نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/11
280


نوشابه


نوشیدنی که بر پایه آب گازدار تولید و در آن از انواع اسانس‌ها و مواد شیرین‌کننده استفاده می‌شود نوشابه است. می‌توان از نوشابه به عنوان پرطرفدارترین نوشیدنی شیرین که مضر هم است نام برد. این نوشیدنی بیشتر به علت تنوعی که دارد پرطرفدار است چرا که برای هر سلیقه‌ای نوشیدنی خواهد داشت.

انواع نوشابه‌ها:

·       نوشابه‌های الکلی:

همانطور که از اسم آن پیدا است طبیعتا مست‌کننده خواهد بود.

·       نوشابه‌های غیر الکلی:

نوشیدنی با شکر زیاد که مست‌کننده نخواهد بود.

·       نوشابه‌های لبنی:

نوشابه‌هایی که طعم نوشابه عادی را دارند اما به علت اینکه بر پایه شیر تهیه شده‌اند دارای کلسیم و املاح مفید هستند.

·       نوشابه انرژی‌زا

نوشیدنی که دارای عوارض جانبی بوده و موجب زیاد شدن انرژی هم می‌شود.

نوشابه در دسته نوشیدنی‌هایی است که بیشتر همراه غذا مصرف می‌شود. اغلب برای برطرف کردن تشنگی هم از این نوشیدنی استفاده می‌شود چون خنک نوشیده می‌شود.

انواع طعم نوشابه:

از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نوشابه در ایران می‌توان کوکاکولا و پپسی‌کولا را نام برد. علی رغم استفاده غذایی از این نوشیدنی می‌توان برای فر کردن مو، پاک کردن آدامس، پاک کردن لکه روغن، دفع آفات، پاک کردن جوهر از روی فرش و ده‌ها موارد دیگر نام برد.

در ایران حدود ۳ میلیارد لیتر نوشابه سالانه مصرف می‌شود. هر ایرانی حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال مصرف می‌کند این در حالی است که طی ۲۰ سال گذشته مصرف نوشابه ۱۵ درصد افزایش داشته است. اما در جهان سرانه مصرف نوشابه ۱۰ لیتر است پس میانگین مصرف نوشابه ایرانی‌ها ۴ برابر میانگین جهان است.

همیشه و همه‌جا در مورد مضرات مصرف نوشابه گفته شده است. طبق نمودار زیر بررسی بین فواید نوشابه گازدار و شیر نیم‌چرب انجام می‌دهیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در نوشابه گازدار ویتامین D، فسفر، کلسیم و پروتئین صفر است. اما در عوض قند آن ۱۰۴ را نشان می‌دهد. در مورد شیر نیم‌چرب هم می‌بینیم که چقدر سطح فواید آن بالاتر از نوشابه است.

 

 



برچسب‌ها:

مواد غذایی نوشابه