نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 7 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/23
285



 

نفت یکی از مهم‌ترین مواد آلی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود و چرخه کار بسیاری از صنایع به آن وابسته است. کشور عزیزمان ایران یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه صادرات نفت است و هر ساله بخش اعظمی از درآمد و بودجه خود را از طریق فروش این طلای سیاه به دست می‌آورد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی آمار فروش نفت ایران بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

فروش نفت:

از زمانی که نفت ایران به فروش رسیده است و همچنین در طی سال‌های اخیر، فروش نفت ایران با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده که توانسته است تاثیراتی مثبت یا منفی بر اقتصاد کشورمان داشته باشد. در واقع تحریم‌هایی که از جانب کشورهای دیگر به ایران اعمال شد، سبب کاهش فروش نفت ایران در سال‌های اخیر شده است اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ صادرات نفت ایران کمی بهتر شده است و در طی سال‌های آتی به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

به صورت کلی، ایران یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه نفت و گاز است. به نکات و ارقام ذکر شده در زیر توجه کنید:‌

فروش نفت ایران در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰:

فروش نفت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با تلورانس بالایی روبه‌رو شد. در واقع به گزارش بانک مرکزی در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰، میزان صادرات نفتی و غیر نفتی ایران نسبت به سال گذشته خود (۱۳۹۹) حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده از تجارت نیوز، فروش نفت در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، رقم ۲۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است و در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰، این رقم به ۳۶ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار رسید که رشد فروش نفت ایران در نیم سال نخست را نشان می‌دهد. خوشبختانه در طی مدت مذکور صادرات نفتی ایران (نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی) به اندازه ۱۱۸ درصد و صادرات غیرنفتی با میزان ۵۰ درصد رشد روبه‌رو شده است.

در مقایسه با سال ۱۳۹۹، میزان صادرات و فروش نفتی ایران افزایش یافته است. در واقع صادرات نفتی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ رقم ۸ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار بوده است و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۸ میلیارد و ۶۷۷ میلیون دلار رسید. قابل ذکر است که صادرات غیر نفتی نیز از ۱۱ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار به ۱۷ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار رسیده است که رشد آن را در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای به دست آمده، بیشترین میزان فروش نفت ایران مربوط به سال ۱۳۸۷ و کمترین میزن فروش نفت ایران و کمترین درآمد در سال ۱۳۶۴ می‌باشد. در میان دولت‌ها، پر درآمدترین و پر فروش‌ترین دولت مربوط به دولت نهم و دهم بوده و همچنین کم درآمدترین دولت‌های ایران مربوط به دولت سوم و چهارم می‌باشد. بعلاوه باید اشاره شود که مقدار درآمدهای حاصل از نفت در سال 1394 افزایش یافت و نسبت به سال گذشته خود یعنی سال ۱۳۹۳ دو برابر شده است.  

 

در زیر به بررسی درآمد فروش نفت ایران از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۶ می‌پردازیم.

 

 

 

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران قیمت گذاری فروش فروش اینترنتی داشبورد فروش فروش تلفنی فرصت فروش