نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/12
293


دیابت در ایران


هرگاه اسم بیماری دیابت به میان می‌آید بحث چکاپ‌ها و آزمایشات داغ می‌شود. عمدتاً از یک سنی به بعد بهتر است چکاب‌های سالانه یا شش ماهه صورت گیرد. از این رو بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیرمزمن را زودتر متوجه خواهیم شد و به دنبال درمان آن می‌رویم. اما دیابت بیماری نیست که فقط شامل افراد با سن بالا شود. چرا که حتی در سنین پایین و نوجوانی هم در فرد به وجود می‌آید. در این مقاله قصد داریم در مورد دیابت آمار و ارقامی را در اختیارتان قرار دهیم. از این رو تا پایان این محتوا همراه اس‌دیتا باشید تا راه‌‌‌های ابتلا به این بیماری مزمن را یاد بگیریم.

دیابت چیست؟

برای درک و تعریف بهتر از دیابت لازم است بدانیم که در بدن هورمونی وجود دارد که توسط لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود. این هورمون با نام انسولین شناخته می‌شود. وظیفه انسولین گرفتن قند از خون و رساندن آن به سلول‌های بدن است. در نهایت سلول‌های بدن از انرژی قند استفاده می‌کنند.  حالا کسی که دیابت دارد میزان انسولین او کم است حتی امکان دارد انسولین تأثیر نگذارد. این سؤال پیش می‌آید آیا دیابت انواع مختلفی دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است. در زیر انواع آن را آورده‌ایم:

·       دیابت نوع اول

در صورتی که لوزالمعده انسولین تولید نکرده است ایجاد می‌شود.

·       دیابت نوع دوم

هرگاه لوزالمعده انسولین کافی تولید و کنترل نمی‌کند یا اینکه عملکرد درستی ندارد دیابت نوع دوم به وجود می‌آید.

·       دیابت بارداری

در دوران بارداری اگر انسولین زیاد تأثیرگذار نشود این نوع دیابت ایجاد می‌شود.

طی بررسی‌هایی که صورت گرفته در بین انواع دیابت‌ها، دیابت نوع دوم ۸۵ تا ۹۰ درصد شیوع دارد. اما دیابت نوع اول ۱۰ تا ۱۵ درصد را شامل می‌شود.

 

 

برای کنترل دیابت نوع اول بهتر است که علت ایجاد آن در بدن را ریشه‌یابی کنیم. در زیر دلایل ابتلا به دیابت به تفکیک عنوان شده است. فشار روحی، غذا با منشا صنعتی، آلودگی هوا، بی‌تحرکی، عفونت‌ها و تغییر سبک زندگی در دسته علل مبتلا شدن به دیابت است.

 

آمار دیابت در ایران

وقتی عاملی مثل آلودگی هوا در ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد بنابراین میزان شیوع دیابت در هر استان می‌تواند متفاوت باشد. طبق نمودار زیر:

·       یزد با ۱۶.۲۰ درصد بیشترین شیوع را دارا است.

·       استان‌های سمنان و خوزستان به ترتیب ۱۴.۱۰ و ۱۴ درصد شیوع دیابت را دارند.

·       با تفاوت اندک استان‌های گلستان، البرز و مازندران با ۱۳.۶۰، ۱۳.۲۰ و ۱۳ درصد در رتبه‌های بعدی شیوع دیابت قرار دارند.

 

 



برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران دیابت هپاتیت‌ب