نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/16
381



قیمت مصالح ساختمانی تابع موارد خاصی است و می‌توان اذعان داشت که نوسانات قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن داشته باشد و آن را تحت الشعاع قرار دهد. مدتی است که سازندگان خانه با معضل گرانی مصالح ساختمانی مواجه شده‌اند و این موضوع یکی از دلایل بسیار مهمی است که بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز به حالت تعلیق درآمده و برای سازندگان ساخت و ساز سودآور نخواهد بود. از آنجا که پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز تاثیر خاصی بر اقتصاد کشور دارند، بسیاری از متخصصان در این حوزه به بررسی نوسانات مصالح ساختمانی پرداخته‌اند و سعی در کنترل آن دارند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی نوسانات قیمت مصالح ساختمانی بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

رشد شاخص بهای مصالح ساختمانی:

بحران هزینه‌های ساخت و ساز مسکن و دیگر ساختمان‌ها سبب شده است تا بسیاری از سازندگان را نگران کرده و حتی برخی از پیمانکاران و کارفرمایان در این حوزه را به آستانه ورشکستگی برساند. مدتی است که هزینه ساخت خانه به شدت افزایش یافته و این موضوع تاثیر چشمگیری بر قیمت خانه در تمام نقاط ایران داشته است. البته در اوایل سال ۱۴۰۰ قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال ۹۹ افزایش بسیاری داشت و در سه ماهه سوم و چهارم ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه اول و دوم قیمت مصالح کمی کاهش پیدا کرد. در واقع هزینه بسیار بالا ساخت مسکن در تهران و شهرهای اطراف آن و همچنین افزایش قیمت زمین سبب شده است تا قیمت خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری با رشد بی سابقه‌ای مواجه شوند. به نقل از مرکز آمار ایران و دنیای بورس هزینه ساخت و ساز نسبت به سال‌های گذشته با رشد ۷۱ درصدی مواجه گشته است. بر اساس آمارهای به دست آمده از مراکز معتبر بحران قیمت مصالح ساختمانی و کمبود زمین برای ساخت و ساز (به خصوص در پایتخت و شهرهای مجاور) سبب شده است تا رکود ساختمانی در این مناطق به اوج خود برسد.

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی:

به نقل از مرکز آمار ایران و دنیای اقتصاد و ایسنا، آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که زاز سال ۱۳۹۸ تاکنون قیمت مصالح ساختمانی به صورت صعودی افزایش یافته است و اما در این دوره دو ساله با نوساناتی نیز روبه‌رو بوده که تاثیر نامناسبی بر قیمت زمین و مسکن داشته است. به آمار و ارقام زیر توجه فرمایید:

 

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی:

به نقل از مرکز آمار ایران و دنیای اقتصاد، میزان تورم هزینه ساخت و ساز ساختمان مسکونی از لحاظ مصالح ساختمانی در بهار سال ۱۴۰۰ از منظر فصلی تقریبا ۱۹ درصد بوده است و بر اساس تورم نقطه‌ای به اندازه 101 درصد محاسبه شده است. تمامی این آمار و ارقام حاکی از آن است که میزان نوسانات مصالح ساختمانی در قیاس با سال ۱۳۹۹ تقریبا دو برابر شده است.

متاسفانه قیمت مصالح ساختمانی در طی دو سال گذشته جهش‌های مرحله‌ای بسیاری داشته است که همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از سازندگان در این زمینه، از سال ۱۳۹۹ تاکنون به ساخت پروژه‌های جدید ساختمانی نپردازند و حتی برخی دیگر پروژه‌های نیمه تمام خود را تکمیل نکنند و ساخت و ساز را به تعویق بیاندازند تا بازار مصالح کمی آرام‌تر شود. با نوسانات قیمت مصالح ساختمانی برآورد هزینه ساخت را برای سازندگان بسیار سخت خواهد شد (به خصوص در زمان مناقصه) و این موضوع در حالی است که بازار ساخت و ساز مسکن و ساختمان در سال جاری، هفتمین سال رکود خود را تجربه می‌کند.

به آمار و ارقام زیر توجه فرمایید:‌

درصد تغییر فصلی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به تفکیک فصل به صورت زیر می‌باشد. (مقایسه میان سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در سه ماهه‌های مختلف سال)

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید.




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش صالح مُشَتَّت