کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 14 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/09/16
409


تحلیل شبکه‌های اجتماعی


 

شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای جامعی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها در سرتاسر دنیا رایج است. بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع نمی‌توان تاثیر این پلتفرم‌ها بر روی کسب و کارها را نادیده گرفت. شبکه اجتماعی ساختاری است که از افراد و روابط میان‌ آن‌ها نشئت می‌گیرد. مثال جامعی از این پلتفرم‌ها، شکلی از گراف بوده که از گره‌ها و راس‌ها یا یال‌هایی پدید آمده است. شاید بتوان گفت قدمت شبکه‌های اجتماعی به شکل‌گیری اولین اجتماعات انسانی باز می‌گردد. اما شکل نوین آن با همگانی شدن اینترنت به وجود آمد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تحلیل شبکه های اجتماعی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار افراد قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

شبکه اجتماعی چیست؟

همه ما امروزه به نوعی با هر کدام از شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستیم. اما باید بدانید که شبکه‌های اجتماعی یک مفهوم عمومی و بسیار گسترده است. این موضوع به تمامی شبکه‌های اجتماعی انسانی و روابط میان آن ها اشاره دارد. به طور قطع شبکه‌های اجتماعی فقط به ابزارها و اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و توئیتر و یوتیوب خلاصه نخواهد شد و موارد مختلفی را در بر می‌گیرد. در یک شبکه اجتماعی باید بستر و زمینه معرفی دوستی‌ها و رابطه‌ها وجود داشته باشد؛ این‌که فرد از این امکان استفاده می‌کند یا نه، بحث دیگری خواهد بود. اگر بخواهیم شبکه‌های اجتماعی را به شکلی نوین تعریف نماییم، باید اشاره کنیم که این شبکه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

گروه‌هایی که تعریفی از شبکه‌های اجتماعی ارائه دادند:

حال که تعریفی از شبکه‌های اجتماعی را ارائه دادیم، باید اشاره کنیم که دانشمندان مدت‌ها قبل از آنکه نرم افزارهای دیجیتال امروزی ساخته شود، تعریفی از شبکه‌های اجتماعی را بیان کردند.  اما جامعه‌شناسان از نخستین گروه‌هایی بودند که به شبکه های اجتماعی علاقه‌مند شدند و تئوری‌های مختلفی درباره آن‌ها ارائه دادند. پس از آن‌ها تحلیل‌گران سیاسی به این نتیجه رسیدند که تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها مفید است. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا شبکه ‌های اجتماعی برای سیاستمداران مهم است؟!

اپیدمولوژیست‌ها نیز بر این باوراند که تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای بررسی بیماری‌های واگیردار کاربرد بسیار فراوانی داشته باشد.

 

تحلیل شبکه اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی برای آنکه در کسب و کارهای مختلف بکار بیایند و بتوان از مزایای آن‌ها استفاده کرد، نیاز به تحلیل و آنالیزهای مختلفی دارند. در واقع بدون تحلیل شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان از مزایای آن‌ها استفاده کرد و در این راستا نیز دانشمندان علاقه‌ داشتند با به‌کارگیری دستاوردهای ریاضی در نظریه گراف‌ها و تحلیل شبکه، ارتباطات موجود در جوامع انسانی را بهتر بشناسند و آن‌ها را تحلیل و بررسی نمایند. اما باید به این نکته مهم اشاره شود که جمع‌آوری داده‌ها برای آن‌ها تحت هیچ شرایطی آسان نبود و سختی‌های خاص خود را داشت. یکی از ابزارهایی که برای تحلیل ویژگی‌های فردی و شبکه‌های ارتباطی از آن‌ها استفاده می‌شد، پرسشنامه‌های طولانی و کاغذی بود! که پر کردن و تحلیل این نوع پرسشنامه‌ها کاری بسیار سخت و هزینه‌بر میشد. حال می‌توان اذعان داشت که گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیجیتال، خود به بستری ارزشمند برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. ممکن است بپرسید چگونه؟!

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی داده‌های بسیار مختلف و زیادی را تولید می‌کنند. با این حجم انبوه از داده‌های تولید شده، دیگر تحلیل‌گران مجبور نیستند با خواهش و تمنا داده‌های مورد نیازشان را جمع آوری نمایند. البته روش‌های سنتی هنوز برای تحلیل داده‌ها و جمع آوری آن‌ها وجود دارد و ارزشمند است. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوین جایگزین روش‌های سنتی شدند. قابل ذکر می‌باشد که تخصص در تحلیل شبکه‌های اجتماعی امروزه به یکی از گران‌ترین و سودآورترین تخصص‌ها تبدیل شده است. از این تخصص در حوزه‌های تجاری، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، توسط دولت‌ها و کسب و کارها به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی چه می‌باشد؟!

تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربردهای بسیار مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها در هر حوزه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. از جمله کاربردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

الگوی پخش شدن اخبار و شناسایی آن:

پخش اخبار در هر کشوری از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به پخش اخبار واقعی و جلوگیری از نشر اخبار کذب، کمک شایانی نماید. تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در نقش یک ابزار در اختیار سیاستمداران و سیاستگذاران قرار بگیرد.

