سازمانها و کارخانههایی که محصول یا خدمتی را ارائه میدهند، برای عرضه آن در بازار به تحقیقات بازار نیاز دارند. حتی پیش از تولید یک محصول، انجام فرآیند تحقیقات بازار بسیار مفید است به دلیل آنکه مدیران میتوانند بررسی نمایند که آیا محصول مورد نظر در بازار فروش مناسبی دارد؟! رقبا و دیگر محصولات مشابه چه حجمی از بازار را از آن خود کردهاند؟! و ...
برای پاسخ به چنین سوالاتی و همچنین تحلیل بازار در فرآیند تحقیقات بازار انجام میشود. در برای انجام این فرآیند غربالگری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی غربالگری در تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کمپانیها و سازمانهای مختلف برای آنکه بتوانند تصمیمات تجاری هوشمندانه، سریعتر و سودآورتری را اتخاذ کنند، باید تحقیقات بازار خود را به نحو احسنت انجام دهند و ارزش آن را به حداکثر برسانند. در این راستا جنبهها و موارد بسیار مهمی وجود دارد که یکی از آنها غربالگری در تحقیقات بازار است. در این غربالگری شرکتکنندگان مناسب انتخاب میشوند و کسانی که واجد شرایط نیستند حذف خواهند شد.
نکته بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد، این است که اگر شرکت کنندگان بالقوه به درستی غربالگری نشوند، آنگاه بینشها و اطلاعاتی که از آنها به دست میآید، قابل اعتماد نخواهد بود. از طرف دیگر اگر غربالگری و اطلاعات به دست آمده مناسب نباشد، آنگاه کمپانیها و سازمانها میتوانند با ضرر و زیانهای بسیاری مواجه شوند و بدین ترتیب باید نتایج تحقیقات بازار خود را برای فروش و توسعه محصولات به کار نبرد! به طور قطع هر تحقیقات بازاری که برای سازمانها صورت میگیرد، باید بر اساس عوامل، متغیرها و الزامات منحصر به فرد خود پیکربندی شود. به یاد داشته باشید آنچه در یک زمینه خاص کارایی دارد، ممکن است در زمینه دیگر کارایی نداشته باشد.
زمانی که از غربالگری تحقیقات بازار سخن به میان میآید، منظور طراحی پرسشنامهای است که به وسیله آن بتوانید به اطلاعات مناسبی از جامعه هدف خود دسترسی پیدا کرده و همچنین از ورود اطلاعات نامربوط در تحقیقات بازار جلوگیری به عمل آورید. در واقع این پرسشنامه برای شناخت بازار هدف طراحی میشود. البته این سیستم غربالگری به تنهایی در فرآیند تحقیقات بازار پاسخگو نیاز متخصصان و تحلیلگران در این زمینه نیست، به دلیل آنکه میتواند جامعه هدف را کوچک کند اما با این حال نیز مزایای خاص خود را دارد. طراحی پرسشنامه باید توسط کارشناسان و متخصصان در زمینه تحقیقات بازار صورت گیرد، زیرا متخصصان با تکیه بر دانش خود سوالاتی را طراحی میکنند که بتوان از طریق آنها اطلاعات لازم را به دست آورد.
برای آنکه بتوانید درک بهتری از غربالگری در تحقیقات بازار و پرسشنامه مربوط به آن داشته باشید، بهتر است که در ابتدا درباره بازاریابی نکاتی را بیان کنیم. میتوان اذعان داشت که چهار فاکتور اصلی در بازاریابی کالا یا خدمات وجود داشته که این فاکتورهای اساسی شامل موارد زیر میباشد:
Product (تولید و محصول)
Price (هزینهای که توسط مشتری پرداخت میشود)
Place (محیط یا مکانی که در آن بازاریابی میکنیم)
Promotion (تبلیغات)
فاکتورهای اساسی ذکر شده در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به فاکتور 4Pشناخته میشوند. در واقع اگر این فاکتورها به درستی در کنار یکدیگر کار کنند میتوان موفقیت در بازار را تضمین کرد!
همانگونه که اشاره کردهایم غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار بر شناخت بازار هدف تمرکز دارد و با استفاده از این پرسشنامه میتوان اطلاعات و دیتاهایی درباره بازار و مصرف کنندگان به دست آورد. در واقع این پرسشنامه برای بازار خاص یا بخشی از بازار طراحی میشود و این موضوع بدان معناست که فاکتور PLACE یا مکان بازار در سیستم غربالگری بسیار پر رنگ میشود.
مطالعه کنید:
دادهها و اطلاعاتی که از پرسشنامه تحقیقات بازار به دست میآیند، بسیار مهم هستند زیرا تحلیل و بررسی بر اساس این دادهها انجام میشوند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که این پرسشنامه چه دادههایی را در اختیار ما قرار میدهد؟!
در واقع دادههایی که از طریق این پرسشنامه در اختیار ما قرار میگیرد، در خصوص موضوعات زیر است:
بازار هدف
محصول و خدمات
مشتریان و مصرف کنندگان
در واقع پرسشنامه دادههای ذکر شده در بالا را جمع آوری کرده و پس از آن متخصصان آن را تحلیل و تفسیر میکنند تا بتوانند در برنامههای تجاری سازمان یا کمپانی از آن بهره ببرند. قابل ذکر است که غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار اولین راه برای بررسی و ارزیابی خدمت یا محصولی نوین در بازاری خاص میباشد و در این غربالگری نیازها و خواستههای مصرف کنندگان و مشتریان مشخص شده و کمپانیها میتوانند چشمانداز بهتری نسبت به بازار هدف خود داشته باشند.
سوالاتی که در زمینه غربالگری تحقیقات بازار پرسیده میشود باید با استفاده از استراتژیهای بسیار خاصی طراحی گردد تا بتواند اطلاعات مناسبی را در اختیار متخصصان قرار دهد. در واقع سوالات غربالگری از جمله اولین سوالاتی هستند که در پرسشنامه تحقیقات بازار باید آنها را گنجاند تا بدین وسیله جامعه هدف به صورت کاملا دقیق مشخص گردد. برای اینکه بتوانید، بهتر ساز وکار سوالهای غربالگری را درک کنید به این مثال توجه کنید:
فرض کنید که میخواهید برای محصولی خاص غربالگری انجام دهید و بدانید آیا استفاده از محصول مورد نظر برای مصرف کنندگان عوارضی داشته است؟! در این خصوص به طور قطع افرادی که مدت زمان بیشتری از محصول استفاده میکنند با مزایا و عوارض آن آشنا هستند. در این خصوص شما میتوانید سوال خود را اینگونه مطرح کنید:
چه مدت است که از محصول مورد نظر استفاده میکنید:
الف) کمتر از یک سال
ب) یک تا دو سال
ج)سه تا چهار سال
د)بیش از 5 سال
افرادی که گزینه ( ب و ج و د ) را انتخاب میکنند میتوانند گزینههای مناسبی برای تحقیقات باشند. با استفاده از این نوع سوالات غربالگری انتخاب افراد واجد شرایط برای بررسی و تحلیل آسانتر خواهد شد و از طرف دیگر تفسیر اطلاعات نیز دقیقتر انجام میگیرد.
سخن پایانی:
استفاده از پرسشنامههای تحقیقات بازار در انجام این فرآیند بسیار مهم است زیرا میتواند هم سرعت تحلیل را بالا ببرد و همچنین از میزان سویهگیری به هنگام تحلیل بکاهد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات بازار و پرسشنامههای مربوط به آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.