نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/06/21
928



دنیای نوین امروز دنیای داده و اطلاعات است. بدون در دست داشتن اطلاعات کسب و کارها قادر به انجام امور خود نیستند. در واقع تجزیه و تحلیل داده‌ها و بیگ دیتا (داده‌های بزرگ یا کلان داده) در کسب و کار، یکی از قسمت‌های مهم در تجارت به شمار می‌آید. استفاده مناسب از داده‌ها و آنالیز آن‌ها یکی از مهم‌ترین کارها در خصوص پیشرفت و گسترش کسب و کارها می‌باشد. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا باید توسط افراد متخصص در این خصوص انجام شود. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی  تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا یا کلان داده تعداد بسیار زیادی از اطلاعات یا دیتاها می‌باشد که تجزیه و تحلیل آن‌ها باید در زمان کوتاه و با دقت بسیار بالا انجام شود. این داده‌ها می‌تواند به دو صورت زیر باشد:

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که حجم دیتاها در کلان داده از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما باید بدانید که نوع استفاده و بهره‌‌برداری از این داده ها در تجارت مهم است و حجم آن اهمیت چندانی ندارد! کلان داده‌ها یک سیستم کلی برای کسب و کارهای بزرگ است تا مدیران و افراد یک سازمان از طریق این اطلاعات تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند و آینده درخشان‌تری را برای سازمان خود رقم بزنند.

تجزیه و تحلیل بیگ دیتا یا کلان داد‌ها در برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با مشتریان نیز تاثیر بسزایی دارد. بر اساس آخرین آمارهایی که از سازمان‌های بزرگ دریافت شده است، ۹۴ درصد از سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کلان داده ها و هم‌چنین استفاده از آن‌ها در هر کسب و کار به خصوص در زمینه بازاریابی می‌تواند رشد و پیشرفت سازمان را رقم بزند. بنابراین بیگ دیتا یکی از مهم‌ترین عوامل رشد در دنیای بزرگ تجارت و رقابت است.

 

تجزیه و تحلیل بیگ دیتا:

همان‌گونه که اذعان داشته‌ایم، کلان داده‌ها حجم بسیار بزرگی از داده‌ها هستند که پردازش و تحلیل آن‌ها امری پیچیده بوده و به هیچ‌عنوان به صورت دستی امکان پذیر نمی‌باشد. ممکن است بپرسید چرا تجزیه و تحلیل بیگ دیتا به صورت دستی امکان پذیر نیست!؟ این موضوع به حجم داده و بهره برداری از آن‌ها بستگی دارد! به عنوان مثال مقدار داده‌هایی که در طول یک روز در اینترنت به وجود می‌آید، حدود ۲.۵ کوئینتیلیون بایت می‌باشد. این مقدار از اطلاعات و داده نشان داده حجم و سرعت بسیار بالای تولید کلان داده‌ها است. بنابراین برای پردازش و تحلیل بیگ دیتاها به ابزارهای بسیار قدرتمند نیاز است تا بتواند پاسخگو این حجم از اطلاعات باشد.  

 

تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی:

وجود کلان داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها در بازاریابی نیز امری بسیار مهم و حیاتی است. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی می‌تواند نقش بسیار پر رنگی در بازاریابی داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بر اساس اطلاعات و آمارهایی که از مراکز معتبر به دست رسیده است، تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی می‌تواند مشتریان سازمانی را به اندازه 30 درصد افزایش دهد. همچنین قابل ذکر است که این موضوع در حفظ مشتریان نیز اثر گذار است و آن را به اندازه 6 درصد افزایش می‌یابد. اگر مشتریان سازمان افزایش و حفظ شوند، سود سازمان رشد چشم‌گیری خواهد داشت.

 

زمانی که اطلاعات و داده‌هایی از بازار و مشتریان به دست می‌آید، می‌توان شناخت بهتری نسبت به بازار پیدا کرد. بعلاوه با استفاده از این اطلاعات می‌توان راهکارهای موثرتر و مناسب‌تری برای بازاریابی پیدا کرد. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا می‌تواند علاقه و سلایق مشتریان را به شما نشان دهد. این کار سبب می‌شود تا تعامل موثرتری با مشتریان داشته باشید و در زمینه بازاریابی هدفمندتر و موفق‌تر عمل کنید.

 

یکی دیگر از نقش‌های بسیار مهم تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، درک رفتار و نیاز مشتریانتان می‌باشد. به صورت کلی هر سازمانی که کالا را تولید می‌کند یا خدماتی را ارائه می‌دهد، علاوه بر در نظر گرفتن سود خود به دنبال رفع نیازهای مشتریان است. به همین دلیل باید بدانید که مشتریانتان چه چیزی می‌خواهند و چه رفتاری دارند. آیا از محصولات و خدمات شما راضی هستند؟! آیا بار دیگر از شما خرید خواهند کرد؟! و ... لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل بیگ دیتا، می‌تواند اطلاعات کاملی از نیازهای مشتریان را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا برای برطرف کردن آن‌ها و رسیدن به سود خود در تلاش و کوشش باشید.

