نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 15 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/02
401


برنامه نویسی و هوش مصنوعی


برنامه نویسی هوش مصنوعی روشی به منظور اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی می‌باشد که در تمامی پروژه‌های هوش مصنوعی از آن استفاده می‌شود. در کل این نوع از برنامه نویسی، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین حوزه‌ها در علوم کامپیوتر به شمار می‌آید که امروزه بیش از پیش به آن توجه می‌شود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم به بررسی برنامه نویسی هوش مصنوعی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی شبیه‌سازی مغز و هوش انسان و عملکرد انسان‌ها نسبت به مسائل است که توسط ماشین‌ها و سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شود. امروزه هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها کاربردهای بسیاری دارد و به بخشی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. نکاه بسیار مهمی که باید بدانید، این است که هوش مصنوعی که امروزه می‌بینید، هوش مصنوعی محدود یا ضعیف است و از عهده مسائل و مشکلات کوچکی مانند تشخیص چهره، جست‌وجوی اینترنتی یا راندن ماشین برمی‌آید. اما در آینده هوش مصنوعی قوی گستره بسیار بیشتری خواهد داشت و قادر است بیشتر امور شناختی انسان را انجام دهد. از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در زندگی بشر شامل موارد زیر می‌باشد:

 

بخش‌های هوش مصنوعی:

باید اشاره شود که هوش مصنوعی بخش‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یادگیری عمیق (Deep learning) و شبکه‌های عصبی (Neural Network) اشاره داشت. برنامه نویسی هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف آن نمود می‌یابد. در واقع با استفاده از بخش‌های مختلف هوش مصنوعی می‌توان پروژه‌های هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کرد. از جمله بخشها و شاخه‌های هوش مصنوعی به شرح زیر است:

 

فناوری‌های هوش مصنوعی:

به طوز قطع فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار گسترده است و این علم راه‌های جدیدی پیش‌ پای مسیر پیشرفت تکنولوژی قرار داده است. از جمله فناوری‌های هوش مصنوعی به شرح زیر است:

 

 

برنامه نویسی هوش مصنوعی:

همان‌گونه که می‌دانید، با رونق و پیشرفت هوش مصنوعی، نیاز به برنامه‌نویسان و مهندسان ماهری که به زبان ‌های برنامه‌نویسی مسلط باشند نیز افزایش فراوانی یافته است. برنامه نویسی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در این علم مطرح بوده و برای انجام آن به متخصصان حرفه‌ای در این راستا نیاز است. نکته مهمی که وجود دارد این است که سیستم‌های هوش مصنوعی مقادیر بسیار بالایی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری‌شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها را دریافت می‌کنند. سپس از این الگوها برای  پیش‌بینی وضعیت‌های آینده استفاده خواهد کرد. در واقع با این سیستم، یک چت بات از چت‌های متنی تغذیه خواهد شد و می‌تواند به راحتی یاد بگیرد که یک مکالمه واقعی با افراد یا انسان‌ها ایجاد نماید! همچنین ابزارهای تشخیص تصویر با بررسی میلیون‌ها مثالی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را به راحتی می‌آموزد. تمامی این موارد ذکر شده با استفاده از برنامه نویسی هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

 

برنامه نویسی هوش مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

قابل ذکر است که برنامه نویسی هوش مصنوعی با استفاده از مسئله تعریف شده پیش می‌رود و انجام خواهد شد. در واقع برای برنامه نویسی هوش مصنوعی در ابتدا نیاز است تا مسئله تعریف شود و بر اساس نیاز و هدف‌های پروژه، برنامه نویسی برای آن صورت گیرد. برنامه نویسی هوش مصنوعی پس از آنکه پژوهش‌ها انجام شد و یک مسیر مناسب و درست برای ساخت پروژه انتخاب شد، انجام می‌گیرد و می‌توان آن را به بخش‌های زیر تقسیم بندی کرد:  

هر کدام از بخش‌های ذکر شده می‌تواند با زبان برنامه نویسی مختلفی ساخته شود و از خروجی‌های آن برای بخش مورد نظر استفاده گردد. هر بخش یک پروژه برنامه نویسی هوش مصنوعی، با یکدیگر متفاوت خواهد بود و همچنین ‌می‌توان برای کد نویسی هر چه ساده‌تر و راحت‌تر روش‌های به کار گرفته شده در هوش مصنوعی، از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مربوط به آن رویکرد خاص را مورد استفاده قرار داد. معمولا در پروژه‌های بزرگ هوش مصنوعی هر کدام از این بخش‌ها متخصص ویژه خود را دارد و متخصصان وظایف خاص خود را انجام خواهند داد.

 

از هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

همان گونه که اشاره کرده‌ایم، امروزه استفاده از هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها کاربردهای بسیاری دارد. در کل سیستم‌های هوش مصنوعی مزایای بسیاری را به همراه خواهند داشت و به همین دلیل امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال پیاده سازی این علم در سیستم خود هستند. به صورت کلی استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد موارد زیر می‌تواند بسیار مناسب و کاربردی باشد:

 

زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی:

زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی برای هوش مصنوعی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار کاربردی و محبوب هستند. در واقع انتخاب یک زبان واحد برای بهترین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی بسیار سخت است، زیرا هر یک از این زبان‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به پیشبرد پروژه‌های هوش مصنوعی کمک کنند. از جمله زبان‌های برنامه نویسی محبوب در هوش مصنوعی به صورت زیر است:

 

یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی:

بسیاری از شغل‌هایی که به عنوان مشاغل جدید یاد می‌شوند و در صنایع مختلف طرفداران خاص خود را دارا می‌باشد، در زمینه‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق فعالیت دارند. یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌تواند یکی از پر درآمدترین مشاغل در دنیای نوین امروز باشد. از جمله مشاغلی که می‌توان با استفاده از یادگیری هوش مصنوعی در آن‌ها مشغول به کار شد، به شرح زیر است:

 

سخن پایانی:

لازم به ذکر است که رسیدن به راه‌حل بهینه با استفاده از هوش مصنوعی هم چنان با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو است که به بررسی نیاز دارد. به همین دلیل نوع برنامه نویسی هوش مصنوعی و زبان آن برای حل مسائل حائز اهمیت است. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هوش مصنوعی و برنامه نویسی به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

 

 



برچسب‌ها:

chatGPT تحلیل داده AI داده کاوی چت GPT