نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 3 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/21
379


داشبورد جمعیتی


در بسیاری از مقالات پیشین در مورد داشبورد و چگونگی استفاده از آن همچنین فواید بهره‌گیری از داشبوردها به طور کامل صحبت کردیم. قصد داریم در این مقاله در مورد داشبورد جمعیتی و اهمیت آن مطالبی را ارائه کنیم.

داشبورد جمعیتی

سامانه داشبورد جمعیتی کشور در دسته داشبوردهایی قرار دارد که توسط سازمان ثبت احوال کشور راه‌اندازی شد. با بهره‌گیری از این داشبورد می‌توانیم جمعیت را به صورت لحظه‌ای مدیریت کنیم.

کاربرد داشبورد جمعیتی

با استفاده از داشبورد جمعیتی می‌توان لحظه‌ای آمار جمعیتی را ارائه کرد. این داشبورد حاوی اطلاعات و آمار ولادت، فوت، طلاق و ازدواج است. با این داشبورد می‌توان از طریق تفکیک سنی و جنسی به اطلاعات مورد نیاز دست یافت. یعنی هر موضوعی که به جمعیت و تعداد افراد مربوط می‌شود از دل این داشبورد به دست خواهد آمد.

ما در نمودار زیر تعداد مردان و زنان یا عبارتی جمعیت کشور ایران را ملاحظه می‌کنیم. به طوری که در جمعیت ۸۵ میلیون نفری که در سال ۱۴۰۰ داشتیم گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال بیشترین سهم را دارا هستند. این جمعیت متعلق به افراد متولد شده در دهه ۶۰ می‌باشد.

 

 

همچنین در نمودار بعدی میزان درصد جمعیت میانسال ۳۰_۶۴ سال نسبت به کل جمعیت را داریم. این آمار را از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰به دست آورده‌ایم. در سال  ۱۳۹۳ جمعیت میانسال نسبت به کل کشور ۴۲.۷ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ جمعیت میانسال نسبت به کل کشور ۴۸.۷ درصد بود.

 

 

کلام آخر

این نمودارها با بررسی‌های آماری و جمع کردن داده‌ها به دست آمده است. اما ما با استفاده از داشبوردهای جمعیتی به راحتی می‌توانیم به چنین آماری دسترسی پیدا کنیم.




برچسب‌ها:

داشبورد جمعیت داشبورد فروش چت جی پی تی شهر جم