فرزانه سودمند
فرزانه سودمند

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
392


آمار مصرف الکل در ایران


نوشیدنی‌های الکل دار یکی از پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا می‌باشد که ضرر و زیان‌های بی‌شماری برای سلامتی انسان‌ها دارد. از این‌رو پزشکان توصیه کرده‌اند که از استفاده از آن به حداقل برسد. آمار مصرف الکل در قاره‌های اروپا و آمریکا پزشکان را نگران سلامتی عمومی مردم کرده است. قابل ذکر است که امروزه آمار مصرف الکل در کشور نیز افزایش یافته و این موضوع می‌تواند مردم ایران را با خطرات و بیماری‌های متعددی مواجه سازد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی آمار مصرف الکل در ایران بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

آمار مصرف الکل در ایران:

باتوجه به قوانینی که در رابطه با نوشیدن مشروبات الکلی در کشور عزیزمان وجود دارد، آمار افراد الکلی در ایران نسبت به سایر کشورها در حد بسیار پایینی قرار دارد. اما این آمار به صورت مطلق صفر نمی‌باشد. بر اساس تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن‌ها، در ایرانیان بالای ۱۵ سال که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند سرانه مصرف الکل یک لیتر بوده است و همچنین بیش از ۹۰ درصد ایرانیان از مشروبات الکلی استفاده‌ای ندارند یا هرگز مصرف نکرده‌اند. در این میان نیز افرادی که نوشیدنی‌های بر پایه الکل می‌نوشند، مصرف آن‌ها به صورت دائمی نمی‌باشد. و تعداد کمی از آن‌ها الکل را به صورت دائمی استفاده می‌کنند و به اصطلاح الکلی می‌باشند.  

قابل ذکر است که با توجه به آمارهایی که به دست آمده، در میان همه‌ی ایرانیان بالای ۱۵ سال، که سرانه‌ مصرف الکل در میان مردان 0.9 و مصرف سرانه‌ زنان به اندازه 0.1 بوده است که مصرف سرانه الکل برای هر دو جنس به اندازه 1 لیتر خواهد بود. در ایران، برای میانگین هر دو جنس، فراگیری اختلالات مصرف الکل ۱٪، وابستگی به الکل ۰.۶٪ و استفاده‌ی زیان‌بار از الکل 0.۳٪ می‌باشد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در دهه 90 شمسی، این مقدار افزایشی نداشته و در طول 10 سال ثابت مانده است.

به صورت کلی در کشورهای مسلمان آمار مصرف الکل در حد پایینی قرار داشته و این در حالی است که در اروپا و آمریکا سرانه مصرف الکل بسیار بالا می‌باشد. همچنین می‌توان اذعان داشت که در میان کشورهای مسلمان واقع در منطقه آسیای غربی نیز آمار مصرف مشروبات الکی به شرح زیر می‌باشد:‌

با توجه به نمودار و جدول ارائه شده، عراق، کویت؛ عربستان، افغانستان، آذربایجان، عمان و پاکستان مصرفی کمتر از ایران و در برابر بحرین با ۱.۹ لیتر، ترکیه ۲ لیتر، قطر ۲ لیتر، تاجیکستان ۳.۳ لیتر، امارات ۳.۸ لیتر، ترکمنستان ۵.۴ و ارمنستان ۵.۵ لیتر سرانه‌ی مصرفی بالاتر از ایرانیان داشته‌اند.

بعلاوه بر اساس آمار به دست آمده، بیشترین سرانه‌ی مصرف الکل در جهان را کشورهای مولداوی(۱۵.۲ لیتر)، لیتوانی(۱۵ لیتر) و چک (۱۴.۴ لیتر) می‌باشد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.



برچسب‌ها:

مرکز آمار ایران مواد غذایی دخانیات