به طور قطع تاکنون نام هوش تجاری را شنیدهاید و درباره آن اطلاعاتی دارید. بسیاری از کسب و کارها برای اطلاع دقیق و علمی از امور تجاری خود به فرآیند هوش تجاری نیاز دارند و داشتن اطلاعات علمی درباره تجارت سبب میگردد تا مدیران یک سازمان بتوانند دید مناسبی از کمپانی خود داشته باشند و امور تجاری را پیش ببرند. فرآیند هوش تجاری، با استفاده از دادههای مختلف میتواند درباره عملکرد بخشهای خاص یک سازمان و فعالیت آنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران قرار دهد. به همین دلیل است که در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی ابزارهای هوش تجاری و تعریفی دقیق از آن بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
هوش تجاری یک فرآیند خاص است که بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها انجام شده و در این راستا میتواند اطلاعات مهمی را در اختیار مدیران یک سازمان یا یک کمپانی قرار دهد. بنا به عبارت دیگر تصمیمهای مناسب درباره امور تجاری یک سازمان به تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به هر بخش از آن شرکت وابسته میباشد. هوش تجاری به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک مینماید تا بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژههایتان موثر است. همین باعث میشود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم میزنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.
در واقع هوش تجاری میتواند شامل ابزارها و برنامهها، متدها و روشهایی باشد که به یک سازمان در جمعآوری اطلاعات داخلی و آماده سازی آنها کمک شایانی نماید. با استفاده از سامانهها و ابزارهای هوش تجاری، سازمانها میتوانند تحقیقات و تحلیلهایی را بر روی دادهها انجام دهند و سپس با استفاده از بصری سازی اطلاعات و دادهها تصمیمات و برنامه ریزی استراتژیکی در خصوص رشد و پیشرفت سازمان بگیرند!
قابل ذکر است که برای تحلیل دادهها و اطلاعات آنها از ابزارهای هوش تجاری ( Business Intelligence) استفاده میشود و این ابزارهای مذکور میتواند به شکلها و صورتهای مختلفی باشد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
گزارش
داشبورد
چارت
نقشه
گراف و ....
هر ابزاری که بتواند اطلاعات و دادههای خام سازمان را به دادههای قابل استفاده تبدیل کند و آنها را به نمایش درآورد به عنوان ابزار هوش تجاری در نظر گرفته میشود.
فرآیند هوش تجاری شامل برنامههای مختلفی میباشد که با استفاده از آنها میتوان دادههای قابل استفادهای را استخراج کرد. از جمله برنامههایی که در هوش تجاری مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
برنامههای تجزیه و تحلیل اطلاعات
ارائه گزارشهای سازمانی
پردازش آنلاین و…
قابل ذکر است که این برنامهها و ابزارها بر اساس تکنولوژی OLAP توسعه یافتهاند که این سیستم مزایای خاص خود را دارا میباشد. از جمله مزیتهای مهم این تکنولوژی میتوان به وارد کردن انواع دادهها درون سیستم مربوطه اشاره داشت و پس از آنکه دادههای مورد نظر به سیستم وارد شد، اساس دسته بندی و نحوه نمایش آنها را مشخص کرد.
ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که اگر قصد طراحی یک جدول یا نموداری خاص را داشته باشیم، از چه ابزاری میتوانیم بهره ببریم؟! برای پاسخ به این سوال میتوان بیان کرد که به منظور طراحی و ایجاد جدولها و نمودارهای مختلف نیز میتوان از ابزار تجسم داده استفاده کرد، همچنین سیستم پیشرفته هوش تجاری این قابلیت را دارد که از فرمهای پیشرفته داده کاوی، آمارگیری و ... پشتیبانی نماید.
فرآیند هوش تجاری شامل چند مرحله بسیار مهم است که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
آماده سازی، سازماندهی، تجزیه و تحلیل و مدل سازی دادهها
آمادهسازی کوئری از دادههای قابل تجزیه و تحلیل
توزیع شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) میان کاربران یک کسب و کار
بهرهگیری از اطلاعات برای توسعه کسب و کار
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید.