محمدرضا آردین

مطالعه این مقاله حدود 11 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1403/02/17
200



صادرات و واردات برنج در ایران یکی از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی و تجارت کشور است. دانستن آمار صادرات و واردات برنج در ایران به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده برنج در منطقه خاورمیانه قابل توجه است و در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در زمینه صادرات و واردات برنج بوده‌ایم. به این منظور، اس دیتا شرکت آماری در ایران، بهترین خدمات را برای آنالیز بهتر در خصوص تجارت این محصول دراختیار شما قرار می دهد.

هم اکنون ایران علاوه بر تولید برنج برای تأمین نیاز داخلی، نیز بخشی از تولیدات خود را برای صادرات به کشورهای دیگر ارسال می‌کند. این صادرات می‌تواند تأثیر مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد و درآمدهایی را برای کشور ایجاد کند.

 

مزایای واردات برنج به ایران

جالب است بدانید ایران با وجود اینکه صادرکننده خوبی برای این محصول محسوب می‌شود؛ انواع خارجی آن را از کشورهای همسایه وارد می‌کند. گاهی هدف کشورهایی که در یک محصول خاص صادرکننده هستند از واردات همان محصول فراهم کردن تنوع مورد نیاز بازار و گاهی نیز استفاده از آن برای صادرات به دیگر کشورهاست. 

 

 تنوع بخشیدن به بازارمصرفی

واردات برنج امکان دسترسی به انواع مختلف برنج را به مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دهد. از برنج باسماتی گرفته تا برنج تایلندی و ویتنامی، هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند نیازهای مختلف ذائقه‌ها را پوشش دهند.

 

تحریک رقابت و بهبود کیفیت

واردات برنج می‌تواند به عنوان یک عامل محرک برای بهبود کیفیت تولید داخلی عمل کند. با ورود برندهای خارجی به بازار، تولیدکنندگان داخلی تشویق می‌شوند تا استانداردهای تولید خود را ارتقاء دهند تا بتوانند در بازار رقابتی دوام آورند.

 

فرصت‌های اقتصادی و اشتغال

واردات برنج همچنین می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ایجاد کند از جمله ایجاد شغل در بخش‌هایی مانند توزیع، بازاریابی و فروش ، خدمات پس از فروش. این امر به تقویت بخش خدمات و تجارت در ایران کمک می‌کند.

 

مسائل مربوط به تأمین امنیت غذایی

یکی از مهم‌ترین مزایای واردات برنج، تامین امنیت غذایی در شرایطی است که تولید داخلی قادر به پاسخگویی به تقاضای بازار نیست. واردات برنج می‌تواند به جلوگیری از بحران‌های احتمالی کمبود غذا کمک کند.

آمارواردات و صادرات برنج - واردات

آمار واردات برنج

 

واردات برنج نیز بخشی از نیازهای ایران در این زمینه را تأمین می‌کند. به دلیل متغیرهای مختلف از جمله نوع زمین‌های کشاورزی، تغییرات آب و هوایی، و سیاست‌های دولتی، میزان واردات برنج به کشور ممکن است متغیر باشد.برای مدیریت بهتر بازار واردات و صادرات برنج ، دولت اغلب اقداماتی مانند تنظیم قیمت‌ها، تعیین سقف تولید، تشویق کشاورزان به استفاده از تکنولوژی‌های به روز و اصلاحات در کشاورزی انجام می‌دهد. این اقدامات می‌تواند به تعادل بین تولید داخلی و واردات برنج در کشور کمک کند و باعث رشد پایدار در این صنعت مهم می‌شود.طبق تحقیقات وجمع آوری اطلاعات و داده های آماری معتبر ، توسط مجموعه متخصص اس دیتا ، بیشترین آمار واردات برنج ازسال 1371 تا 1400 مربوط به سال 1392، به میزان 1/962/900/000 کیلوگرم بوده است. 


 

 

اطلاعات داشبورد محصولات غذایی

 
  • تهیه شده در سال : 1403
  • جمع آوری داده ها : از سال 1371 الی 1400
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا
 

      برای مشاهده آمار واردات برنج در ایران روی لینک زیر کلیک کنید:

      مشاهده داشبورد

 

 

صادرات برنج از ایران

برنج ایرانی یکی از محبوب ترین برنج های موجود دراین صنعت است که با توجه به چگونگی مقادیر تولید این محصول و بهره وری از زمین های کشاورزی بادرنظر گرفتن شرایط موقعیتی و آب و هوایی وموارد اقتصادی ، صادرات برنج طی این سال ها دست خوش تغییر است. و آمارها نشان میدهد،در سال 1382 به میزان 12/395/000 کیلوگرم برنج  بیشترین مقداری بوده که طی این سال ها صادر گردیده است . حال در ادامه به دلایلی که در اهمیت صادر کردن این محصول نقش دارد بپردازیم.


 

 

اطلاعات داشبورد محصولات غذایی

 
  • تهیه شده در سال : 1403
  • جمع آوری داده ها : از سال 1371 الی 1400
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا
 

      برای مشاهده آمار صادرات برنج در ایران روی لینک زیر کلیک کنید:

      مشاهده داشبورد

 

 

معرفی برنج ایرانی به بازارهای جهانی

صادرات برنج ایرانی امکان معرفی این محصول باکیفیت به بازارهای جهانی را فراهم می‌آورد. برنج‌های معروفی مانند برنج طارم و دم‌سیاه از شمال ایران به دلیل عطر و طعم منحصر به فردشان، می‌توانند در بازارهای بین‌المللی رقابت کنند. صادرات برنج به تقویت اقتصاد کشاورزی کمک کرده و منجر به ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان می‌شود. همچنین، افزایش صادرات می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک کمک کند.

 

ایجاد اشتغال و بهبود شرایط اجتماعی

صادرات برنج می‌تواند به ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش بین‌المللی منجر شود. این امر به بهبود شرایط اجتماعی و کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی کمک می‌کند.

آمار واردات وصادرات لرنج درایران - صادرات

 ارتقاء استانداردها و کیفیت تولید

تمرکز بر صادرات برنج انگیزه‌ای برای ارتقاء استانداردهای کیفی در تولید است. این امر می‌تواند منجر به بهبود فرآیندهای کشاورزی و افزایش استفاده از تکنولوژی‌های نوین در کشت برنج شود.

 

 

کسب اطلاعات آماری معتبر با اس دیتا

تیم اس دیتا با استفاده از روش‌های پیشرفته آماری و تحلیل داده، به بررسی جامع امار صادرات و واردات برنج در ایران پرداخته است. در نهایت، تحلیل‌های اس دیتا ابزار مهمی برای سیاست‌گذاران و تجار بخش کشاورزی فراهم می‌کند تا بتوانند با درک بهتری از بازار، تصمیمات موثرتری بگیرند. 

تماس باما :

021-40443660




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو صادرات واردات برنج آب بر شهرهای ایران ایران