نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/10/02
370


آمار مهاجرت ایران

دسترسی سریع



 

همیشه و در همه حال مهاجرت دغدغه اصلی جوانان بوده که بیشتر آن‌ها به علت تحصیلات و برخی به جهت امکانات رفاهی که در بعضی از کشورها موجود است تمایل به مهاجرت دارند اما وضع اقتصادی جامعه به عنوان اصلی‌ترین عامل جهت مهاجرت از ایران تلقی می‌شود. مسئله مهم که اشتباه عموم مردم است تصور غلط از آمار مهاجرت ایرانیان است که می‌گویند ایران تنها کشوری است که آمار مهاجرانش زیاد است اما در بین 232 کشور جهان رتبه مهاجر فرستی ایران 54 است.

مهاجرت بدون پول

برای مهاجرت حتما نیاز نیست که پول هنگفتی داشته باشید تخصص کاری و رزومه کاری پربار شما راهکار مفیدی برای مهاجرت است از طرفی تحصیلات شما زمانی که به کسب بورسیه ختم شود مهاجرت بدون پول خواهید داشت. ایران رتبه دهم دانشجویان بین‌المللی در زمینه‌ مهاجرت تحصیلی را دارا است.

مهاجرت ایران در سال 1399

با استناد به آماری که رصدخانه مهاجرت ایران اعلام کرده در سال 1399 جمعیت مهاجران ایرانی 8/1 میلیون نفر بوده که شامل 3/2 درصد از جمعیت ایران است. بر طبق اعلام اخیر یونسکو ایران در بین 241 کشور رتبه 19 در دانشجو فرستی را دارا است. کشورهای آمریکا، ترکیه و آلمان سه کشوری هستند که مقصد اصلی انتخابی دانشجویان ایرانی در دنیا برای مهاجرت به حساب می‌آید. در سال 1399 حدوداً 2 میلیون مهاجر ایرانی در دنیا زندگی می‌کردند.

 

علت مهاجرت

همیشه هر فردی که قصد مهاجرت دارد هدف بزرگی را برای خود یا خانواده‌اش برنامه‌ریزی کرده است چون جدا شدن از تعلقات و وابستگی‌ها برای همه سخت خواهد بود اما مهم‌ترین علل مهاجرت مهاجرین ترقی، مسائل خانوادگی، موارد تحصیلی (ادامه تحصیل و بورسیه گرفتن) و پناهندگی عنوان می‌شود.

مهاجرت برای تحصیل

امروزه پرتقاضاترین علت مهاجرت در ایران تحصیل قلمداد می‌شود در زیر کشورهایی را که بیشترین میزبان برای دانشجوهای ایرانی هستند آورده‌ایم:

ایالات متحده آمریکا: 12142

ترکیه: 6900

آلمان: 4846

ایتالیا: 4265

کانادا: 3884

محبوب‌ترین کشور برای مهاجرت

طبق مهاجرت‌های انجام شده و تمایل افراد به مهاجرت، کشور آمریکا و به طور کلی قاره آمریکا محبوب‌ترین کشور برای مهاجرین ایرانی بوده است این در حالی است که کانادا هم 400 هزار ایرانی مهاجر را در خود جای داده است.

آمار مهاجرت و پناهندگی ایران

کشور آلمان بیشترین تعداد پناهندگان را با 68 درصد دارا است.

بین مهاجران ایرانی 45 تا 56 درصدشان بالای 25 ساله هستند.

سهم مهاجران ایرانی در سال 1398 حدود 29/2 درصد بوده است.

تعدا مهاجرین ایرانی 1937048 نفر در سال 1398 بوده است.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو شهرهای ایران ایران