کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 17 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/09/19
617



داده‌های شبکه‌های اجتماعی یک منبع بسیار بزرگ از محتواهایی است که به بازنمایی شخصیت، رفتار، نظر، کنش و کاربران می پردازد. تحلیل این داده‌ها می‌تواند از هر نظر مفید باشد و مدیران را به مولفه‌های معناداری برساند که بتوانند تصمیمات بهتر و مناسب‌تری بگیرند. داده کاوی شبکه‌های اجتماعی یک فرآیند بسیار مهمی است که از آن برای استفاده از داده‌های بزرگ محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده می‌شود. این کلان داده‌های تولید شده می‌تواند در سایت‌ها و اپلیکشین‌های رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و بسیاری از برنامه‌های دیگر باشد. تحلیل داده‌ها و داده کاوی شبکه‌های اجتماعی برای استخراج الگو، نتیجه‌گیری در مورد کاربران و همچنین کسب اطلاعات در مورد آن‌ها انجام خواهد گرفت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی داده کاوی شبکه‌های اجتماعی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تحلیل کلان داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی:

تحلیل کلان داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند در زمینه‌های مختلف بکار بیاید و مولفه‌های معناداری را سبب شود. این آنالیزها می‌تواند مقدمه مهمی بر تصمیم‌گیری‌ها در آینده باشد و برای سازمان‌ها بسیار مهم واقع شود. تحلیل کلان داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی موضوعات مختلفی را از جمله کنش‌های جامعه، مخاطب شناسی، اقتصاد و کنش های مالی افراد و جامعه ، مطالعات جامعه شناسی و شامل می‌شود. البته تحلیل کلان داده‌ها بسیار گسترده است و بصورت خلاصه می‌توان اذعان داشت که در هر حوزه‌ای که رفتار انسان مهم باشد، می‌توان از تحلیل شبکه اجتماعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بسترها برای دستیابی به اطلاعات مربوطه استفاده کرد.

 

تجزیه و تحلیل احساسات در شبکه‌های اجتماعی و اهمیت آن:

همان‌گونه که می‌دانید، امروزه پیشرفت‌های بسیاری را در زمینه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به وجود آمده است. استفاده خلاقانه از تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند ابزار موثری برای انجام تحقیقات عمیق در تجزیه و تحلیل احساسات باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تحلیل احساسات آن‌ها برای برندها از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحلیل مکالمات مشتری درباره‌ی خدمات ارائه شده به آن‌ها، برای سازمان‌ها بسیار مهم است. دو شاخص اصلی این موضوع به شرح ذیل می‌باشد:

 

داده کاوی شبکه‌های اجتماعی:

تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها باید منبع داده خود را با استفاده از متخصصان پیدا کرده و داده‌های مورد نظر را از آن‌ها استخراج نمایند. داده کاوی شبکه‌های اجتماعی نیز به متخصصان و تحلیلگران داده‌ها و برنامه‌های نرم افزاری خودکار نیاز دارد. به وسیله نرم افزارهای مربوطه، داده‌های خام در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان پیدا و جمع آوری کرد. سپس الگوها و فرآیند ارتباطی میان افراد را مورد بررسی قرار داد. این الگوها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، رفتارهای آنلاین، اشتراک گذاری مطالب، ارتباط بین افراد، رفتار خرید آنلاین و ... مرتبط است.

ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی، برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مهم است. به دلیل آن که داده کاوی شبکه‌های اجتماعی و در کل رسانه‌های اجتماعی، به سازمان‌ها در زمینه‌های زیر یاری می‌رساند:

مفاهیم اساسی در داده ‌کاوی شبکه‌های اجتماعی:

باید اشاره شود که داده کاوی شبکه‌های اجتماعی شامل مفاهیم اساسی از جمله موارد ذکر شده در ذیل است:

داده کاوی شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، توسط متخصصان در این حوزه انجام می‌گیرد. در واقع داده کاوان الگوریتم‌های مناسبی برای بررسی داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی را پدید می‌آورند.  داده کاوی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تئوری‌ها و روش‌های حاصل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی، علوم شبکه، جامعه شناسی، مردم نگاری، بهینه سازی و ریاضیات می‌باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که علم داده کاوی شامل ابزارهای رسمی برای نمایش، اندازه گیری و مدل سازی الگوهای معنی‌دار از داده‌های رسانه‌های اجتماعی در مقیاس بزرگ می‌باشد.

 

انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی:

در مقالات گذشته اذعان داشته‌ایم که شبکه‌های اجتماعی، گروهی از نرم افزارها و برنامه‌های مبتنی بر اینترنت هستند. این رسانه‌ها ارتباط میان افراد را سهل‌تر کرده است و بر پایه مبانی ایدئولوژیک و فناوری وب طراحی و ساخته شه‌اند.  همان‌گونه که می‌دانید، شبکه‌های اجتماعی امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید شده توسط کاربر را دارا می‌باشند و از این نظر برای سازمان‌ها و شرکت‌ها حائز اهمیت هستند. انواع مختلفی از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی وجود دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

کاربرد داده کاوی شبکه‌های اجتماعی:

داده کاوی شبکه‌های اجتماعی در صنایع مختلفی از جمله موارد ذکر شده در زیر، کاربرد دارد:

زمانی که داده‌های تجزیه و تحلیل یافته شده دریافت می‌گردند، داده کاوی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. سپس می‌توان داده‌های مورد نظر را در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. داده کاوی شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربرد بسیاری دارد که در ذیل به آن‌ها می‌پردازیم:

 

اهمیت داده کاوی و تحلیل داده شبکه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها:

با استفاده از تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، می‌توان گزارشات تحلیلی مختلفی را تهیه کرد. این گزارش‌های تحلیلی در زمینه تصمیم‌گیری درست مدیران و توسعه شرکت‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع گزارشات تحلیلی از موارد ذکر شده در زیر به دست می‌آیند:

قابل ذکر است که این گزارشات به کسب و کار یا افراد در پیشبرد اهدافشان کمک بسزایی خواهد کرد.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رسانه‌های اجتماعی و داده کاوی شبکه‌های اجتماعی، به وبسایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

تحلیل داده داده کاوی خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین داده کاوی مالی تأمین اجتماعی شبکه عصبی شبکه اجتماعی

مقالات مرتبط


کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ ارتباط و شبکه‌ مخابرات کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های مخابراتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد مدل سازی گراف در تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربرد شبکه‌ های عصبی در تحلیل داده‌ های تصویری معرفی مفاهیم پایه شبکه‌ های عصبی و نحوه عملکرد آن‌ها مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار تحلیل شبکه‌های اجتماعی و رفتار کاربران تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در تبلیغات شبکه‌های عصبی و کاربردهای آنها در علم داده پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربردهای جالب یادگیری ماشین داده کاوی مکانی چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ کاربردهای بازاریابی داده محور تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری