آتوسا نوروزی
آتوسا نوروزی

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/04
340


سوشال لیسنینگ چیست و ابزارهای آن کدام اند؟


سوشال لیسنینگ (Social Listening) یا گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی، یکی از جدیدترین و در عین حال مهم‌ترین مباحث مطرح شده در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. امروزه برای آنکه بتوانید برند خود را مطرح کنید و به محبوبیت برسید، لازم که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید. توجه به سوشال لیسنینگ نیز می‌تواند برای جایگاه برند شما و همچنین محبوبیتتان موثر باشد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سوشال لیسنینگ (Social Listening) یا گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی:

همان‌گونه که می‌دانید، بیشتر برندها قصد دارند تا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین، اینستاگرام و ... به شهرت برسد و جایگاه مناسبی پیدا کند. به طور قطع هرچقدر برند شما شهرت بیشتری داشته باشد، فروش‌تان نیز بیشتر خواهد شد. محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی مسیر راحتی نیست و باید معیارهای بسیاری را برای مشهور شدن در نظر داشته باشید که یکی از آن‌ها سوشال لیسنینگ است. شما همیشه باید به مخاطبان خود گوش دهید و از میان مکالمات آن‌ها، تعریف و تمجیدها یا نارضایتی‌ آن‌ها بتوانید نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنید. بعلاوه با استفاده از آن می‌توانید به سوالات و ابهامات خود به خوبی پاسخ دهید و دیدگاه مناسبی داشته باشید.

 

سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تاکنون تا حدی درباره سوشال لیسنینگ اطلاعاتی را کسب کرده‌اید. اگر بخواهیم تعریف مناسبی از این معیار ارائه دهیم، باید اشاره نماییم که سوشال لیسنینگ یعنی به کاربران و مخاطبان خود گوش دهید. کامنت‌های آن‌ها را بخوانید و صدای آن‌ها را بشنوید تا دیدکاملی نسبت به برند خود به دست بیاورید. بنا به عبارتی دیگر، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی یعنی به محتوای کاربران در شبکه‌های اجتماعی توجه کنیم تا واکنشی مناسب و به موقع نسبت به آنها داشته باشیم. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که، سوشال لیسنینگ به وجود آمد تا صدای کاربران بهتر شنیده شود و بتوان بازخورد فعالیت خود را دید. شبکه‌های اجتماعی فضایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها با سایر انسان‌ها گفت‌وگو داشته باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این گفتگوها می‌تواند به صورت دوستانه باشد یا حتی تعریف و تمجید! بعلاوه در این فضا از اعتراض و شکایت گرفته تا بیان دغدغه و آرزو  وجود دارد که تاثیری به مراتب سریع‌تر از رسانه‌های سنتی (رادیو و تلویزیون) داشتند. اگر برند شما بتواند در شبکه‌های اجتماعی به شهرت و محبوبیت برسد، قطعا مسیر مناسب خود را پیدا کرده است و فروش‌تان نیز افزایش می‌یابد.

 

گفتگوها در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر روی برندها دارند؟

اگر برای برند خود صفحه اجتماعی را در اینستاگرام یا توییتر و لینکدین ساخته‌ و در رابطه با آن‌ها تولید محتوا انجام داده‌اید، به طور قطع درباره محصولات یا خدماتتان صحبت شده است و کامنت‌های متعددی را دریافت کرده‌اید. کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ و کوچک برای اینکه بدانند درباره‌شان چه صحبت‌هایی می‌شود، باید به موضوع پایش برند و محصولات و خدماتشان در شبکه‌های اجتماعی توجه داشته باشند. نظرات کاربران و مخاطبان شما همیشه مهم بوده زیرا اگر آن‌ها با محصولاتتان ارتباط موثری برقرار کرده باشند، آن را خریداری کرده و به دیگر افراد نیز توصیه خواهند کرد. در این راستا ابزارهای سوشال لیسنینگ هم به وجود آمدند که هر زمان کاربری درباره‌ی یک برند محتوایی منتشر کرد، آن برند را در جریان قرار دهد. این ابزارها می‌توانند به خوبی عملکرد شما در صفحات اجتماعی را نشان دهد.

 

اهمیت سوشال لیسنینگ:

تعامل با مشتریان و برقراری یک رابطه مناسب با آن‌ها برای تمام برندها مهم است. باید بدانید که سوشال لیسنینگ به شما امکان تعامل با مشتریان را می‌دهد. ارتباط و تعامل با مشتری زمانی به وجود می‌آید که پیامی میان شما و مشتریان رد و بدل شود، این موضوع همان شنیدن صدای مشتری است! اگر شما نتوانید صدای مشتریان خود را بشنوید، هرگز اطلاعاتی درباره بازخورد محصولات یا کیفیت آن‌ها به دست نخواهید آورد. بعلاوه هرگز متوجه نخواهید شد که مشتریان پست‌های بد در رابطه با کیفیت نامناسب محصولاتتان را لایک کرده‌اند.

اگر صدای مخاطبان خود را نشنوید، ممکن است حجم این صدا به اندازه‌ای زیاد شود که در سرتاسر شبکههای اجتماعی به عنوان برندی نامناسب شناخته شوید! آنگاه دیگر کار از کار گذشته و به سختی می‌توانید جایگاهی مناسب را به دست آورید! بنابراین سعی کنید به سوشال لیسنینگ توجه داشته باشید و آن را برای برند خود به کار ببرید.

دلایل اهمیت سوشال لیسنینگ برای برند شما به شرح زیر می‌باشد:

به یاد داشته باشید که هرچقدر مشتریان احساس مناسبی نسبت به برند شما داشته باشند و تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشید، قطعا از برند شما خرید خواهند کرد و به مشتریان وفادار تبدیل خواهند شد.

 

مزایای سوشال لیسنینگ:

از جمله مزایای که گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی برای شما فراهم می‌کند، به شرح زیر است:

 

سوشال لیسنینگ

 

ابزارهای سوشال لیسنینگ:

ابزارهای بسیار متفاوتی برای سوشال لیسنینگ وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صدای مخاطبان و کاربران خود را بشنوید. این ابزارها عبارتند از Hubspot ,Brandwatch ,Sproutsocial Hootsuite. همچنین برای بررسی سوشال لیسنینگ می‌توانید با کارشناسان اس دیتا در این خصوص مشورت نمایید. اس دیتا در کنار شماست تا به برندی قدرتمند و محبوب تبدیل شوید.

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پایش شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال، به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید. اس دیتا با طراحی سامانه مدیریتی شبکه‌های اجتماعی، بهترین راه مدیریت رسانه‌های اجتماعی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.



برچسب‌ها:

تحلیل داده دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد