کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 20 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/06
435



اندازه بازار و محاسبه دقیق آن برای بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اهمیت دارد. اگر شرکت شما یک کسب‌وکار استارتاپی باشد، اندازه بازار مهم‌ترین شاخصی است که باید آن را محاسبه کنید و پس از آن محصولات و خدمات خود را ارائه دهید! بعلاوه شرکت‌های بزرگ نیز برای تولید محصول جدید و ارائه آن به بازار در ابتدا باید از اندازه بازار خود آگاه شوند و بدانند آیا محصول تولیدی در بازار بازخورد مناسبی دارد یا خیر. محاسبه اندازه بازار باید کاملا دقیق و واقعی باشد تا چشم انداز مناسبی به شما بدهد، در غیر این صورت ممکن است با مشکلات متعددی مواجه گردید. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی محاسبه اندازه بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

اندازه بازار:

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از اندازه بازار را برای شما عزیزان عنوان نماییم، باید اشاره کنیم که اندازه بازار  تعداد کل خریداران احتمالی محصول شما می‌باشد و آن را تعداد افرادی که در بخش خاصی از بازار، خریدار بالقوه هستند؛ تعریف می‌کنند. بنا به عبارتی دیگر در حالت عادی، اندازه بازار تنها تعداد مشتریان بالقوه‌ای است که می‌توانید محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید. اما مفهوم اندازه بازار در بسیاری از مواقع از این تعریف ابتدایی گسترده است.

به عنوان مثال شما قصد راه‌اندازی یک دام پزشکی در یک منطقه را دارید، باید بدانید آیا در آن منطقه افرادی هستند که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند یا خیر. همچنین اگر شما قصد احداث یک رستوران را داشته باشید، باید بدانید که آیا محل رستوران مناسب است؟ آیا رستوران می‌تواند مشتریان خود را جذب کند یا خیر؟ تمامی این مثال‌ها مواردی است که اهمیت اندازه بازار در سود دهی به کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

انواع اندازه بازار:

به صورت کلی سه نوع اندازه بازار برای محاسبه سهم مورد انتظار کسب و کار شما وجود دارد که به صورت زیر به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

1)میزان کل نیاز بازار

به صورت کلی این شاخص می‌تواند شما را به این اطمینان برساند که آیا بازار بالقوه شما به اندازه کافی بزرگ است یا خیر. میزان کل نیاز بازار معمولاً اولین نوع اندازه بازار است که برای شرکت‌ها محاسبه می‌شود. اگر در مدل اندازه تخمین بازار، بازار بالقوه شما به TAM ختم شود، تعداد مشتریان و یا میزان سرمایه‌ای که به دست می‌آورید، بسیار است. در واقع TAM بزرگترین بخش را به خود اختصاص داده است و به معنای کل بازار قابل دستیابی برای یک محصول یا خدمت خاص یا کل نیاز بازار برای آن محصول یا خدمات است.

2)بازار هدف یا موجود:

بازار هدف یا بازار موجود اندازه بازاری است که کسب و کار شما می‌تواند به میزان واقعی به آن برسد. در واقع بازار هدف زیر مجموعه‌ای از میزان کل نیاز بازار است و گاهی اوقات به عنوان درصدی از میزان کل نیاز بازار (SAM) نیز شناخته می‌شود. بنا به عبارتی دیگر بازار هدف، بخشی از TAM می‌باشد که به معنای بازار در دسترس و موجود است و برای محصول یا خدمات شما مورد هدف قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان آن را به عنوان “بازار بالفعل” محصول یا خدمات شما معرفی کرد.

3)سهم بازار مورد انتظار:

سهم بازار مورد انتظار یک موضوع مهم برای محاسبه دو اندازه بازار ذکر شده در فوق است. در واقع سهم بازار مورد انتظار به شما کمک می‌کند تا بدانید چه سهمی از بازار را می‌خواهید هدف قرار دهید و انتظار دارید کسب و کار شما به چه چیزی برسد. بنا به عبارتی دیگر، این بخش هم زیرمجموعه‌ای از SAM است که می‌توان با دیدی واقع‌بینانه و در کوتاه مدت به آن دست یافت که عموما به سال‌های ابتدایی کسب و کار شما مربوط خواهد شد (SOM).

روش‌های اندازه‌گیری اندازه بازار:

برای اندازه‌گیری اندازه بازار، دو روش وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1)محاسبه اندازه بازار از بالا به پایین

محاسبه از بالا به پایین اندازه بازار ساده است، اما این روش محاسبه غیر قابل اعتماد و بیش از اندازه خوشبینانه است. این روش، به اندازه بازار مرتبط برای محصول یا خدمات شما نگاه می‌کند و سپس محاسبه می‌کند که سازمان شما چقدر ممکن است از درآمد داشته باشد.  

