از زمان‌های بسیار دور تا کنون، داده‌ها بعنوان اطلاعاتی ارزشمند برای تصمیم‌گیری‌های انسان مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز بدون وجود داده‌ها زندگی ما با مشکلات متعددی رو‌به‌رو می‌شود . عملا انجام کارها به بن بست می‌رسد. بنابراین داده‌ها و آنالیز و تجریه آن‌ها بسیار ضروری بوده و باید توسط متخصصان در این حوزه انجام شود. امروزه حتی برای انجام بازاریابی از داده‌ها استفاده می‌شود که این نوع بازاریابی به دیتا مارکتینگ یا بازاریابی داده محور مشهور است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی عناصر اصلی موفقیت در دیتا مارکتینگ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

اهمیت بازاریابی داده محور:

بازاریابی داده محور نسبت به بازاریابی سنتی مزایای بی‌شماری دارد. درست است که هدف در بازاریابی سنتی و داده محور و حتی همه نوع بازاریابی در اصل یکسان است اما نوع بازاریابی و استراتژی‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که دیتا مارکتینگ می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را از رفتار مشتریان در اختیار شما قرار دهد. با درک مشتریان و علایق و سلایق آن‌ها می‌توانید سبب پیشرفت کسب و کار خود شوید. در واقع وجود دیتا مارکتینگ سبب می‌شود که کسب و کارها  استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود را متناسب با آن مشتریان تنظیم نمایند.

داده‌های بازاریابی می‌تواند منابع مختلفی داشته باشد. در واقع افراد یا سازمان‌هایی که قصد دارند از بازاریابی داده محور برای انجام امور خود استفاده کنند، باید از منابع آن آگاهی و اطلاعات کامل داشته باشد. آگاهی از این منابع و استفاده از آن می‌تواند دید بهتری از اهمیت بازاریابی داده محور به شما بدهد. از جمله منابع داده‌های بازاریابی داده‌محور به صورت زیر است:

  • سن و سطح درآمد مشتریان
  • وضعیت تأهل و تجرد افراد
  • تعداد و سن فرزندان مشتریان
  • روز تولد افراد
  • اطلاعات جمعیتی مربوط به محیط مورد نظر
  • اطلاعات علایق مشتریان
  • اطلاعات نیازهای مشتریان و ....  

 

اصول انجام بازاریابی داده محور:

همان‌گونه که می‌دانید، هر نوع بازاریابی اصول و قواعد خاص خود را دارد و بدون این اصول نمی‌توان دیتا مارکتینگ را پیش برد. همچنین باید اشاره شود که ساخت یک استراتژی مناسب در همه بازاریابی‌ها به خصوص دیتا مارکتینگ امری بسیار دشوار می‌باشد که حتما باید تحت نظر افراد کاردان در این زمینه انجام شود و متخصصان نیز از طریق تجربه می‌توانند استراتژی‌های مناسبی را انتخاب کنند!   

    

 

اصول یک بازاریابی داده محور به صورت زیر است:

  • جمع آوری داده‌

داده‌ها نقش اساسی را در دیتا مارکتینگ ایفا می‌کنند که عملا بدون وجود آن‌ها بازاریابی مبتنی بر داده معنی ندارد. حل باید برای این بازاریابی داده‌ها را به درستی جمع آوری کرد تا بتوان از آن‌ها در صورت نیاز بهره برد. لازم به ذکر می‌باشد که بر اساس اهداف تعیین شده در حوزه بازاریابی، باید اطلاعات و داده‌هایی را که می‌تواند برای ما مفید باشد را جمع آوری کرده و از آن‌ها بهره ببریم.  

 

  • سازماندهی داده‌ها

در بازاریابی داده محور، سازمان‌دهی داده‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی مبتنی بر داده است. در واقع انجام سازمان‌دهی مناسب داده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای آن لازم است که از یک نرم‌افزار مناسب برای ثبت و سازماندهی اطلاعات بهره برد. یافتن نرم افزار مناسب نیز برای سازمان‌دهی اطلاعات و داده‌ها مهم است و باید با چشم‌اندازی مناسب انتخاب گردد.

 

  • تیم مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌ها

تمام این داده‌هایی که جمع آوری و سازماندهی می‌شوند، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین تجزیه و تحلیل داده‌ها یا به اصطلاح آنالیز داده‌ها می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین اصول بازاریابی مبتنی بر داده به شمار بیاید. شایان به ذکر است که برای استفاده هرچه بهتر از داده‌ها  و اطلاعات، باید تیم مناسبی از افراد را که توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها را دارند، در اختیار داشته باشیم. نکته حائز اهمیت این است که افرادی که توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری ‌شده و ایجاد استراتژی و پلن بازاریابی را دارند، به عنوان یک تیم بازاریابی حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شوند.

 

  • کسب مجوزهای لازم

همیشه همه داده‌ها قابل استفاده نیستند! برخی از داده‌ها ممکن است بسیار مهم و گره گشا باشند اما بنا به دلایلی مانند نداشتن مجوز لازم، نتوان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از اوقات استفاده از برخی داده‌ها مانند اطلاعات مربوط به تماس، یا حتی برقراری تماس با مشتریان نیاز به کسب مجوز دارد و در غیر این صورت نمی‌توان از این داده‌ها بهره برد. از این رو لازم است که به عنوان یک اصل گرفتن مجوزهای لازم برای برقراری تماس یا استفاده از داده‌ها همیشه مورد توجه قرار گیرد.

 

سخن پایانی:

بازاریابی داده محور، به عنوان یکی از انواع بازاریابی نوین در نظر گرفته می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. این بازاریابی می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را در خصوص فروش خدمات و محصولات داشته باشد. از این رو شما خوانندگان عزیز می‌توانید برای پیاده سازی این نوع بازاریابی در سازمان یا مجموعه خود به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این باره مشورت نمایید.