نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/29
486


آمار صادرات ایران


همانطور که در مقاله آمار واردات ایران گفتیم آماده‌سازی و تولید برخی از کالاها در تمامی کشورها امکان پذیر نیست از طریق کشورهایی که تولیدکننده آن کالا هستند می‌توان نیاز کشور مورد نظر را برطرف کنند که ارسال کالا از یک کشور به کشور دوم را صادرات می‌گویند که مستلزم کسب مجوز و طی کردن امور گمرکی است.

مجوز صادرات

نهادها و ارگان‌های بسیاری وجود دارند که برای صادرات کالاها باید با آن‌ها در ارتباط باشیم. گاهاً برخی ارگان‌ها یکسری تهسیلات را برای متولیان خود در نظر می‌گیرند تعدادی از این نهادها یا ارگان‌ها را در زیر برایتان آورده‌ایم:

ü    گمرک جمهوری اسلامی

ü    اتاق‌های بازرگانی

ü    وزارت صنعت، معدن و تجارت

ü    سازمان توسعه تجارت

با توجه به آمار جهانی ایران در حوزه صادرات کشور 23 است. عمده صادرات ایران  نفت خام است که معادل 7139794778 دلار بوده مهم‌ترین مقصد صادرات کشور ایران با چین است که 8 میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم این آمار مربوط به سال 1399 می‌باشد. در چند سال اخیر سال 1396 بیشترین صادرات در حوزه خشکبار و خرما، صنایع دستی و سنگ‌های زینتی دارا بوده است.

قاچاق

هرگاه کالا یا محصولی را بدون مجوز معامله کنند عملاً قاچاق صورت گرفته است. به عبارت دیگر با ورود یا خروج پنهانی یک کالا از مرز قاچاق شکل گرفته است و آن کالا را کالایی قاچاق می‌نامند فردی که سبب ورود یا خروج کالای قاچاق شده باشد را قاچاقچی نام‌گذاری می‌کنند به عنوان مثال:

طی سه ماه اول سال 1400 مأمورین گمرک مرزی 530 میلیارد تومان کالاهای قاچاق را کشف کردند. طبق اعلام آمار گمرکی در فصل بهار 1400 بازرگانی خارجی ایران روند افزایشی را طی کرده است که سبب ایجاد تراز تجاری مثبت 476 میلیون دلار شد.(تراز تجاری: اختلاف میان ارزش پول صادرات و واردات در دوره معین تراز تجاری نام می‌گیرد)

تجارت خارجی

فصل بهار 1400 در مقایسه با بهار 1399 شاهد افزایش 25 درصدی در وزن و افزایش 50 درصدی در ارزش کالاهای تجاری بین ایران و بقیه کشورها بوده‌ایم. حدود 30 میلیون تن کالا از گمرک ایران صادر شده است که از حیث ارزش 69 درصد رشد داشته است. بیشتر صادرات ایران در بهار 1400 برای کشور امارات متحده عربی بوده است که ارزش کالای صادراتی به 3 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده بود.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو صادرات شهرهای ایران ایران

مقالات مرتبط


متوسط طول عمر در ایران سهم جمعیت مرد و زن در ایران سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران سرانه مصرف کره در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران میزان مصرف پنیر در ایران سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران سرانه مصرف مرغ در ایران سرانه مصرف ماست در ایران تحلیل سرانه مصرف رب در ایران تحلیل سرانه مصرف ژله در ایران تحلیل سرانه مصرف گوشت در ایران تفاوت بین همبستگی و علیت در آمار و روش‌های تخمین هرکدام مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها روش‌های مختلف رگرسیون در آمار استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان نرخ بیکاری و اشتغال در ایران محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران چه کشورهایی بیشترین ربات‌ها را دارند؟‌ مقایسه درآمد در ایران و کشورهای دیگر آمار مصرف کالباس در ایران آمار مصرف الکل در ایران دیابت در ایران آمار مصرف نوشابه در ایران آمار جستجو در گوگل آمار بارندگی در ایران آمار دخانیات در ایران آمار برند ایسوس در ایران آمار سینما ایران آمار صادرات فرش ایران آمار گردشگری ایران قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران آمار مهاجرت ایران آمار طلاق ایران آمار مرگ و میر ایران آمار واردات ایران آمار بانک‌ها در ایران پر سودترین کالاهای صادراتی ایران