نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/15
339


فرآورده گوشتی کالباس


کالباس فرآورده گوشتی که به صورت سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر سرانه مصرف آن تا ۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

معیار قیمت‌گذاری کالباس هم بر اساس درصد گوشت یا مرغ به کار رفته در آن تعیین می‌شود. قصد داریم در مورد سرانه مصرف محصولات گوشتی و سلامت تولید آن اطلاعاتی را ارائه دهیم.

همیشه استاندارد بودن سوسیس و کالباس‌ها دغدغه مردم بوده است. در حال حاضر  ۱۰ کارخانه تولید محصولات گوشتی در استان تهران وجود دارد به‌طور مداوم به آن‌ها سرکشی می‌شود تا در سلامت کامل محصولات را به بازار ارائه کنند. همانطور که گفتیم قیمت محصولات گوشتی بر اساس درصد مرغ و گوشت به کار رفته در آن اعلام می‌شود طبیعی است که با بالا رفتن قیمت مرغ، گوشت، مواد اولیه و ادویه‌ها، قیمت این فرآورده‌ها هم دستخوش تغییر شود.

سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی

در هر جامعه تعداد افرادی که تمایل به مصرف غذای فست‌فودی دارند بسیار زیاد است همین موضوع در تعیین سرانه مصرف این فرآورده‌ها موثر خواهد بود. تا قبل از این سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در ایران ۵/۱ کیلوگرم بوده است. اما امروزه این آمار نزدیک به ۶ کیلوگرم در سال رسیده است. در حالی که در کشورهای آمریکایی سرانه مصرف محصولات گوشتی به ۷۰ کیلوگرم می‌رسد. در ایران سالانه چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تن انواع فرآورده گوشتی تولید می‌شود اما به علت افزایش قیمت آن مصرفش کم خواهد شد.

طبیعتاً فرآورده‌های گوشتی از ارزش غذایی بسزایی برخوردار هستند. ارزش غذایی هر فرآورده به ترکیبات به کار رفته در آن مربوط می‌شود. ساختار و طعم مواد غذایی در برندهای مختلف با هم فرق خواهد داشت. به عنوان مثال در مورد کالباس‌های ۹۰ درصد گوشت ۳۰۰ گرمی برند هایزم شامل ۸۷ انرژی و فاقد قند بعلاوه ۳/۴ چربی است. برندهایی مثل گوشتیران و ۲۰۲ از نظر انرژی، قند و چربی تفاوتی با یکدیگر ندارند. به جز برند هایزم که قند نداشت برند سولیکو هم بدون قند است.

بسته‌بندی

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌ها در آماده‌سازی کالباس‌ها بحث بسته‌بندی آن است. با توجه به نمودار بسته‌بندی ژامبون بوقلمون استان قم با ۴۰۰۰۰ واحد فعال بیش از ۳۵۰۰۰ تن ظرفیت تولید بالایی دارد. استان تهران با ۴۰۰۰۰ واحد فعال بیش از ۵۰۰۰ تن ظرفیت تولید دارد.

 

 

طبق نمودار دیگری که آورده‌ایم استان تهران با واحدهای تولید بالایی که دارد در عوض ظرفیت تولید به نسبت کمتر است. اما در خصوص استان گیلان ظرفیت تولید بیشتری به نسبت واحدهای فعال در تولید روکش سوسیس و کالباس داریم.

 

 

 

 



برچسب‌ها:

مواد غذایی کالباس غذاهای آماده