نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/27
382


آمار بارندگی در ایران


پیش‌بینی وضع آب و هوا و بروز خشکسالی دغدغه این روزهای همه الخصوص دوست‌داران محیط زیست است. در تابستان‌ها با وجود پیک مصرف بالای آب بیشتر از همیشه کم آبی داریم چون بارش‌ها به کم‌ترین حالت ممکن خود می‌رسد.

وضعیت هوا در سال ۱۴۰۱

با بررسی و پیش‌بینی پیشکسوتان هواشناسی در مورد آب و هوای بهار ۱۴۰۱ در فروردین هوای مطبوعی خواهیم داشت. در فروردین ماه هوا نسبتاً کم بارش خواهد بود. اما گفته شده است در اردیبهشت شاهد رگبارها و بادهای شدید خواهیم بود. در مورد تابستان پیش‌بینی‌ها حاکی از تابستانی داغ‌تر از سال قبل است. طبیعی است که سالانه بخش قابل توجهی از منابع آبی سطحی وزیر سطحی را در چرخه مصرف از دست می‌دهیم. بنابراین با بارش‌ها و مدیریت‌های لازم باید این منابع آبی جبران شوند. از آنجایی که در سال گذشته بارش کمتری داشتیم. پیش‌بینی می‌شود که تابستان سخت و همراه با کم آبی را پیش رو داریم. (۵۰ درصد از منابع آبی در سفره‌های زیرزمینی قرار دارد.)

بیشترین آسیب کم آبی

با گرم شدن هوا به طور حتم استفاده از کولرها افزایش می‌یابد. چون در کشور ما بیشتر از نصف کولرها آبی هستند بنابراین مصرف آب به طور چشم‌گیری بالا می‌رود. از طرفی کشت‌وکار کشاورزان منوط به استفاده از آب است. با بحران کم آبی تولیدات کشاورزی هم متوقف خواهند شد. این ضررها کشاورزان را هم فقیر خواهد کرد.

مهم‌ترین راهکار رفع کم آبی

امروزه با تکنولوژی‌های موجود بحث شیرین کردن آب دریاها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حتی کشورهایی مثل استرالیا هم اقدام کرده‌اند، در کشور ما سواحل جنوبی خلیج فارس اینکار را شروع کرده‌اند. این روش‌ها انرژی کمتری نیاز دارد. یک لیتر آب تولید شده از این طریق ۵ سنت آمریکا هزینه دارد. تا این امر به درستی صورت گیرد باید مصرف آب را کنترل و مدیریت کرد.

میزان بارش در استان‌های کشور

بر اساس نقشه زیر که بیانگر بارش طی سال ۱۳۹۹ است می‌توان دریافت کدام استان‌ها به طور معمول کم بارش‌تر هستند و بیشتر در معرض خشکسالی قرار می‌گیرند. استان‌های یزد، اصفهان و خراسان جنوبی کم بارش و به اصطلاح کویری هستند.

 

 

طبق جزئیات ارائه شده در نقشه زیر هم می‌توان دریافت که فقط در ۵ استان میزان بارندگی کمتر از ۲۵ درصد کاهش داشته است.

 




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران قیمت گذاری با هوش مصنوعی ایران خودرو بارندگی شهرهای ایران ایران

مقالات مرتبط


رشد شهرنشینی در ایران متوسط طول عمر در ایران سهم جمعیت مرد و زن در ایران توزیع سنی جمعیت در ایران تغییرات جمعیت در ایران سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران سرانه مصرف کره در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران میزان مصرف پنیر در ایران اندازه بازار گوشت در ایران سایز بازار روغن خوراکی در ایران سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری سرانه مصرف مرغ در ایران سرانه مصرف پنیر در ایران سرانه مصرف ماست در ایران سرانه مصرف شیر در ایران سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل سرانه مصرف رب در ایران تحلیل سرانه مصرف ماکارونی در ایران تحلیل و بررسی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل سرانه مصرف ژله در ایران تحلیل سرانه مصرف گوشت در ایران شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی تفاوت بین انحراف معیار و واریانس در آمار و کاربردهای هرکدام تفاوت بین میانگین، میانه و مد در آمار و کاربردهای هرکدام تفاوت بین همبستگی و علیت در آمار و روش‌های تخمین هرکدام مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها روش‌های مختلف رگرسیون در آمار کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی تحلیل عددی در آمار و کاربرد آن در مسائل علمی کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تکنولوژی هوش مصنوعی در ایران نرخ بیکاری و اشتغال در ایران محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران مقایسه درآمد در ایران و کشورهای دیگر آمار مصرف الکل در ایران میانگین درآمد ایرانی‌ها آمار مصرف کالباس در ایران دیابت در ایران آمار مصرف نوشابه در ایران آمار جستجو در گوگل آمار دخانیات در ایران آمار برند ایسوس در ایران آمار واکسیناسیون کرونا در جهان آمار سینما ایران آمار صادرات فرش ایران آمار گردشگری ایران قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران آمار مهاجرت ایران آمار طلاق ایران آمار صادرات ایران آمار مرگ و میر ایران آمار واردات ایران آمار بانک‌ها در ایران افزایش کارآفرینی در ایران پر سودترین کالاهای صادراتی ایران اقتصاد ایران در سال 1400