در مقاله ابزارهای هوش تجاری به طور جامع در مورد هوش تجاری صحبت کردیم. به طور کلی هوش تجاری بر اساس دادههایی که در اختیار دارد نوع عملکردهای یک سیستم در زمینههای متعدد را ارائه میدهد. به طور مثال یک شرکتی که فعالیت فروشگاهی دارد، تعداد فروش و عوامل تأثیرگذار در امر فروش را از طریق هوش تجاری به دست میآورد. تأثیر هوش تجاری در کسبوکارها بر هیچکس پوشیده نیست چون تمامی مدیران از این طریق تصمیمهای جدید در مسیر کاری خود میگیرند.
برخی از مدیران کسبوکارها هوش تجاری را به عنوان یک مشاور میشناسند، با راهکارهای آن در مسیر افزایش سوددهی قدم میگذارند.
ما در جامعه امروزی کسبوکاری را نمیبینیم که از سیستم هوش تجاری بهره نگرفته باشند. تمامی کارآفرینان و مدیران با هدف دستیابی به موقعیت مالی و تثبیت کردن شغل خود اقدام به فعالیت میکنند. بنابراین در این زمینه نیروهای تحلیلگر هوش تجاری، مدیر هوش تجاری، توسعهدهنده مدل معنایی و مشاور هوش تجاری را استخدام میکند.
اینگونه شرکتها زودتر به رونق و موفقیت میرسند. چرا که اتلاف وقت و استفاده از نیروهای انسانی زیاد، در این بخش از تجارتها به حداقل ممکن میرسد. فردی که در زمینه هوش تجاری قصد فعالیت دارد باید مهارت کافی در دادهکاوی، گزارشنویسی و علوم پایگاه داده را از قبل آموزش ببیند.
برای مثال در زیر دو نمودار آوردهایم که در خصوص حقوق دریافتی کارشناسان هوش تجاری در ایران و آمریکا را بیان میکند.
نمودار ایران و آمریکا حداقل دریافتی برای یک کارشناس مبتدی در ایران ۳ میلیون پونصد هزار تومن و برای کارشناس زبده ۷ میلیون میباشد. در مقایسه یک کارشناس در آمریکا اگر مبتدی باشد ۱۶۷ میلیون و اگر حرفهای باشد ۲۰۸ میلیون در ماه دریافتی دارد.
برای دستیابی به نوع عملکردی که موجب موفقیت در کسبوکارها میشود هوش تجاری در کوتاهترین زمان ممکن دادههای مهمی را در اختیار میگذارد. دادهها و مستندات هوش تجاری معتبر و دقیق با سرعت بالا ارائه میشود.
همین امر موجب توجه مدیران به اهمیت این فناوری در رونق کسبوکارها شده است. تصور اینکه این فرآیند به روش دستی انجام پذیرد هم سخت و هم وقتگیر خواهد بود. در حالی که هوش تجاری از فرمهای دادهکاوی هم پشتیبانی میکند.