نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 23 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/02/09
431


تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست و چگونه انجام می‌شود؟


امروزه نسبت به گذشته استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها در زندگی بشر و انجام امور و کارهای آن نمود بیشتری پیدا کرده است. به صورتی که در بسیاری از کسب و کارها به تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس آن نیاز داریم. در مقالات گذشته درباره داده‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. در این مقاله از وب سایت اس دیتا نیز قصد داریم تا به بررسی تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

داده چیست و در زندگی ما چه کاربردی دارد؟

از زمان‌های گذشته تاکنون انسان‌ها همیشه به تولید داده‌ها پرداخته‌اند و از آن‌ها در هر شرایطی استفاده کرده‌اند. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از داده‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، باید اشاره نماییم که داده به مجموعه‌ای از اطلاعات یا فراوانی‌هایی اطلاق می‌گردد که برای پردازش و تحلیل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این داده‌ها می‌توانند به 4 صورت زیر باشند:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که از داده‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شوند:

 

کاربرد داده‌ها در زندگی:

به صورت کلی داده‌ها در زندگی ما تاثیر بسزایی دارند و در صنایع و حوزه‌ها یا بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربرد داده‌ها در زندگی روزمره می‌توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:  

بهبود فرآیند تصمیم‌گیری:

استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها  به ما کمک می‌کنند تا در خصوص مسائل مختلف، تصمیم‌گیری‌های بهتر و منطقی‌تری داشته باشیم. این موضوع برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها حائز اهمیت است. با استفاده از تحلیل داده‌ها، می‌توانیم به راحتی الگوها و روندهای مختلف را شناسایی کرده و بر اساس آنها تصمیم‌گیری نماییم.  

 

پیش‌بینی و تحلیل رفتار:

یکی دیگر از کاربردهای مهم تحلیل داده‌ها در زندگی و امور امروزه ما، پیش بینی و تحلیل رفتار به خصوص تحلیل رفتار مشتریان است. لازم به ذکر می‌باشد که با استفاده از تحلیل داده‌ها، می‌توانیم رفتار و عادات افراد را به خوبی پیش بینی نماییم و بر اساس ان برای شرکت یا سازمان خود تصمیم‌گیری کنیم. مزایای این موضوع به شرح زیر می‌باشد:

 

بهبود کیفیت محصولات و خدمات:

بسیاری از سازمان‌ها که محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند، باید بتوانند کیفیت را در اولویت خود قرار داده تا مشتریان بسیاری را به سمت خود جذب نمایند. با با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانیم نقاط ضعف و قوت محصولات و خدمات را شناسایی کرده و آن‌ها را بهبود دهیم.  

 

کاهش هزینه‌ها:

داده‌ها در هر شرایطی می‌توانند به ما کمک کنند. یکی از آن‌ها کاهش هزینه‌ها و حتی کاهش ریسک با استفاده از تحلیل داده‌ها و استفاده از آن‌ها در تصمیم‌گیری می‌باشد. با تحلیل داده‌ها، ما می‌توانیم به راحتی نقاطی را شناسایی کنیم که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها هزینه‌ها را کاهش دهیم. این می‌تواند برای بسیاری از صنایع مفید واقع شود.

 

شناسایی فرصت‌های بازار:

با تحلیل داده‌ها، ما می‌توانیم فرصت‌های بازار را شناسایی کرده و از آنها بهره‌برداری کنیم. این می‌تواند به تبلیغات و بازاریابی، تحقیق و توسعه و یا بسیاری از صنایع دیگر کمک شایانی نماید.

 

انواع تحلیل داده:

به صورت کلی تجزیه و تحلیل داده‌ها به 4 دسته بسیار کلی تقسیم بندی می‌شوند که مشاغل گوناگون مطابق با زمینه فعالیت خود از هر کدام می‌توانند بهره ببرند. در ادامه به بررسی هر کدام از انواع تحلیل داده خواهیم پرداخت:

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده 

استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده به منظور پیش‌بینی روند رشد کسب‌وکارتان در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از این روش می‌تواند موارد زیر را پیش بینی و مورد بررسی قرار دهد:

این نوع تحلیل داده، بر اساس دیتاهای شما نتیجه گیری را بیان می‌کند. لازم به ذکر است که مدل‌سازی آماری برای این نوع از تحلیل داده، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

