افسردگی کلمه‌ای نام آشنا که همه کمابیش از آن اطلاع دارند. کلمه‌ای که شنیدن آن هم موجب ایجاد رعب و وحشت در دل خیلی‌ها خواهد شد. چرا که این اختلال زندگی بسیاری را بر هم زده است. ما در این مقاله می‌خواهیم ابتدا عوامل موثر بر افسردگی را بررسی کنیم. از طرفی به چگونگی تأثیر ورزش بر افسردگی می‌پردازیم.

افسردگی

بیماری که از آن با نام افسردگی یاد می‌شود نوعی اختلال روحی و روانی است. این بیماری موجب ناراحتی فرد و به عبارتی غمگین بودن او می‌شود. این افراد به ظاهر خسته و ناامید هستند از طرفی علاقه و انگیزه‌ای در امور ندارند. کاهش تمرکز در این افراد شایع‌ترین علامت خواهد بود. خود افسردگی انواع گوناگونی دارد. از افسردگی‌های ساده (خفیف)، مزمن و شدید گرفته تا افسردگی‌های فصلی و افسردگی پس از زایمان که هر یک درمان خاص خود را دارد.

علائم افسردگی

برای درمان هر بیمای نخست باید علائم بیماری را بررسی کرد و با شناخت نوع آن به دنبال درمان رفت در زیر برخی از علائم افسردگی را آورده‌ایم:

·       حس ناراحتی و بی‌انگیزگی

·       زودرنجی و بی‌میلی

·       ترس و ناتوانی در تصمیم‌گیری

·       کم شدن تمرکز و عذاب وجدان داشتن

·       تجسم مرگ و خودکشی

·       چاقی افراطی و یا لاغری

·       پرخوابی یا کم‌خوابی

این علائم با تأثیر شرایط محیطی، تغییر مواد شیمیایی در مغز و مسائل ژنتیکی رخ می‌دهد. که با روان درمانی یا دارو درمانی این بیماری کنترل یا درمان می‌شود.

آمار افسردگی

در نمودار زیر که بر اساس اخرین تحقیقات صورت گرفته است احتمال ابتلا به افسردگی زنان و مردان در سنین مختلف را نشان می‌دهد.

·       زنان ۵۹ تا ۴۰ سال با ۱۲.۳ درصد بیشترین احتمال ابتلا به افسردگی را به خود اختصاص داده‌اند.

·       مردان بالای ۶۰ سال با ۳.۴ درصد کمترین میزان ابتلا به افسردگی را دارا هستند.

 

کرونا و افسردگی

خانه نشینی در زمان کرونا هم عاملی برای افسردگی‌های موجود به حساب می‌آید. در زیر آمار مربوط به این موضوع را در کشورهای مختلف مشاهده می‌کنید. طبق آمار کشور ایران در ابتلا افسردگی ناشی از کرونا با ۴۷ درصد پیشتاز است. اما کشور چین که نخستین زادگاه این ویروس هم بوده کمترین میزان افسردگی را با ۸.۹ درصد شامل می‌شود.

 

ورزش و درمان افسردگی

تأثیر وزرش بر زندگی و سلامت افراد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما آیا ورزش بر درمان افسردگی مؤثر است؟ پاسخ به این سؤال مثبت خواهد بود اما در این دنیا هیچ چیزی مطلق نیست. پس ورزش درمان قطعی نیست و به تنهایی افسردگی را علاج نمی‌کند. ورزش کردن موجب می‌شود برخی مواد شیمیایی در مغز افزایش یابد. از طرفی خلق و خوی بهتر خواهید داشت و حس خوبی که در شما ایجاد می‌شود خستگی ناشی از افسردگی را از بین می‌برد. طی تحقیقات انجام شده اگر حداقل ۳ بار در هفته ورزش انجام شود مبتلا شدن به افسردگی ۳۰ درصد کاهش می‌یابد ورزش‌هایی مثل یوگا، پیاده روی یا به طور کلی ورزش‌های هوازی کمک شایانی به درمان افسردگی می‌کند. تعدادی از ورزش‌های مؤثر بر درمان افسردگی:

·       شنا

·       رقص

·       دویدن

·       تمیز کردن حیاط (باغبانی)

·       دوچرخه سواری

·       گلف