نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/30
407



سرطان اسمی است که خیلی‌ها با شنیدن آن دچار ترس و واهمه می‌شوند. بیماری که با رشد سلول‌های غیرطبیعی در بدن رخ می‌دهد. سرطان در دسته بیماری‌هایی قرار دارد که در کل جهان شایع است. این بیماری از یک نقطه بدن شروع می‌شود و اگر دیر متوجه آن شوند کل بدن فرد را فرا می‌گیرد. در این صورت کنترل آن سخت‌تر خواهد بود.

درمان سرطان

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین راهکار درمان بیماری سرطان شیوه جراحی بوده و هست. در این روش سلول‌های سرطانی به طور کامل و یا بخش زیادی از آن‌ها برداشته می‌شود. این روش را با نام حذف تومور می‌شناسند. اما بهتر است بدانیم در این روش نمی‌توان گفت که درمان مطلق طی شده چرا که نیاز است درمان‌های دیگر را دنبال کنند. (پرتو درمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و تمامی درمان‌هایی در جهت کنترل و توقف این بیماری می‎‌توان استفاده کرد.) امروزه با درمان‌های موجود گام بزرگی در جهت درمان این بیماری برداشته شده است. درمان‌های جدید موجب شده تا مرگ و میر بر اثر سرطان کمتر از قبل باشد.

انواع سرطان

سرطان‌ها طبق عضوی که درگیر کرده‌اند نام‌گذاری می‌شوند. بالای ۲۰۰ نوع سرطان شناخته شده داریم. برخی از انواع سرطان‌ها با نام‌های زیر شناخته می‌شوند:

·       نای

·       نخاع

·       مغز

·       لنفوم

·       پروستات

·       سینه

·       پوست

·       خون

·       کلیه

·       ریه

·       تخمدان

·       روده

·       حنجره

·       معده

·       لوزالمعده

روش‌های تشخیص سرطان

با تکنولوژی جدید و امروزه روش‌های بسیاری برای تشخیص بیماری سرطان وجود دارد. اما باید به خاطر داشت که هیچ کدام از این روش‌ها به تنها کارساز نخواهد بود. مهم‌ترین این روش‌ها عکس برداری، آزمایش‎‌های ژنتیک، نمونه برداری می‌باشد.

سرطان‌های شایع در زنان و مردان

 بیشترین سرطان تشخیص داده شده در زنان مربوط به پستان با ۲۴.۵ درصد است. سرطان‌های لنفومی هم در زنان کمترین میزان با ۳.۱ درصد بوده است. اما در مردان سرطان معده با ۱۴.۸ درصد بیشترین سرطان را شامل شده‌اند. البته بعد از سرطان معده، سرطان مثانه و پروستات با بیش از ۹ درصد بیشترین ابتلا بوده است.

 

 

 

ابتلا به سرطان در جهان

در نمودار زیر میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها در کل جهان را مشاهده می‌کنید. طبق این نمودار سرطان سینه و سرطان ریه با ۱۱.۴ و ۱۳ درصد بیشترین میزان ابتلا را نشان می‌دهد.

 

 

کلام آخر

نرخ شیوع سرطان در ایران کمتر از متوسط نرخ جهانی است. به طور کلی در ایران نرخ شیوع سرطان برای مردان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۵۷ نفر است. ولی در زنان در هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۴ نفر خواهد بود. سومین عامل مرگ‌ و میر در ایران سرطان است.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران سرطان

مقالات مرتبط


داشبورد‌های مرتبط