کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 10 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/01
392


سهم بازار چیست؟


به طور قطع تاکنون نام سهم بازار را شنیده‌اید و شاید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. سهم بازار یک معیار و شاخص بسیار مهم در موفقیت کسب و کارهای مختلف به شمار می‌آید و اطلاع داشتن از آن و محاسبه صحیح این شاخص می‌تواند کمک شایانی به مدیران سازمان نماید. در واقع بزرگی این معیار رابطه مستقیمی با سود سازمان شما دارد و به عبارتی دیگر هرچقدر سهم بیشتری از بازار را دریافت نمایید، به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سهم بازار بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

سهم بازار و نحوه محاسبه آن:

اگر بخواهیم تعریفی جامع از سهم بازار را بیان کنیم، باید اشاره نماییم که هر سازمانی که محصول یا خدمتی را برای فروش تولید کرده و به بازار ارائه می‌دهد، از یک درصد فروش مشخص (که قابل تغییر است) برخوردار خواهد بود و به این درصد فروش که در بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود، سهم بازار می‌گویند. به عنوان مثال فرض کنید که محصولی را تولید می‌کنید، با محاسبه سهم بازار می‌توانید میزان سود و زیان خود را نیز محاسبه نمایید و به این نتیجه برسید که آیا محصول تولیدی برای شما سود ده خواهد بود؟! چه میزان از افراد جامعه آن را خریداری می‌کنند؟! آیا می‌توان فروش محصول را دو چندان کرد؟! آیا می‌تواند سهم یا اندازه بیشتری از بازار را از آن خود نمایید؟! و ...

پاسخ به تمامی سوالات فوق قبل از محاسبه اندازه بازار ممکن است کمی سخت باشد اما پس از آن که این معیار را محاسبه کردید، می‌توانید جواب قطعی و مناسبی را برای این‌گونه سوالات مشخص کرده و برنامه منسجمی را برای کسب و کار خود تهیه نمایید. حتی شما می‌توانید قبل از آن که محصول یا خدمتی را به بازار عرضه کنید، سهم بازار را محاسبه نمایید و بدانید که آیا محصول یا خدمت شما با فروش مواجه خواهد شد یا خیر! بنابراین این شاخص می‌تواند نقش بسیار مهمی در کسب و کار شما داشته باشد و سازمانتان را به قله‌های موفقیت برساند. در واقع می‌توان اذعان داشت که از سهم بازار به منظور ارائه‌ چشم اندازی از موقعیت یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده می‌شود. به علاوه نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که میزان سود یا ضرر در سهم بازار می‌تواند با توجه به شرایط صنعت مورد نظر، تأثیر قابل توجهی در عملکرد سهام یک سازمان داشته باشد!

لازم به ذکر است که به منظور برای محاسبه سهم بازار محصول یا خدمت عرضه شده‌تان باید میزان فروش محصول خود را بر میزان فروش کلی صنعت مورد نظر خود تقسیم نمایید و دوره‌ای مشخص را برای آن در نظر داشته باشید (به عنوان مثال بازه ۳ ماهه، شش ماهه یا سالانه می‌تواند به عنوان بازه زمانی مورد نظر شما انتخاب شود).

به ‌عنوان ‌مثال اگر یک سازمان در سال ۱۴۰۰ به اندازه ۱۰ میلیارد از محصولی فروخته باشد و فروش همان محصول خاص در کل کشور به اندازه 10۰ میلیارد تومان باشد، آنگاه سهم بازار شرکت مورد نظر به اندازه 10 درصد از کل بازار خواهد بود!  شما عزیزان با دانستن میزان سهم رقبایتان از بازار می‌توانید جایگاه آن‌ها را نیز بسنجید و برای خود برنامه ریزی داشته باشید که بتوانید سهم بیشتری از بازار را در صنعت مربوطه از آن خود کنید. 

محاسبه سهم بازار بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده:

یکی دیگر از راه‌های محاسبه سهم بازار، محاسبه این شاخص بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده از یک محصول است. برای این محاسبه باید بر اساس موارد ذکر شده در زیر عمل نمایید:‌

همان‌گونه که اشاره کرده ایم، محاسبه سهم بازار باید در یک مدت زمان یا دوره مشخص انجام شود. به همین دلیل تعیین یک دوره مالی (به عنوان مثال دوره ۳ ماهه) بسیار مهم است و باید اولین گام شما برای محاسبه این معیار باشد.

در گام دوم باید کل تعداد واحدهای فروخته شده از محصول مورد نظر در دوره مالی مشخص را پیدا نمایید.

شما عزیزان باید تعداد کل واحدهای فروخته شده در صنعت مربوطه را بر اساس کانال‌ها و اطلاعات مربوط به صنعت خود را به دست آورید.

در این مرحله شما عزیزان باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را به واحدهای فروخته شده در صنعت تقسیم نمایید.

مزایای محاسبه و بررسی سهم بازار:

محاسبه، بررسی و تحلیل سهم بازار می‌تواند مزایای زیر را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارمغان بیاورد:

سخن پایانی:

متخصصان در این زمینه اذعان دارند، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرده‌اند، سود بیشتری را کسب می‌نمایند. در واقع بهتر است که این معیار یا شاخص را در دوره ها و فواصل زمانی ذکر شده اندازه گیری نمایید تا در صورت زیان سازمان آن را به موقع شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه‌ای داشته باشید. از طرف دیگر درک سهم بازار می‌تواند بر تکنیک‌های فروش و بازاریابی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان درباره این موضوع مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی تحقیق بازار سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


بازار مشتقه چیست؟ بازار فارکس چیست؟ بازار سنجی چیست؟ تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازار محصول چیست؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های بیمه و مالیات کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تحلیل ریسک‌ها و امنیت سازمانی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های توزیع شده کاربرد داده در مدیریت دانش سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های تولید کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در ارزیابی عملکرد سازمانی کاربرد داده در بهینه‌سازی عملکرد سازمانی تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های منابع انسانی برای شناسایی الگوهای عملکرد کارکنان استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت کارهای روزانه دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ داشبورد سایز بازار چیست؟ هدف از قیمت گذاری چیست؟ چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