تجزیه و تحلیل تشخیصی

یکی دیگر از انواع تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجزیه و تحلیل شخصی می‌باشد. باید اشاره شود که در این نوع از تحلیل داده‌، از داده‌ها برای تشخیص علت وقوع یک استفاده خواهد شد تا شما از دلایلی که سبب رخ داد این موضوع خاص شده است اطلاع یابید. در واقع این امر اتفاق افتاده می‌تواند مثبت یا منفی باشد اما درک علت رخ دادن آن می‌تواند دیدگاه مناسب و شفافی به شما بدهد و قطعا در اقدامات بعدی‌تان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

تجزیه و تحلیل تجویزی

نام این تجزیه و تحلیل گویای همه چیز خواهد بود. در واقع در این نوع از تجزیه و تحلیل، با استفاده از نمودارها و گزارشات آماری به شما اطلاق می‌گردد که باید چه کارهایی را انجام دهید یا اینکه از چه کارهایی باید دوری کنید. نکته مهم این است که این نوع تحلیل بیشتر برای مدیران، سهام‌داران و افراد تصمیم گیرنده مناسب و کاربردی خواهد بود.

 

تجزیه و تحلیل توصیفی

در این مورد، اطلاعات و داده‌ها، برای توصیف و توضیح یک مورد مشخص در یک بازه زمانی خاص، استفاده می‌شوند تا اطلاعات و آمار دقیق و کاملی را به شما ارائه دهد.

 

روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل داده کدام است؟

تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌توان به شکل‌های بسیار مختلفی انجام داد. البته انتخاب هر کدام از روش‌های تحلیل داده نیاز به بررسی و سپس انتخاب بهترین گزینه دارند. از جمله روش‌های رایج برای تجزیه و تحلیل داه‌ها می‌توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

 

تحلیل آماری

از روش‌های آماری برای تحلیل داده‌ها استفاده‌های بسیاری می‌شود. این روش با استفاده از موارد زیر به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد:

 

تحلیل خوشه‌ای

یکی دیگر از روش‌های خاص تجزیه و تحلیل داده‌ها، استفاده از تحلیل خوشه‌ای می‌باشد.در این روش، داده‌ها به گروه‌های کوچکتر تقسیم خواهند شد که در هر گروه داده‌هایی با ویژگی‌های مشابه قرار خواهند گرفت. این روش معمولا برای کاوش داده‌ها و شناسایی الگوهای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تحلیل عاملی

در این روش، داده‌ها به موارد و عوامل مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و هر عامل شامل یک مجموعه از ویژگی‌های به شمار می‌آید. از این روش به صورت معمول برای شناسایی روابط بین ویژگی‌ها و تحلیل اثرات متقابل آنها بهره‌گیری خواهد شد.

 

تحلیل مؤلفه‌های اصلی

از جمله روش‌های دیگر برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، استفاده از تحلیل مولفه‌های اصلی می‌باشد. در این روش، داده‌ها به عناصر مختلف تجزیه خواهند شد که هر کدام از آنها شامل یک مجموعه از ویژگی‌های اصلی است. این روش معمولا برای کاهش بعد داده‌ها و شناسایی الگوهای پنهان استفاده می‌شود.

 

تحلیل رگرسیون

در این روش، رابطه بین یک متغیر وابسته و یک یا چند متغیر مستقل را بررسی خواهیم کرد. این روش معمولا برای پیش‌بینی مقدار یک متغیر از متغیرهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از روش‌های کاربردی برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها به شمار می‌آید.

 

یادگیری ماشین

در یادگیری ماشین، الگوریتم‌های مختلفی برای یادگیری از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش معمولا برای تشخیص الگوهای پنهان، پیش‌بینی‌ها و یا دسته‌بندی داده‌ها استفاده خواهد شد.

 

نکته بسیار مهم:

به صورت کلی، هر نوع تجزیه و تحلیل داده برای موارد زیر می‌تواند استفاده شود و کاربردی باشد:

 

مزایای تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنایع مختلف چه می‌باشد؟

این سوالی است که برای بسیاری از شما به وجود می‌آید. باید اشاره داشت که تجزیه و تحلیل داده‌ها به دلیل قابلیت استفاده در صنایع مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود و می‌توان از آن‌ها استفاده‌های بسیاری داشت. در ادامه به برخی از مزایای تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنایع مختلف اشاره خواهد شد:

صنعت بازاریابی

تجزیه و تحلیل داده‌ها در بازاریابی به منظور به دست آوردن اطلاعاتی از مشتریان و بازار و به کارگیری آنها برای  بهبود برنامه‌های بازاریابی و افزایش فروش بسیار تاثیر گذار است. بنابراین بسیاری از سازمان‌ها باید بتوانند از این علم در بحث بازاریابی خود استفاده کنند.

 

صنعت شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین و خاص‌ترین مکان‌ها برای بازاریابی و به شهرت رسیدن است. در واقع می‌توان اذعان داشت که تجزیه و تحلیل داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی امکان موارد زیر را فراهم خواهد کرد:

 

صنعت حمل و نقل

شایان ذکر است که تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنعت حمل و نقل امکان موارد زیر را برای مسافران فراهم خواهد کرد:

 

صنعت بهداشت و درمان

تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنعت بهداشت و درمان برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

صنعت مالی

تحلیل داده‌ها در صنعت مالی، می‌تواند برای موارد زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

 

صنعت تولید

تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنعت تولید، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

 

سخن پایانی:

به طور کلی، تحلیل داده‌ها در هر صنعتی، می‌تواند به بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها، پیش‌بینی روند و بهبود تصمیم‌گیری کمک کند. شما عزیزان می‌توانید برای انجام تحلیل داده‌های خود به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان این مجموعه مشورت کنید. ما در کنار شما هستیم تا بتوانید سازمان خود را رشد دهید و آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید.




برچسب‌ها:

تحلیل داده داده کاوی داده کاوی مالی تُربَتِ جام

مقالات مرتبط


تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک در صنعت بانکداری کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فضای مجازی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در تحلیل ریسک‌ها و امنیت سازمانی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده‌ها در تحلیل ارتباطات و رسانه‌ها کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری سازمانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل متن و معناشناسی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در تحلیل رویدادها و جشنواره‌ها کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ترافیک کاربرد داده در تجزیه و تحلیل ریسک کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار مدل‌های مختلف احتمالاتی در تحلیل داده‌ها کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی تحلیل داده در جامعه شناسی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی تحلیل داده در حوزه انرژی تحلیل داده در پیشبینی مشکلات فنی و ارائه راهکار تحلیل داده در علوم پزشکی:کاربردها و نتایج تحلیل داده در مدیریت منابع انسانی و بهبود عملکرد پرسنل انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها معرفی مفاهیم پایه تحلیل داده‌های بزرگ و نحوه پردازش آن‌ها کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازیابی اطلاعات و داده‌کاوی ضریب همبستگی چیست؟ چگونه در تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود؟ روش‌های کاهش ابعاد در تحلیل داده‌ها و کاربردهای هرکدام رگرسیون چیست؟ کاربرد آن در تحلیل داده‌ها مفاهیم پایه تحلیل عاملی و نحوه عملکرد آن کاربرد تحلیل داده‌های بزرگ در شناسایی الگو و پیش‌ بینی داده‌ها تحلیل سری زمانی و کاربرد آن استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل ترکیبی داده‌ها در تحلیل داده‌های چند متغیره معرفی مفاهیم پایه تحلیل ترکیبی داده‌ها کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده تحلیل ریسک و مقایسه روش‌های مختلف مدیریت ریسک مالی تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده تحلیل داده‌های بزرگ و مدیریت حجم بالای داده تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در تبلیغات تحلیل داده‌های زمانی و پیش‌بینی رویدادها تحلیل داده‌ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری تحلیل داده‌های مشتری برای شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی شرکت تحلیل داده آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تحلیل رگرسیون و کاربردهای آن در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری انواع روش‌های نمونه‌گیری و انتخاب نمونه در تحلیل داده‌ها آزمون فرضیه در تحلیل آماری داده‌ها تحلیل داده در بهبود مدیریت موجودی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید تحلیل داده در حوزه آموزشی تحلیل داده در علوم حیوانی تحلیل داده در علوم روانشناسی تحلیل داده در علوم فضایی تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد تحلیل داده در بهبود خدمات به مشتریان تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار تحلیل داده در محیط زیست شناخت آلودگی هوا و آب داده چیست؟ تحلیل داده چه می‌کند؟ تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ تصمیم‌گیری داده محور و مزایای آن تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ کاربردهای بازاریابی داده محور اهمیت کلان داده‌ها در بازاریابی تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش

داشبورد‌های مرتبط