ایرانی شناخته شده هستند؟