کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/06/09
1259



 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، دنیای بازار و بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. دنیای نوین ما بر پایه ریاضیات و آمار و علم داده بنا شده است. بدون وجود داده‌ها و تحلیل و تجزیه آن‌ها عملا هیچ‌کار در زندگی روزمره ما پیش نخواهد رفت. بازاریابی نیز امروزه بر پایه داده‌ها می‌باشد و به بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ مشهور است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) بپردازیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.  

 

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، یکی از روش‌های نوین بازاریابی بوده که استراتژی‌های خاص خود را دارد. این استراتژی‌ها  از طریق تحلیل داده‌های بزرگ یا big data و مطالعه برروی رفتارهای مشتریان و تعامل آن‌ها حاصل می‌شود. بصورت کلی با استفاده از بازاریابی داده محور می‌توان رفتار مشتریان را پیش بینی کرد. همین حدس یا پیش بینی رفتار مشتریان می‌تواند بر فروش تیم بازاریابی نیز تاثیرات بسزایی داشته باشد و چشم انداز مناسب‌تری به آن‌ها بدهد.  

اگر قصد دارید از رفتار مشتریان آگاه باشید باید بتوانید داده‌ها را در این زمینه به صورت کامل درک کنید. بعلاوه به فکر یافتن داده‌های جدید باشید. داده‌های جدید نسبت به دیتا‌های قدیمی‌تر می‌تواند کمک شایانی به شما نماید. همچنین توانایی شما در سازماندهی، تحلیل و استفاده از داده‌ها نیز بسیار مهم و حیاتی است! به دلیل آنکه با استفاده از آن‌ها می‌توانید فعالیت‌های اثر بخش‌تری داشته باشید. وجود دیتا مارکتینگ می‌تواند باعث بهبود هرچه بیشتر تجربه مشتریان و شخصی سازی آن‌ها شود. به همین دلیل است که سازمان‌های بزرگ به این روش بازاریابی اهمیت داده و آن را سرلوحه کار بازاریابان خود قرار می‌دهند.

 

 

 

تفاوت دیتا مارکتینگ با بازاریابی سنتی:  

بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی تفاوت‌های خاص خود را دارد. در واقع استراتژی‌های بکار رفته در بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی متفاوت بوده و همچنین هدف و رویکرد آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد! در بازاریابی سنتی بیشتر فروش محصول و افزایش سهم فروش مهم بود. اما در بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به رفع نیازهای افراد اهمیت بیشتری داده می‌شود. به دلیل آن که در دیتا مارکتینگ شناخت کامل مشتریان یک اصل اساسی به شمار می‌آید و این موضوع در بازاریابی سنتی تقریبا از بین رفته بود. با این وجود یک هدف در تمام روش‌های بازاریابی مدرن مشترک است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هدف مشترک میان تمام روش‌های بازاریابی مدرن به صورت زیر خواهد بود:

 

از طرف دیگر از جمله تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور به صورت زیر خواهد بود:

 

اطلاعات مورد نیاز برای انجام بازاریابی داده محور:

همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم، بازاریابی داده محور بر پایه داده‌ها یا دیتا‌ها استوار است. یعنی بدون وجود داده‌ها و اطلاعات عملا نمی‌توان در این بازاریابی به موفقیت رسید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توانیم اطلاعات لازم برای انجام دیتا مارکتینگ را کسب کنیم؟!

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید اشاره شود که بهتر است که این کار را به افراد متخصص و کاردان در این زمینه بسپارید. مشاوران و کارشناسان اس دیتا در زمینه بازاریابی داده محور به شما کمک شایانی خواهند کرد. از طرف دیگر اگر به دنبال جمع آوری اطلاعات و داده‌ها هستید، باید در وهله اول به دنبال داده‌های با ارزش بروید. داده‌های با ارزش به شرح زیر است.

داده‌های مربوط به کاربران یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین داده‌ها هستند که اطلاعات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای آنکه بتوانید به داده‌ها و اطلاعات کاربران خود دسترسی داشته باشید می‌توانید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال آدرس‌های ip کاربران می‌تواند منطقه زندگی هر فرد را مشخص سازد. صفحاتی که کاربران بازدید می‌کنند می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره علایق و نیازهای افراد به شما بدهند. و ....

 

داده‌های مرتبط با وب سایت شما نیز یکی از راه‌های مناسب برای دستیابی به اطلاعات است. در واقع می‌توانید با استفاده از وب‌سایت سازمان خود و نحوه تعامل افراد با آن، داده‌های مختص به کار خود را کشف کنید و چشم انداز و بینشی مناسب پیدا کنید. به عنوان مثال نقشه حرارتی یک تصویر ثابت از یک صفحه وب‌سایت می‌باشد که با برجسته کردن مناطقی که بازدیدکنندگان شما با آن‌ها بیشتر در تعامل هستند، می‌تواند اثر بخشی لینک‌های قرار گرفته در سایت را به شما نشان دهد.

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.

 




برچسب‌ها:

تحلیل داده دیتا اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی داده کاوی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ چت جی پی تی بی سوادی تحقیق بازار داده کاوی مالی بانک دی سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران پلتفرم هوشمند تحلیل بازار بازار مشتقه چیست؟ بازار فارکس چیست؟ بازار سنجی چیست؟ تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ تحقیقات بازار محصول چیست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار فرم تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای مشتری محور کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری کاربرد داده در ارتباطات و بازاریابی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده استخراج اطلاعات از داده‌های تصویری در علم داده تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار شرکت علم داده بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند بازاریابی و تبلیغ با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست و چگونه انجام می‌شود؟ داده چیست؟ تحلیل داده چه می‌کند؟ نحوه محاسبه سهم بازار تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ چت جی پی تی (chat GPT) چیست؟ براورد اطلاعات جمعیتی ایران شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال تصمیم‌گیری داده محور و مزایای آن تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی عناصر اصلی موفقیت در دیتا مارکتینگ داده کاوی مکانی چیست؟ علم داده مکانی چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش