فرزانه سودمند
فرزانه سودمند

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
765


آمار مصرف کالباس در ایران


فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، یکی از پر طرفدارترین مواد خوراکی در جهان می‌باشد و این موضوع در ایران مستثنی نبوده و بسیاری از ایرانیان نیز از فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌کنند. امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی مردم سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی رو به افزایش است. البته باید اشاره شود که در ایران کارخانه‌های غیر استاندارد تولید سوسیس و کالباس وجود نداشته و تمامی کارخانه‌ها استاندارد هستند. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی آمار مصرف کالباس در ایران بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی:

همان‌گونه که در بخش مقدمه این مقاله اشاره داشته‌ایم، آمار مصرف فرآورده‌های گوشتی در تمام دنیا رو به افزایش است که البته این موضوع به دلایل بسیار مختلفی وابسته می‌باشد. فرآورده‌های گوشتی می‌تواند شامل سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت و ... باشد که همه آن‌ها با استانداردهای خاصی تولید می‌شوند. در واقع مراجع و دستگاه‌هایی که بر تولید فرآورده‌های گوشتی در ایران نظارت دارند، شامل سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی می‌باشد. با این حال بسیاری از پزشکان معتقداند به دلیل مواد نگهدارنده موجود در فرآورده‌های گوشتی، مصرف آن‌ها باید به حداقل برسد زیرا این مواد نگهدارنده می‌تواند سلامتی انسان‌ها را با خطرات بی شماری مواجه نماید. قابل ذکر است که آمار مصرف کالباس و دیگر فرآورده‌های گوشتی درایران نیز تقریبا بالا بوده و اما نسبت به سایر کشورهای دیگر، سرانه مصرف سوسیس و کالباس در ایران کمتر است!

بیشتر فرآورده‌های گوشتی ذکر شده در سبد غذایی خانوارهای ایرانی وجود دارد و هر فرد به صورت میانگین حداقل یک الی چهار بار در ماه از این فرآورده‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل است که به صورت سالیانه، بیش از ۵۰۰ هزار تن از انواع محصولات و فرآورده‌های گوشتی در کشور عزیزمان تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد. در واقع سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در ایران ۵.۵ الی ۶ کیلوگرم در سال است که رقم قابل توجهی می‌باشد.

 

آمار مصرف کالباس در ایران:

باید اشاره شود که به صورت دقیق آماری در رابطه با مصرف کالباس به تنهایی در اختیار نمی‌باشد و تمامی آمار و ارقام ذکر شده در منابع مختلف مربوطه به مصرف سرانه فرآورد‌های گوشتی در کشور است. اما با توجه به این اعداد و ارقام می‌توان آمار مصرف کالباس در ایران را نیز تخمین زد. می‌توان اذعان داشت که در سال‌های گذشته مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی در کشور ایران ۱.۵ کیلوگرم بود اما امروزه این مقدار به ۵.۵ الی ۶ کیلوگرم رسیده است. در کشورهای اروپایی نیز سرانه مصرف سوسیس و کالباس و دیگر فرآورده‌های گوشتی ۶۰ کیلوگرم و در آمریکا به اندازه ۷۰ کیلوگرم است!

بسیاری از مردم ایران دیدگاه منفی نسبت به مصرف سوسیس و کالباس دارند اما آمارهای به دست آمده حاکی از آن است که مصرف فرآورده‌های گوشتی در ایران نیز روند صعودی داشته و در حال افزایش می‌باشد.

تحقیقات بازار کالباس:‌

بسیاری از کارخانه‌ها و تولید کنندگان سوسیس و کالباس در ایران به دنبال آمار مصرف فرآورده‌های گوشتی هستند تا بتوانند میزان تولید و صادرات خود به کشورهای دیگر را بر روی برنامه‌های تعیین شده انجام دهند. برای رسیدن به این هدف باید در زمینه محصول تولید شده تحقیقات بازار مناسبی انجام شود. قابل ذکر می‌باشد که  اکنون بالغ بر 170 کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی در ایران وجود دارد که می‌توانند به صورت سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن از این فرآورده‌های گوشتی تولید نمایند. اما با این حساب اگر زیر ساخت‌های لازم برای کارخانه‌ها تامین شود و بعلاوه سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز انجام گیرد، آنگاه میزان تولید این فرآورده‌های گوشتی به 1 میلیون و 200 هزار تن نیز خواهد رسید. خوشبختانه در دهه 90 علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور موفق به صادرات چهار ‌هزار تن محصولات گوشتی به خارج کشور شده‌ایم و این میزان با تامین زیر ساخت‌های لازم نیز قابل افزایش می‌باشد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات بازار محصولات مختلف به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان درباره این موضوع مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

اندازه بازار مواد غذایی کالباس