نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/02
381


صادرات خودرو ایرانی


همیشه و در همه جای جهان متقاضی خودروی آمریکایی و اروپایی خیلی بیشتر بوده است. این در حالی است که در ایران به علت تورم و وضعیت بد اقتصادی توانایی خرید خودروی لوکس برای همه مقدور نیست. از طرفی به گفته عموم و با دیدن شواهد، دو شرکت خودروسازی ایرانی ( ایرانخودرو و سایپا) هم از لحاظ کیفیتی محصولی که در جامعه هدف مطلوب تلقی می‌شود را تولید نمی‌کنند. بحران وضع حال حاضر مردم را به انتخاب محصول داخلی متقاعد می‌کند. درگیرودار این نارضایتی‌ها و اجبارها خبری شوکه کننده رسانه‌ای می‌شود که 7 میلیون خودروی تولید کشور ایران طی 7 ماه نخست سال 1400 صادر شده است.

چرا خودروی ایرانی صادر می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال که چرا خودروی ایرانی صادر می‌شود؟ باید گفت که علت اصلی صادرات خودروهای ملی فراهم شدن حاشیه سود برای تولیدکنندگان است. بنابراین صادرات خودرو به کشورهای دیگر توسط ایران عجیب نیست بلکه کمتر از میزان ظرفیت این حوزه بوده است.

صادرات خودرو ملی

طی سال 1398 وضع صادرات خودرو در ایران افت زیادی داشته است. افت صادرات مربوطه تا جایی پیش رفت که شرکت ایران‌‌خودرو سهم خود از تمام صادرات 1300 دستگاهی خودروهای ایرانی در مقابل شرکت سایپا به صفر رساند. اما شرکت ایران‌خودرو با آمار صادراتی مربوط به قطعات به نسبت سال قبل (1397) حدود 16 درصد افزایش داشت. این در حالی است که طی سال 1399 شاهد صادرات 1518 دستگاه (قطعات و محصول کامل) را ایجاد کرد. در مقایسه با سال 1398 حدود 53 درصد افت را داشته است چون در سال 1399 فقط 30 دستگاه خودرو پژو صادر شده بود.

صادرات خودرو به 12 کشور

با توجه به آمار منتشر شده سخنگوی گمرک ایران، از اوایل سال 1400 تا آخر مهر ماه چیزی در حدود 7 میلیون و 217 هزار و 265 دلار انواع خودرو به 12 کشور که کشور آذربایجان بیشترین خرید خودرو و پس از آذربایجان کشورهای چین، اسپانیا، روسیه، سنگال، اوکراین، عراق و ترکیه رتبه‌های بعد بوده‌ را داشته‌اند.

در این هفت ماه قطعات خودرو هم صادر شده است. طبق بیان سخنگو سازمان گمدک 51 میلیون و 190 هزار و 468 دلار قطعات یدکی خودرو صادر شده است.



برچسب‌ها:

ایران خودرو ایساکو سایپا صادرات خودرو های نیمه سنگین خودرو 206 خودرو های سنگین