کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/05/17
987


داده کاوی مکانی چیست؟


داده کاوی علمی است که در صنایع مختلف از جمله صنعت بازاریابی، مهندسی، پزشکی و ... کاربرد فراوانی دارد. این حوزه از علم می‌تواند به استفاده بهینه و کاربردی از داده‌ها بپردازد و به همین دلیل است که امروزه بیش از پیش به آن توجه می‌شود. زمانی که بر اساس تحلیل‌های انجام شده بر روی داده‌ها تصمیمی اتخاذ می‌شود، آن تصمیم بسیار مورد اعتمادتر خواهد بود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی داده کاوی مکانی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

داده کاوی چیست؟

داده کاوی یک مجموعه از روش‌ها و رویکردهای خاص است که بر روی پایگاه‌های داده اعمال می‌شود تا از این طریق الگوهای میان داده‌ها کشف گردد. داده کاوی یک علم میان رشته‌ای به شمار می‌آید که در آن با استفاده از ابزارها، متدها و تئوری‌ها به آشکارسازی الگوهای موجود در داده‌ها می‌پردازند. بنا به عبارتی دیگر داده کاوی فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها در پایگاه‌های بزرگ و پیچیده داده می‌باشد که از آن در خصوص یافتن الگوها، کشف روندها و کسب بینش در مورد نحوه استفاده از آن داده‌ها استفاده می‌شود. داده کاوی یک رشته به هم پیوسته است که علوم زیر را باهم ترکیب می‌کند:

می‌توان اذعان داشت که رویکردها و راهکارهای داده‌کاوی پر هزینه هستند اما به این وجود از طریق این علم می‌توان تصمیم‌گیری‌های بسیار مهم و جدی را با کمترین خطا اتخاذ کرد.  

 

داده کاوی مکانی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی جامع از داده کاوی مکانی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، باید اشاره نماییم که داده کاوی مکانی (Spatial data mining) کاربرد مدل‌ها و رویکردهای داده کاوی در مدل‌های فضایی یا مکانی می‌باشد. در داده‌کاوی فضایی یا مکانی تحلیل‌گران داده به تحلیل و بررسی اطلاعات و داده‌های فضایی یا مکانی و جغرافیایی می‌پردازند و با استفاده از آن‌ها نتایج مهم و جالبی را برای کسب و کار مورد نظر استخراج می‌کنند.

برای آنکه بتوانیم به تحلیل و بررسی داده‌های مکانی و فضایی بپردازیم، باید داده‌ها و اطلاعات جغرافیایی و مکانی را جمع آوری کرده و آن‌ها را به ساختارهای مناسب و قابل تحلیل تبدیل نماییم. یکی از گام‌های بسیار مهم برای تحلیل داده‌های مکانی، ترسیم یک نقشه از داده‌های فضایی می‌باشد! با استفاده از این نقشه، تحلیل‌گران یک چشم‌انداز مناسب از وضعیت پراکندگی و توزیع متغیر یا متغیرهای مورد بررسی در نقاط جغرافیایی را به دست می‌آورند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که منظور از موقعیت‌های جغرافیایی چیست؟!

برای پاسخ باید اشاره داشت که موقعیت‌های جغرافیایی با توجه به مکان مورد نظر بسیار متفاوت خواهد بود. در واقع این موقعیت های جغرافیایی مختلف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اهداف داده کاوی فضایی یا مکانی:

می‌توان اشاره داشت که یکی از اهداف اصلی و بسیار مهم داده کاوی مکانی، استخراج و ارائه اطلاعات مناسب و کاربردی به منظور طراحی و ساخت الگوهای واقعی و قابل کاربرد خواهد بود. ساخت الگوهای واقعی می‌تواند در عرصه‌های متفاوت به مهندسان یاری برساند و به آن‌ها دید مناسبی نسبت به مکان مورد نظر بدهد. بعلاوه به صورت معمول این نوع الگوها به مقایسه میان موقعیت های مکانی و جغرافیایی متفاوت می‌پردازند. نکته قابل توجه این است که در داده کاوی مکانی از سیستم اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS استفاده می‌شود.

 

مزیت‌های استفاده از داده‌کاوی مکانی چیست؟

بکارگیری و بهره‌وری از داده کاوی مکانی مزایای خاصی را به همراه دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

داده‌کاوی مکانی یا فضایی می‌تواند ارتباط میان حجم بسیاری از داده ها را فراهم آورد. در واقع این ارتباط با استفاده از مولفه مکان به وجود می‌آید.

یکی دیگر از مزایای داده کاوی فضایی، مصور سازی داده‌های فضایی در قالب نقشه به همراه جدول‌های تحلیل نقشه می‌باشد که از این طریق مخاطبان و خوانندگان نقشه می‌توانند اطلاعات را به صورت کامل و با سرعت بالا به دست آورند.

داده کاوی مکانی می‌تواند ارتباط میان داده‌های مکانی و غیر مکانی را به وجود بیاورد. منظور از داده‌های غیر مکانی داده‌هایی هستند که تا حد بسیاری می‌توانند به داده‌های مکانی تبدیل شوند.

داده کاوی مکانی می‌تواند از تصمیمات بزرگ پشتیبانی نماید و همچنین سبب کاهش چشمگیر تردیدها در تصمیم گیری خواهد شد.

 

دیگر مزایای داده کاوی فضایی:

 

 

 

نتایج داده کاوی فضایی:

نتایج داده کاوی فضایی به شکل‌های مختلفی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

                                   برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید. 

مرکز آمار ایران 



برچسب‌ها:

تحلیل داده دیتا داده کاوی