کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 10 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
254


عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی


قیمت گذاری در بازارهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هر کسب و کار و تجارت به شمار می‌آید. قیمت گذاری محصولات و خدمات مختلف  تاثیر بسزایی بر روی استراتژی بازاریابی سازمان‌ها دارد و تمامی مراکز تولید یا وارد کننده محصولات برای باقی ماندن در بازار باید استراتژی قیمت گذاری مناسبی داشته باشند. قیمت گذاری محصولات یا کالا به عوامل بسیار مختلفی وابسته است و مدیران سازمان‌ها به آن توجه بسزایی دارند. می‌توان اذعان داشت که قیمت گذاری مناسب یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کار می‌باشد و عدم موفقیت در آن می‌تواند حیات سازمان را با مشکلات گسترده‌ای مواجه سازد و سود آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی  عوامل موثر بر قیمت گذاری بازارهای صنعتی بپردازیم و اطلاعات ویژه‌ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

قیمت گذاری محصولات و کالاهای صنعتی:‌

در قیمت گذاری کالاهای صنعتی ارزش کالای مورد نظر مشخص می‌گردد. در واقع میزان سود یک کسب و کار و میزان فروش کالاهای صنعتی به قیمت گذاری کالا و استراتژی‌های آن وابسته است.  قیمت گذاری در محصولات صنعتی مانند دیگر کالاها و خدمات مهم است اما با این حال بسیاری از سازمان‌ها هستند که توجهی به این مقوله نداشته و بر روی آن تمرکز نمی‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها در صنایع مختلف به توزیع و تبلیغات توجه دارند در صورتی که قیمت گذاری یکی از پایه‌های اساسی در فروش محصولات است!  بی توجهی به قیمت گذاری کالاها می‌تواند دید نادرستی از میزان هزینه‌ها برای تولید یک محصول و حتی شرایط بازار را به مدیران سازمان بدهد. در واقع قیمت‌هایی که یک سازمان برای محصولات صنعتی خود قرار می‌دهد باید ‏ارزش افزوده خدمات و محصولاتی که برای آن‌ها بازاریابی می‌نماید را منعکس سازد.

عوامل موثر در قیمت گذاری بازارهای صنعتی:

در زمینه قیمت گذاری بازارهای صنعتی، عواملی وجود دارد که تاثیر بسزایی بر روی فرآیند قیمت گذاری و تعیین استراتژی آن می‌گذارد. از جمله این عوامل مهم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

 

یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت‌ گذاری محصولات و کالاهای صنعتی، ارزش محصول مورد نظر از دید مصرف کنندگان آن می‌باشد. در واقع مشتریان کالاهای صنعتی برای خرید محصول مورد نظر خود هزینه‌ای بیش از ارزش واقعی محصول پرداخت نخواهند کرد! بنابراین ارزش یک محصول می‌تواند سقفی را برای خرید آن تعیین نماید. ارزش کالاهای صنعتی با یکدیگر متفاوت بوده و مشتریان این تفاوت‌ها را به راحتی درک می‌نمایند.

 

رقابت در بازار می‌تواند تاثیر خاصی بر قیمت گذاری محصولات صنعتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عواملی که شرکت‌ها برای تولید و عرضه کالاهای خود باید به آن توجه داشته باشند رقابت در بازار است! تعداد رقبا در بازار و محصولاتی که ارائه می‌دهند همگی با تحقیقات بازار مشخص می‌شود. تحقیقات بازار چشم انداز بسیار مناسبی از شرایط بازار و رقبا را در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد و به آن‌ها در تعیین قیمت گذاری کمک شایانی می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قیمت یک کالا یا یک محصول صنعتی بسیار اصولی تعیین شود، همچنان در دنیای رقابت نیز می‌تواند با افت فروش مواجه گردد. اگر قیمت‌های تعیین شده برای محصولات و خدمات بتوانند در بازار با دیگر رقیبان رقابت کند، آنگاه محصولات در بازار به فروش می‌رسد! برخی از سازمان‌ها در این راستا به راه اندازی جنگ قیمت می‌پردازند و دیگر رقبا نیز به طور قطع به این جنگ واکنش نشان می‌دهند.

 

یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ارزش محصول از نظر مشتریان و مصرف کنندگان بالاترین حد ممکن برای تعیین قیمت کالاهای صنعتی است و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و توزیع محصولات نیز کمترین حد برای قیمت به شمار می‌آید. در قیمت گذاری محصولات (همه کالاها از هر صنایعی) باید هزینه‌های تولید و توزیع در نظر گرفته شود در غیر این صورت ممکن است سود و فروش آن کالا با شکست مواجه گردد. اما تنها در نظر گرفتن هزینه تولید برای قیمت گذاری امری مناسب نیست! در واقع برای قیمت گذاری کالاها علاوه بر هزینه‌های تولید و عرضه محصول مورد نظر باید میزان تقاضا، رقابت، حاشیه سود و ... نیز در نظر گرفته شود تا این فرآیند مهم به درستی اعمال گردد.

 

در تعیین قیمت برای محصولات باید اهداف سازمان از قیمت گذاری نیز به صورت کامل مشخص گردد و در کمپانی‌هایی که این فرآیند جزء وظایف مدیر فروش و واحد بازاریابی است باید به این موضوع توجه کرده و صاحبان کسب و کار نیز در راستای اهداف سازمان قیمت گذاری را انجام دهند. بسیاری از سازمان‌ها اهداف زیر را برای قیمت گذاری محصولات صنعتی در نظر می‌گیرند:

۱-کسب درآمد و بازده مورد نظر

۲-تثبیت قیمت یا حاشیه سود

۳-افزایش سهم بازار

۴-پیروزی در دنیای رقابت و ...

 

یکی از عواملی که تاثیر خاصی بر روی روش‌های قیمت گذاری مدیران دارد، دولت است. در واقع تاثیر دولت بر قیمت گذاری محصولات بسیار پیچیده می‌باشد. اما با این وجود از جمله تاثیرات آن به شرح زیر است:‌

۱-مالیات بر روی قیمت محصولات تاثیر دارد

۲-وضع قوانین و مقررات که بر کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیر دارد.

۳-فروش موادی مانند مس، فولاد و .... (موادی که در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود) و ...

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری و همچنین داشبورد آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش چت جی پی تی خودرو های نیمه سنگین تحقیق بازار خودرو های سنگین آب بر سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


آمار واردات و صادرات پاستا و ماکارونی در ایران ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحلیل بازار بورس ایران بهترین سایت های تحلیل بازار بورس تحلیل بازار به چه معناست؟ رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ تحقیقات بازار در قزوین بازار فارکس چیست؟ اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ تغییرات جمعیت در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران اندازه بازار نان در ایران تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی اندازه بازار شیر محاسبه اندازه بازار شیر سایز بازار روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری هوشمند کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی معرفی روش‌ های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت و تولید هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت املاک و مستغلات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده تحلیل ریسک و مقایسه روش‌های مختلف مدیریت ریسک مالی کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری پیش‌ بینی بازدهی سرمایه‌گذاری و سهام‌داری بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک سبک ورود به بازار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار تحقیقات بازار مواد غذایی چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – انرژی شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ مراحل قیمت گذاری قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری سیم‌کارت قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین استراتژی قیمت گذاری ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