 

زمانی که بحث تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت می‌شود، مدیران باید چشم‌انداز کاملی نسبت به شروع تولید و ارائه در بازار را داشته باشند. در غیر این صورت مدیریت مجموعه غیر ممکن خواهد بود! حال تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، می‌تواند داده‌ها و اطلاعات از برنامه‌ریزی ابتدایی برای شروع تا تولید و توزیع کالا یا خدمت و حتی پس از آن را نیز (مانند  پشتیبانی و ارزیابی نهایی) را در اختیار مدیران سازمان قرار دهد. تا بدین ترتیب آن‌ها بتوانند تمامی مراحل را به بهترین نحو ممکن مدیریت نمایند.

 

یکی دیگر از نقش‌ها و مزایای تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، مدیریت ریسک است. همان‌گونه که می‌دانید همواره خطرات بسیار متعددی می‌تواند سازمان یا کسب و کار شما را تهدید کند که در برخی از مواقع سبب شکست در بازار می‌شود. اما با استفاده از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا می‌توان این خطرات و ریسک‌ها را به حداقل مقدار خود رساند.

 

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

تحلیل داده دیتا اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی بازاریابی بی سوادی تحقیق بازار بانک دی سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


تحلیل بازار بورس ایران بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار بهترین سایت های تحلیل بازار بورس تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار فارکس چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار اندازه بازار گوشت در ایران سایز بازار روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک در صنعت بانکداری کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فضای مجازی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در تحلیل ریسک‌ها و امنیت سازمانی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده‌ها در تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری سازمانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل متن و معناشناسی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در تحلیل رویدادها و جشنواره‌ها کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ترافیک کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در ارتباطات و بازاریابی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار تحلیل سرانه مصرف رب در ایران تحلیل سرانه مصرف ماکارونی در ایران تحلیل و بررسی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل سرانه مصرف ژله در ایران مدل‌های مختلف احتمالاتی در تحلیل داده‌ها تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد مدل سازی گراف در تحلیل شبکه‌های اجتماعی تحلیل سرانه مصرف گوشت در ایران شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در جامعه شناسی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی تحلیل داده در حوزه انرژی تحلیل داده در پیشبینی مشکلات فنی و ارائه راهکار پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در علوم پزشکی:کاربردها و نتایج پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در مدیریت منابع انسانی و بهبود عملکرد پرسنل انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازاریابی و تبلیغات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت املاک و مستغلات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی ضریب همبستگی چیست؟ چگونه در تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود؟ روش‌های کاهش ابعاد در تحلیل داده‌ها و کاربردهای هرکدام رگرسیون چیست؟ کاربرد آن در تحلیل داده‌ها کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها کاربرد تحلیل داده‌های بزرگ در شناسایی الگو و پیش‌ بینی داده‌ها تحلیل عددی در آمار و کاربرد آن در مسائل علمی کاربرد تحلیل بیزی در پیش‌بینی و ارزیابی خطا هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار کاربرد تحلیل ترکیبی داده‌ها در تحلیل داده‌های چند متغیره مقایسه تحلیل عاملی با روش‌های دیگر تحلیل چند متغیره کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده الگوریتم‌های پردازش داده در علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده استخراج اطلاعات از داده‌های تصویری در علم داده کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در تبلیغات بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده تحلیل داده‌ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار شرکت علم داده شرکت بیگ دیتا بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی معرفی توزیع‌های احتمال و استفاده از آن‌ها در تحلیل آماری پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل عاملی در شناخت الگوها و ارتباطات بین متغیرها آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل رگرسیون و کاربردهای آن در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری انواع روش‌های نمونه‌گیری و انتخاب نمونه در تحلیل داده‌ها آزمون فرضیه در تحلیل آماری داده‌ها تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص و پیش‌بینی خطا در سیستم‌های برقی با هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند بازاریابی و تبلیغ با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود مدیریت موجودی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید تحلیل داده در حوزه آموزشی تحلیل داده در علوم حیوانی تحلیل داده در علوم روانشناسی تحلیل داده در علوم فضایی تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ تحلیل داده در بهبود خدمات به مشتریان تحلیل داده در محیط زیست شناخت آلودگی هوا و آب تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست و چگونه انجام می‌شود؟ اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ براورد اطلاعات جمعیتی ایران روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی عناصر اصلی موفقیت در دیتا مارکتینگ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ اهمیت کلان داده‌ها در بازاریابی داده‌نما در بازاریابی تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