تعامل با افراد تاثیرگذار:

در بسیاری از کسب و کارها و همچنین در زمینه سیاست، تعامل با افراد تاثیرگذار بسیار ضروری و پر اهمیت است. در واقع ما می‌توانیم، با استفاده از تحلیل شبکه‌های اجتماعی  افراد و گروه‌های تأثیرگذار را تشخیص داده و با آن‌ها در تعامل باشیم.

بخش‌بندی و شناسایی بازار:

تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای بخش بندی بازار و بخش بندی جامعه و تشخیص هسته‌های کلیدی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناسایی الگوی سرایت و گسترش بیماری‌ها

شناسایی الگوی سرایت و گسترش بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین کاربرد تحلیل شبکه های اجتماعی می‌باشد. ابزاری که در دوران همه‌گیری کرونا به شکل گسترده توسط دولت‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان به کار گرفته شد.

رتبه بندی سایت‌ها

شرکت‌هایی مانند گوگل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای رتبه بندی سایت‌ها (در بحث سئو)‌ استفاده می‌کنند. البته می‌توان اذعان داشت که در این‌ شکل از تحلیل، گره‌های شبکه دیگر انسان نیستند. بلکه صفحات وب‌سایت‌ها به عنوان گره در نظر گرفته می‌شوند و لینک میان صفحات، نقش ارتباط میان انسان‌ها را ایفا خواهند کرد.

تحلیل احساسات اجتماعی و سنجش روانی در جامعه:

امروزه دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی به تحلیل احساسات در شبکه‌های اجتماعی هم علاقه نشان داده‌اند و از این روش برای اندازه‌گیری و سنجش احوال روانی جامعه بهره می‌برند.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

تحلیل داده خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین تأمین اجتماعی شبکه عصبی شبکه اجتماعی

مقالات مرتبط


بهترین سایت تحلیل بازار بهترین سایت های تحلیل بازار بورس بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباط و شبکه‌ مخابرات کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های بیمه و مالیات کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های مخابراتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی روستایی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده‌ها در تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای ارتباطی و نظارتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های توزیع شده کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تحلیل رویدادها و جشنواره‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات مشتری کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در ارتباطات و بازاریابی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار کاربرد داده در مدیریت منابع انسانی تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد مدل سازی گراف در تحلیل شبکه‌های اجتماعی مفهوم سرانه مصرف و کاربردهای آن شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی تحلیل داده در پیشبینی مشکلات فنی و ارائه راهکار پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی تفاوت بین انحراف معیار و واریانس در آمار و کاربردهای هرکدام پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در علوم پزشکی:کاربردها و نتایج پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در مدیریت منابع انسانی و بهبود عملکرد پرسنل انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها تفاوت بین میانگین، میانه و مد در آمار و کاربردهای هرکدام استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری معرفی مفاهیم پایه شبکه‌ های عصبی و نحوه عملکرد آن‌ها معرفی روش‌ های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه و نوآوری کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فرآوری و تولید مواد غذایی کاربردهای هوش تجاری در صنعت مدیریت زباله و بازیافت کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازیابی اطلاعات و داده‌کاوی کاربردهای هوش تجاری در صنعت و تولید تحلیل داده‌های ارتباطی و تبیین الگوهای ارتباطی تحلیل داده‌های علوم اجتماعی و رفتار انسانی کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازاریابی و تبلیغات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات هوش تجاری و کاربردهای آن در مدیریت پروژه و تیم‌های کاری هوش تجاری و کاربردهای آن در تولید مواد و صنایع شیمیایی کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی ضریب همبستگی چیست؟ چگونه در تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود؟ روش‌های کاهش ابعاد در تحلیل داده‌ها و کاربردهای هرکدام رگرسیون چیست؟ کاربرد آن در تحلیل داده‌ها کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها کاربرد تحلیل داده‌های بزرگ در شناسایی الگو و پیش‌ بینی داده‌ها هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت معدن و استخراج هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت خدمات بهداشتی و درمانی استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار کاربردهای هوش تجاری در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربردهای هوش تجاری در صنعت موبایل و فناوری ارتباطات مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل ترکیبی داده‌ها در تحلیل داده‌های چند متغیره کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فناوری اطلاعات استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت معرفی و بررسی روش‌های مختلف مدل سازی گراف تحلیل داده‌های اینترنت اشیا کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده تحلیل شبکه‌های اجتماعی و رفتار کاربران کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در تبلیغات تحلیل داده‌های مکانی و کاربردهای جغرافیایی تحلیل داده‌ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات شبکه‌های عصبی و کاربردهای آنها در علم داده استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های منابع انسانی برای شناسایی الگوهای عملکرد کارکنان استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های مشتری برای شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار محتوای مخرب و بدافزار با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی معرفی توزیع‌های احتمال و استفاده از آن‌ها در تحلیل آماری پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل رگرسیون و کاربردهای آن در تحلیل داده‌ها تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌سازی و تطبیق خودکار روش‌های آموزش با هوش مصنوعی طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های ارتباطی با هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند بازاریابی و تبلیغ با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی فرایند تولید با هوش مصنوعی تحلیل پدیده‌های اجتماعی و جامعه شناختی تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ نرم افزار مدیریت کارهای اداری داده کاوی شبکه‌های اجتماعی نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت کارهای روزانه روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ کاربردهای بازاریابی داده محور تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش