فرزانه سودمند

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/10/05
383



برای آنکه بتوان میزان موفقیت یک سازمان را اندازه‌گیری کرد، به متغیرهای مختلفی نیاز است. متغیرها و شاخص‌هایی وجود دارند که می‌توانند عملکرد یک سازمان و افراد مشغول در آن را به خوبی نشان دهند. این متغیرها به شاخص کلیدی عملکرد یا kpi شهرت دارند و از آن ها در شرایط متفاوتی استفاده می‌شود. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی شاخص کلیدی عملکرد یا kpi بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

KPI چیست؟

در مطالب گذشته درباره KPIها صحبت کرده‌ایم و سعی شد تا چشم‌اندازی از آن ارائه دهیم. اما در این مقاله می‌خواهیم به صورت تخصصی به بررسی آن بپردازیم. باید اشاره شود که KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد و از مهم‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری و سنجیدن عملکرد یک شخص تا یک سازمان و یک بخش است. در واقع اندازه گیری این شاخص سبب می‌گردد تا متوجه شویم که افراد یا سازمان تا چه اندازه در جهت اهداف تعیین شده می‌توانند به درستی حرکت کنند. سازمان‌ها یا شرکت ها از شاخص کلیدی عملکرد یا KPI در سطوح و زمینه‌های مختلف بهره می‌برند تا بدین صورت بتوانند میزان موفقیت خود را ارزیابی کنند. به طور قطع همه سازمان‌ها اهدافی را برای خود در نظر گرفته‌اند و راهکارهایی برای رسیدن به آن‌ها را دارند. شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند نشان دهد که سازمان‌ها یا شرکت‌ها چقدر در رسیدن به اهداف خود نزدیک هستند یا درست عمل کرده‌اند!

 

شاخص‌های کلیدی عملکرد، چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند؟!

تاکنون متوجه شده‌اید که اندازه‌گیری KPIها برای بررسی عملکرد و موفقیت افراد و سازمان‌ها بسیار مهم است. این متغیرها می‌توانند اطلاعات بسیار سودمندی را در اختیار مدیران و کارمندان یک مجموعه یا شرکت قرار دهند. در واقع شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند اطلاعاتی در خصوص موارد ذکر شده در زیر را در اختیار ما قرار دهد:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIهای سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب‌وکار تمرکز داشته باشند. این موضوع در حالی است که KPI های سطح پایین ممکن است بر فعالیت بخش‌هایی مانند پشتیبانی، بازاریابی فروش و غیره تمرکز داشته باشند.

 

انواع شاخص‌های کلیدی یا KPI:

شاخص‌های کلیدی یا متغیرها، انواع و اقسام مختلفی دارند که اندازه‌گیری و بررسی هر کدام از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر شما شرکت تولید کننده هستید و قصد دارید بدانید تا آینده شرکت شما چگونه است، باید از شاخص‌های کلیدی عمکرد استفاده کنید. از جمله انواع KPIها به صورت زیر می‌باشد:

زمان بازار:

زمان بازار شاخصی است که برای تولید و راه‌اندازی یک محصول به کار می‌رود. این متغیر هم برای ایده پردازی و همچنین برای فروش محصولات اندازه گیری می‌شود.

زمان میان شروع و اتمام تولید محصول:

اندازه گیری این مدت زمان برای بررسی فرآیند طول زمانی است که به تولید یک محصول و ورود آن به بازار اختصاص داده می‌شود.

سهام خارج:

این شاخص یا KPI تعداد دفعات یا روزهایی را نشان می‌دهد که یک محصول در تعادل صفر سهام قرار دارد.

سهم بازار:

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI سهم بازار است. سهم بازار می‌تواند میزان نیاز یک جامعه به محصول شما را نشان دهد.

بیهودگی:

محاسبه درصد زمانی که یک واحد تولیدی یا یک تیم به تولید خدمات یا محصولات نمی‌پردازد!

گردش موجودی:

گردش موجودی شاخصی است که رابطه مستقیم میان مصرف و تعادل میانگین در سهام را نشان می‌دهد.

حجم معاملات:

نرخ جایگزینی کارمندان که مربوط به تفاوت عددی بین پذیرش و اخراج است به حجم معاملات شناخته می‌شود.

متوسط فروش:

مجموع درآمد تقسیم بر فروش کل.

 

سخن پایانی:

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI، مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که کسب‌وکار باید برای سنجش عملکرد خود آن را مشخص کرده و بررسی نماید. تعیین و تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب و کارآمد نیازمند دقت نظر و توجه به موارد و نکات مهمی است. به همین دلیل برای بررسی این شاخص‌ها بهتر است با کارشناسان در این حوزه مشورت نمایید. مشاوران و کارشناسان با توجه به دانش و تجربه بیشتر می‌توانند شاخص‌های بهتر و کارآمدتری را انتخاب کرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرند. برای آنکه عملکرد موفقیت آمیزتری را برای سازمان و کسب و کار خود رقم بزنید، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این حوزه مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

شاخص کلیدی عملکرد عمل زیبایی بانک دی خلیل کرد