کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 16 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/04/03
309


زمينه های شغلی GIS


زمینه‌های شغلی GIS:

امروزه استفاده از سیستم‌های نوینی مانند GIS می‌تواند به مهندسان یاری برساند. در واقع این سیستم نوین یک سیستم اطلاعاتی بسیار قوی به شمار می‌آید که پردازش آن بر روی اطلاعات مکان مورد نظر یا اطلاعات جغرافیایی یک منطقه می‌باشد و اطلاعاتی را درباره پدیده‌ها در اختیار مهندسان عمران قرار خواهد داد. GIS یک تکنولوژی خاص است که می‌تواند در تسریع روند پروژه‌ها کمک شایانی به مهندسان نماید. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی زمینه‌های شغلی GIS بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.  

 

GIS چیست؟

به طور قطع تا کنون نام نرم افزار GIS را شنیده‌اید یا با آن آشنایی دارید. اگر بخواهیم تعریفی جامع از GIS را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره نماییم که جی آی اس (Geographic information system)  یک سیستم و تکنولوژی خاص است که از آن در صنایع مختلف استفاده‌های بسیاری می‌شود. اطلاعاتی که توسط مهندسان برای انجام کارهای مختلف تهیه می‌شود، توسط این سیستم به صورت لایه لایه جمع آوری خواهد شد و پس از آنکه داده‌های مورد نظر تفکیک و کنترل شدند، تمامی اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم خواهد شد. بنا به عبارتی دیگر، جی ‌آی ‌اس (GIS) یک سیستم اطلاعاتی قدرتمند است که اطلاعات جغرافیایی را پردازش می‌نماید و به کسب اطلاعات در رابطه با پدیده‌هایی می‌پردازد که به نوعی با موقعیت مکانی ارتباط دارند.

 

نقش GIS در تحلیل اطلاعات:

جی آی اس از آن دسته نرم افزارهایی است که می‌توان اطلاعات را با استفاده از آن تحلیل کرده  و تصمیم‌گیری‌های مناسبی در موارد مختلف اتخاذ کرد. در واقع با GIS می‌تواند در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز را در یک حجم وسیع در اختیار کاربران قرار دهد. بعلاوه با استفاده از آن میتوان اطلاعات مکانی را در قالب‌های مختلفی همچون نقشه، جدول و نمودار به تصویر کشید و آن‌ها را ویرایش کرد.این ابزار ویژه می‌تواند در تمامی نقاط دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و اطلاعاتی را در اختیار درخواست کنندگان قرار دهد.

 

GIS و کاربرد  آن:

امروزه از این نرم افزار فوق العاده در بخش‌های مختلف (با توجه به نیازها) استفاده می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به صورت کلی این نرم افزار در بخش‌هایی که با زمین در ارتباط است، مورد استفاده قرار می گیرد.  

  

 

زمینه‌های شغلی GIS کدام است؟

زمینه‌های شغلی GIS بر سه بخش اساسی تقسیم بندی می‌شود. با بررسی بخش‌های مختلف زمینه‌های شغلی این نرم افزار می‌توان به اهمیت و کارا بودن آن دست پیدا کرد. شایان ذکر است که از جمله زمینه‌های شغلی GIS به صورت زیر خواهد بود:

 

  زمینه‌های شغلی GIS  بر پايه داده (DATA)

 

این زمینه شغلی شامل مدل و پیش بینی؛ هوش مصنوعی؛ یادگیری ماشین؛ یادگیری عمیق؛ تجزیه و تحلیل کسب و کار  و ... است.

این زمینه شغلی GIS شامل تصمیم گیری داده محور؛ پیش پردازش داده (تغییر، پاک سازی،‌ تلفیق (داده مکانی و غیر مکانی و ...) می‌باشد.

پردازش و استخراج بازخوردهای مكانی بی درنگ؛ تجزیه و تحلیل و تصویر سازی داده و ...

این زمینه شغلی GIS شامل جریان داده؛ ساختار داده؛ معماری داده؛ امنیت داده؛ اعتبار سنجی داده؛ یکپارچه سازی داده؛ محاسبات ابری؛  نظارت بر ورودی و خروجی پایگاه داده؛ تعیین دسترسی افراد مختلف بر اساس نقش آن ها؛ مدیریت داده (تولید، ذخیره، انتقال به پایگاه داده و ...) استخراج، تبدیل، بارگذاری داده و ... است.

همكاری نزديك با مهندس داده و توسعه دهنده وب؛ جمع آوری داده و ...

 

پرسش:

سوالی که ممکن است برای شما عزیزان به وجود بیاید، بدین صورت است که دانش و مهارت مشترک دانشمند داده، تحلیل گر داده و مهندس داده باید در چه زمینه‌هایی باشد؟!

برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که این دانش در قالب موارد زیر خواهد بود:

 

 

زمینه‌های شغلی GIS   بر پایه وب

 

این زمینه شغلی GIS شامل نمایش جریان داده؛ پشتیبانی فنی؛ طراحی وب و توسعه وب؛ ارتقای سیستم های نرم افزاری؛ شناخت‌های مرتبط با GIS؛ شناخت مسیر Desktop_GIS  تا Web_User_Experience  و ... می‌باشد.

 

سایر زمینه‌های شغلی GIS:

شناخت کسب و کار؛ اطلاعات در مورد فناوری اطلاعات و حوزه های غیر فناوری؛ "مدیریت" کار تیمی؛ نگهبان نقشه راه و ...

 سایر وظیفه های مدیریتی؛ تعيين نوع مدیریت پروژه و ...

ایجاد همسویی با سایر تیم‌ها و ابتکارهای فناوری؛ توانایی تشخیص اولویت ها و ...

مسئول هماهنگی و انطباق داده سیستمی با فعالیت های اجرایی و...

کاربر نرم افزارهای مرتبط؛ تولید نقشه؛ آماده سازی نقشه و ...

 

سخن پایانی:

در این مطلب سعی شد تا درباره فرصت‌ها و زمینه‌های شغلی GIS اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این باره مشورت نمایید

مرکز آمار ایران



برچسب‌ها:

تحلیل داده آمار دیتا داده کاوی