سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/01
331


ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری

دسترسی سریع



اهمیت قیمت‌گذاری  و تأثیر آن در فروش در دنیای امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که قیمت‌گذاری درست و اصولی است که سبب فروش بیش‌تر و جلب مشتری می‌شود. بررسی‌هایی که جهت مشخص کردن ارزش یک محصول، کالا یا خدمات با توجه به اندازه جامعه انجام می‌شود قیمت‌گذاری نام می‌گیرد. در گذشته تنها یک روش قیمت‌گذاری وجود داشت که با توجه به هزینه تولید و سود در نظر گرفته شده تعیین می‌شد. اما امروزه روش‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری با توجه به شرایط کنونی وجود دارد. از آن‌جایی که معمولا برای مقایسه بین دو کالا اولین عامل مهم در تصمیم‌گیری قیمت است ولی اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نگرفته باشد سبب خسارت می‌شود باید برای قیمت‌گذاری تمام جوانب را در نظر گرفت و ساده از کنار آن نگذشت تا علاوه بر جذب مشتری فروش بیشتری را ایجاد کنیم.

قیمت‌گذاری درست

یک شرکت زمانی که با هدف درآمد درست و متناسب با استانداردهای تعیین شده قیمت‌گذاری کند در این مسیر مهم‌ترین عامل برای قیمت‌گذاری در نظر گرفتن تقاضای مشتریان و کالاهای مکمل موجود در بازار بعلاوه بررسی وضعیت رقبا می‌باشد. اگر هوشمندانه و با مهارت و توجه به نیاز بازار و در نظر گرفتن نرخ ارز جدید  قیمت‌گذاری انجام گیرد مشکلی به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال در قسمت‌های تولیدی با در نظر گرفتن میزان سرمایه‌گذاری که در جهت خرج‌های اولیه صورت گرفته برای این سرمایه در محاسبات هزینه تمام شده هیچ‌گونه سودی نباید در نظر گرفت تا قادر به فروش باشند به عبارت دیگر بازه سرمایه‌گذاری باید صفر باشد.

اهمیت ارزش‌آفرینی

عملکردی که سبب شود مشتریان تمایل پیدا کنند برای آن هزینه پرداخت کنند و آن پول که جهت خرید محصول به شما می‌پردازند در نهایت بیشتر از هزینه‌ای است که صرف کرده‌اید حال می‌توان گفت که ارزش‌افزوده اقتصادی ایجاد کرده‌اید. در این مسیر اشتباهاتی سهواً و عمداً ایجاد می‌شود که قیمت‌گذاری را در چالش‌های بدی قرار می‌دهد و گاهاً سبب شکست می‌شود.

چالش‌های قیمت‌گذاری

در ابتدا برای ایجاد قیمت‌گذاری‌ها باید دانست قیمت محصول مورد نظر با کاربردها و ویژگی‌های آن محصول باید همخوانی داشته باشد و زمان مناسبی را برای کاهش قیمت و یا افزایش قیمت‌ها انتخاب کرد و بررسی‌های لازم برای تغییرات بازار با توجه به تغییر قیمت انجام شود.

ضعف‌های موجود در قیمت‌گذاری‌ها

1. اصرار زیاد برهزینه‌ها: وقتی که شرکت فقط به هزینه‌های خود شرکت اهمیت می‌دهد و به مفید بودن و استفاده از توانایی‌های شرکت بی توجه باشد دچار شکست خواهد شد.

2. تغییر ندادن قیمت در شرایط مختلف: بهتر است بعضی اوقات قیمت را با توجه به زمان مختلف و در مکان‌های متفاوت تغییر داد. اگر از کنار این عامل بی‌اهمیت رد شویم دچار مشکل خواهیم شد.

3. بی‌توجهی به قیمت‌ها با تغییرات بازار: زمانی که در بازار رقابتی محصول دیگری عرضه می‌شود مدیران باید تصمیم بگیرند قیمت محصول قبلی را کاهش دهند تا راحت به فروش برسد. تا در مسیر افت فروش به جهت قیمت‌گذاری نادرست قرار نگیرند.

4. بی‌توجهی به دیگر اجزای آمیخته بازاریابی: گاهی اوقات مدیران قیمت پایین‌تر از حد آن محصول ارائه می‌کنند چون هزینه کمی برای تولید آن محصول صرف شده است ولی سطح بالایی دارد. گاهاً قیمت پایین بیاید تقاضا و میل به خرید کم‌تر می‌شود چون مشتری انتظار قیمت بالا از برخی محصولات را دارد.




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین

مقالات مرتبط


آمار واردات و صادرات پاستا و ماکارونی در ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحلیل بازار به چه معناست؟ رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بازار فارکس چیست؟ تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده تحلیل ریسک و مقایسه روش‌های مختلف مدیریت ریسک مالی کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری پیش‌ بینی بازدهی سرمایه‌گذاری و سهام‌داری تحلیل داده‌های مشتری برای شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن داده کاوی شبکه‌های اجتماعی سبک ورود به بازار معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ مراحل قیمت گذاری عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی هدف از قیمت گذاری چیست؟ قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چگونه میتوان در جنگ قیمت پیروز شد؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین استراتژی قیمت گذاری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