2)محاسبه اندازه بازار از پایین به بالا

در واقع این روش محاسبه از روش اول بهتر است، به دلیل آن که شما تمام تحقیقات بازار خود را انجام می‌دهید و صرفاً بر پیش‌بینی‌ها و روندهای کلی تکیه نخواهید کرد. با این حال، ارزیابی واقعی‌تر و دقیق‌تری از پتانسیل بازار خود دریافت خواهید کرد. بنابراین این روش برای محاسبه اندازه بازار بهتر و دقیق‌تر است.

 

اندازه بازار به چه عواملی بستگی دارد؟

این سوالی است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از کارشناسان ما می‌پرسند! در واقع موضوعی که باید تا کنون آن را درک کرده باشید، این است که عوامل اصلی تأثیر گذار و مهم در اندازه بازار محصولات یا خدمات ارائه شده توسط سازمان شما، همان عواملی هستند که در بخش بندی بازار نقش اصلی اساسی را ایفا می‌کنند! این عوامل شامل بخش بندی مشتریان به چهار دسته زیر می‌باشد:

 

بزرگی بازار تا چه اندازه‌ خوب است؟

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که همیشه یک تعادل میان اندازه بازار و سهم منطقی شما از بازار وجود دارد. بعنوان مثال، به دست آوردن 2 درصد سهم از یک بازار 10 میلیارد دلاری همان مقدار درآمد برای سازمان شما به وجود می‌آورد که 20 درصد سهم از یک بازار 1 میلیارد دلاری یا 80 درصد سهم از یک بازار 250 میلیون دلاری ایجاد خواهد کرد. این رقم در هر سه مورد فوق 200 میلیون دلار است. اما لازم به ذکر است که در خصوص سهم 80 درصدی از بازار ،فضای زیادی برای رشد نخواهید داشت، مگر اینکه خود بازار رشد بسیار وسیع و سریعی داشته باشد.  

در خصوص سهم بازار 2 درصدی نیز شما جایگاه بسیار کمی دارید. اما اگر استراتژی‌های مناسبی داشته باشید یا جایگاهتان در حال رشد باشد،  این میزان از سهم افزایش می‌یابد و پیشرفتتان بیشتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند فرصت گسترش در بازار را به شما عزیزان بدهد. اگر بعدها احساس کنید که ارزش پیشنهادی اولیه شما و یا مدل کسب و کارتان ایراد دارد، فضای کافی برای چرخش خواهید داشت و همچنان می‌توانید به موفقیت برسید و رشد کنید! از جمله نکات مهمی که باید بدانید، به شرح زیر است:

 

داشبورد اندازه بازار:

همان‌گونه که می‌دانید، محاسبه اندازه بازار امری سخت و در بسیاری از مواقع پیچیده است. در این راستا تیم متخصص اس دیتا، داشبوردی را برای شما عزیزان طراحی کرده است که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی اندازه بازار خود را محاسبه کرده و استراتژی‌های مناسبی را برای فروش محصولات یا خدمات خود اتخاذ نمایید. در این داشبورد جمعیت ایران بر اساس استان‌ها، محل زندگی، جنسیت، درآمد، سن و ... تفکیک شده است که شما عزیزان بتوانید به راحتی سایز بازار خود را اندازه‌گیری کنید. بعلاوه برای انجام تحقیقات بازار خود می‌توانید به متخصصان اس دیتا مراجعه کرده و با آن‌ها در این خصوص مشورت نمایید.

اطلاعات داشبورد سایز بازار:

 
  • تهیه شده در سال : 1399
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا

برای مشاهده داشبورد سایز بازار روی لینک زیر کلیک کنید

مشاهده داشبورد

 

 

نحوه استفاده از اندازه بازار برآورد شده چگونه می‌باشد؟

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که پس از محاسبه اندازه بازار، آن را چگونه در تصمیمات خود دخیل کنیم؟ یا اصلا با اندازه بازاری که محاسبه شد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در واقع اندازه بازار به شما کمک می‌کند تا بدانید که:

همان‌گونه که در ابتدای این مقاله اشاره کرده‌ایم، اندازه بازار شما تعداد کل خریداران احتمالی محصول یا خدمات شما در یک بازار معین می‌باشد. در واقع به منظور محاسبه اندازه بازار، باید:

1)مشتری هدف خود را بشناسید

2)نگاهی به رقبا و میزان فروش آن‌ها یا سهم بازارشان داشته باشید.

3)از طریق مصاحبه‌های فردی، گروه‌های متمرکز یا نظرسنجی‌ها، میزان علاقه دیگران به محصول خود را ارزیابی کنید.  

