نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 16 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/11/23
754


هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟


هوش مصنوعی (Artificial intelligence) شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به ساخت ماشین‌های هوشمندی می‌پردازد که مانند انسان عمل می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. هوش مصنوعی امروزه یکی از مهم‌ترین مباحث علمی در دنیا محسوب می‌شود.در سال‌های اخیر پیشرفت‌ها و خلاقیت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی به وجود امده است که شما را به وجد می‌اورد. یکی از این خلاقیت‌ها ساخت ربات ChatGPT است! در گذشته تنها در زمینه فیلم‌های علمی تخیلی هوش مصنوعی دیده میشد اما امروزه در تمام جنبه‌های زندگی قابلیت رویت است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با اس دیتا همراه باشید.

 

هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی، یک سیستم هوشمند است که واکنش‌هایی مانند انسان دارد و با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. بنا به عبارتی دیگر هوش مصنوعی استفاده از کامپیوتر برای انجام کارهایی است که به هوش انسانی نیاز دارد! ویژگی اصلی هوش مصنوعی، استفاده از درک انسان است! انسان‌ها می‌توانند ببینند، محیط اطراف خود را درک کنند، در محیط خود حرکت کرده و واکنش‌های سریعی را انجام دهند. همچنین انسان‌ها می‌توانند به زبان‌های مختلف دنیا صحبت کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. حال قابل ذکر است که هدف اصلی هوش مصنوعی، داشتن درکی مانند انسان است! هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بگونه‌ای که عضوی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها قرار خواهد گرفت.

 

آمارهای مربوط به هوش مصنوعی:

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه‌های معتبر دنبا در سال 2013 صورت گرفته است، ۴۷ درصد از تمام جایگاه‌های شغلی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند. در واقع بسیاری از کارها و مشاغل با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شوند. همچنین می‌توان اذعان داشت که برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار در ۲۰ سال آینده تنها ۸ درصد به صورت حضوری کار می‌کنند! این آمارها حاکی از آن است که در آینده شاهد استفاده روز افزون از هوش مصنوعی هستیم. هرچند که امروزه در جنبه‌های مختلف زندگی می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. محققین براین باوراند که نهایتا مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ای هوشمند جایگزین خواهند شد؛ برنامه‌ای که می‌تواند کدها را خود کپی کند، بنویسد و آن‌ها را بهبود بخشد.

هوش مصنوعی از همین حالا در تمام جنبه‌های زندگی انسان جای خود را پیدا کرده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با این وجود، بهترین سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی نیز توانایی مقابله با مغز انسان را ندارند! همان‌گونه که می‌دانید، قدرت محاسباتی هوش مصنوعی بسیار گسترده است، اما مغز انسان قابلیت این را دارد که برای حل بسیاری از مسائل، روش‌های بهتر و وسیع‌تری را استفاده کند.

 

AI به زبانی ساده:

هوش مصنوعی یا AI سیستمی است که از هوش انسانی الهام گرفته و بر روی ماشین‌ها پیاده سازی می‌شوند. به این ترتیب ماشین‌ها می‌توانند همان کارهایی را که یک انسان انجام می‌دهد را در زمانی کوتاه و با دقت مناسبی انجام دهند. این مدل برنامه‌ها به صورت معمول بر روی سیستم‌های کامپیوتری قرار داده می‍‌شود، بگونه‌ای که کامپیوتر می‌تواند درباره مسائلی که در اختیارش قرار می‌دهند تصمیم بگیرد، برنامه‌ریزی کند یا نتیجه را پیش‌بینی نماید.

 

انواع هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد که در سطوح متفاوتی دسته بندی می‌شود. از جمله انواع هوش مصنوعی به شرح زیر می‌باشد:

هوش مصنوعی ضعیف:

این نوع هوش مصنوعی برای انجام دادن کارهای محدود طراحی شده است و در برخی از نرم‌افزارها قابل رویت است. نرم افزارهایی مانند بازی‌ شطرنج یا بازی‌های فکری دیگر و حتی نرم افزارهای پیش‌بینی وضعیت هوا! ضعیف بودن این هوش مصنوعی به دلیل متکی بودن بر داده‌های محدود است و نمی‌توان آن‌ها را برای خارج از داده‌های خود استفاده کرد! از جمله ویژگی‌های هوش مصنوعی ضعیف به صورت زیر است:

 

هوش مصنوعی قوی:

این نوع هوش مصنوعی می‌تواند کارها یا امور بسیاری را انجام دهد و به ماشین‌هایی اشاره دارد که نمایی از هوش انسانی در آن‌ها قابل رویت است. بنا به عبارتی دیگر، AI قوی از پس هر کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند ببر می‌آید و می‌تواند به بهترین شکل ممکن آن‌ها را انجام دهد. نمونه‌هایی از هوش مصنوعی قوی را می‌توانید در فیلم‌های علمی و تخیلی ببینید و با نحوه کارکرد ان‌ها آشنا شوید. ربات‌هایی که هوش مصنوعی قوی دارند، بدون نیاز به انسان‌ها کار خود را انجام می‌دهند و حتی درک احساسات انسانی را نیز دارند.  

 

فرا هوش مصنوعی:

این ماشین‌ها از سطح هوش انسانی فراتر رفته‌اند و محدودیت‌های هوش انسانی را ندارند. اینگونه از ماشین‌ها شاید همان ربات‌هایی باشند که بسیاری از افراد را نگران کرده و می‌گویند برای جامعه انسانی خطرناک هستند!  

 

کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در زندگی:

هوش مصنوعی در زندگی مدرن و امروزی ما کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما به شرح زیر است:

 

شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی:

همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم، هوش مصنوعی یک علم بسیار گسترده، خاص و پیچیده می‌باشد که شاخه‌های متعددی دارد. شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی امروزه در زندگی بشر قابل مشاهده و استفاده است. از جمله شاخه‌های مختلف این علم گسترده به شرح زیر می‌باشد:

 

هوش مصنوعی و بازاریابی:

یکی از دامنه‌های کاربردی بسیار مهم هوش مصنوعی استفاده از این سیستم در زمینه بازاریابی و تحقیقات بازار است. در واقع علم بازاریابی به خوبی از این فناوری استفاده می‌کند، بصورتی که هر استراتژی بازاریابی نیاز به شناخت هویت جامعه هدف دارد تا بتواند محتواهایش را متناسب با سلایق مشتریان تنظیم نماید. در این راستا استفاده از فناوری داده کاوی و هوش مصنوعی به منظور شناسایی الگوهای رفتاری کاربران در پلتفرم‌های فروشگاهی و اجتماعی، کاربردی خواهد بود. اس دیتا نیز با استفاده از هوش مصنوعی خدمات و محصولات ویژه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد که با تکیه بر آن‌ها می‌توان به درستی تصمیم‌گیری کرد.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

chatGPT تحلیل داده دیتا AI قیمت گذاری با هوش مصنوعی چت GPT