سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/11
293


کاهش تولیدات ماکارونی


ماکارونی فرآورده‌ای که به صورت خشک در کارخانه‌ها تولید و پس از جوشاندن مصرف می‌شود این ماده خوراکی از سمولینای گندم دوروم یا آرد سمولینا تهیه می‌شود. در ایران اولین بار در سال ۱۳۱۳ کارخانه تولید ماکارونی ایجاد شد. اما در حال حاضر در ایران سه کارخانه بزرگ با بهترین امکانات و ۱۹ کارخانه کوچک در این زمینه فعالیت می‌کنند. صنعت تولید ماکارونی در سال ۱۳۷۲ رونق چشم‌گیری داشت. با وجود تعداد کارخانه‌های موجود در کشورمان نیاز بازار داخل را تامین می‌کنیم و حتی صادرات هم در این زمینه انجام می‌گیرد. سالانه ۷۰۰ هزار تن تولید داریم.

چرا امروزه شاهد کاهش تولید ماکارونی هستیم؟

با وجود خشکسالی‌های اخیر تولید گندم دوروم کاهش یافته است. ازطرفی همین کاهش تولید گندم دروم موجب شده، هزینه‌های تولید ماکارونی افزایش پیدا کند. بنابراین صادرات به حداقل ممکن می‌رسد. به‌طوری که تولید این فرآورده غذایی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

کشور ما در حال حاضر قادر به تولید یک میلیون و دویست هزار تن ماکارونی است. اما بر اساس قیمتی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده تا کنون تغییری نداشتیم و ظرفیت تولید ما به ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

سهم بازار جهانی کشور ترکیه ۱۰ درصد است اما ایران به علت تورم‌های موجود و موارد فوق تنها ۷ دهم درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

مهم‌ترین محصول در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی برنج است. همین امر موجب شده که سرانه مصرف ماکارونی در ایران ۶ کیلوگرم باشد. اما چون در کشورهای اروپایی بیشترین تقاضا سمت ماکارونی است سرانه مصرف این فرآروده به ۲۶ کیلوگرم رسیده است. باید توجه داشت که در سال‌های اخیر به علت کاهش قدرت خرید، مردم روی به مصرف نان آورده‌اند و نان مهم‌ترین کالا در سبد خانوارها به حساب می‌آید.

در نمودار زیر میزان مصرف سرانه سالانه در کشورهایی که بیشترین تقاضا را به ماکارونی دارند می‌بینیم. در صدر این نمودار ایتالیا را داریم که اولین تولید کننده این محصول به حساب می‌آید.



برچسب‌ها:

مواد غذایی ماکارونی