در واقع باید اشاره شود که برآورد اندازه بازار شما موضوع بسیار مهمی برای انتخاب‌های عاقلانه و تصمیمات آگاهانه می‌باشد. هر تجارتی باید از اهمیت این مهم آگاه باشد و نحوه محاسبه آن را بداند.

 

سخن پایانی:

اندازه بازار یک شاخص بسیار مهم است و اندازه‌گیری دقیق آن برای سرمایه‌گذاران اهمیت بالایی دارد. به دلیل آنکه سرمایه گذاران می‌خواهند بدانند که آیا بازار شما سود دهی کافی را دارد یا خیر؟ میزان کسب درآمد چقدر است یا اینکه بازار مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ علاوه بر این، بسیار مهم است که تشخیص دهید آیا درآمد بالقوه‌ای که به دست خواهید آورد از هزینه‌های کسب و کار شما بیشتر است یا خیر. در این راستا می‌توانید از تیم متخصص اس دیتا کمک بگیرید و برای تحقیقات بازار خود راهی مناسب و مطمئن را انتخاب کنید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی نرم افزار اس دو تحقیق بازار خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین خان به بین آب بر سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


آمار واردات و صادرات پاستا و ماکارونی در ایران جمعیت شهرهای استان مرکزی جمعیت شهرهای استان آذربایجان شرقی جمعیت شهرهای استان خوزستان جمعیت شهرهای استان تهران تحقیقات بازار B2B و B2C تحلیل بازار بورس ایران بهترین سایت تحلیل بازار بهترین سایت های تحلیل بازار بورس تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار بازار فارکس چیست؟ بازار سنجی چیست؟ بازار کار رشته حسابداری اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ تحقیقات بازار در حوزه صادرات انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ رشد شهرنشینی در ایران تغییرات جمعیت در ایران سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران سرانه مصرف کره در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران نرم افزار فروش مویرگی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ اندازه بازار شیر تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی محاسبه هوشمند اندازه بازار گوشت میزان مصرف پنیر در ایران محاسبه اندازه بازار شیر اندازه بازار گوشت در ایران محاسبه اندازه بازار روغن خوراکی محاسبه هوشمند اندازه بازار روغن خوراکی محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل متن و معناشناسی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات کاربرد داده در ارزیابی عملکرد سازمانی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار کاربرد داده در مدیریت زنجیره تأمین سرانه مصرف مرغ در ایران سرانه مصرف ماست در ایران تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی حوزه ورزشی بهبود عملکرد و پیش بینی نتایج مسابقات تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی تفاوت بین انحراف معیار و واریانس در آمار و کاربردهای هرکدام پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها معرفی مفاهیم پایه تحلیل داده‌های بزرگ و نحوه پردازش آن‌ها استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی معرفی روش‌ های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فرآوری و تولید مواد غذایی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت حمل و نقل و راه‌آهن کاربردهای هوش تجاری در صنعت و تولید هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت املاک و مستغلات کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی روش‌ های مختلف محاسبه میانگین و واریانس مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده الگوریتم‌های پردازش داده در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده تحلیل داده‌های حسابداری و مالی تحلیل داده‌های بزرگ و مدیریت حجم بالای داده مقدمه‌ای بر علم داده مفاهیم و اصول اولیه کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری مفاهیم پایه آمار پیشرفته مانند توزیع‌های پیچیده و مدل‌سازی خطی تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در تبلیغات بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده شبکه‌های عصبی و کاربردهای آنها در علم داده پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های منابع انسانی برای شناسایی الگوهای عملکرد کارکنان استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار بررسی تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات بر رفتار مشتریان استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار شرکت هوش تجاری بهبود سیستم‌های خدمات مالی با هوش مصنوعی بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه دهی به مشتریان برای افزایش فروش با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی شرکت هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل عاملی و کاربرد آن آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند‌های لجستیک و مدیریت با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار شرکت تحقیقات بازار تکنولوژی هوش مصنوعی در ایران چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ نحوه محاسبه سهم بازار فروشگاه‌های اینترنتی برتر ایران وب سایت‌های برتر ایران اندازه بازار شرکت‌های تولیدی هوشمند سازی کارهای شرکت اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن برنامه کنترل پروژه پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ داشبورد محاسبه سایز بازار معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات آیا هوش مصنوعی در اقتصاد جایگاهی دارد؟ عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها سهم فارغ‌التحصیلان از بیکاران کشور چقدر است؟ محاسبه هوشمند اندازه بازار اندازه بازار قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ کدام برندهای ایرانی شناخته شده هستند؟ نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش