نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/31
815


آمار مصرف نوشابه در ایران


آمار مصرف نوشابه در ایران:

نوشابه یکی از نوشیدنی‎های خوش طعم و بسیار پر طرفدار در سرتاسر دنیا می‌باشد که مصرف آن نسبت به نوشیدنی‌های حاوی شکر بسیار بیشتر است. در واقع نوشابه را می‌توان به عنوان یکی از نوشیدنی‌های رایج در دنیا به شمار آورد. در ایران و آمریکا مصرف نوشابه آمار تکان دهنده‌ای داشته و با وجود ضررهایی که این نوشیدنی برای بدن انسان‌ها دارد اما بسیاری از افراد به آن علاقه نشان می‌دهند و به نوعی مهمان دائمی سفره‌های ایرانیان است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی آمار مصرف نوشابه در ایران بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات لازم تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

آمار مصرف نوشابه در ایران:

بر اساس آمارهای به دست آمده از مراکز مختلف، مصرف نوشابه در ایران آمار بسیار تکان دهنده و عجیبی دارد، باید اشاره شود که میانگین مصرف نوشابه در ایران تقریبا ۴ برابر میانگین عادی می‌باشد و این آمار از نظر پزشکان قابل تامل و خطرناک است! در واقع سرانه مصرف نوشابه در ایران ۴۲ لیتر بوده و این در حالتی است که در دیگر کشورها با تغذیه‌ای مناسب، تقریبا 10 لیتر می‌باشد!  در طی سال‌های اخیر ( ۲۰ سال اخیر ) مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک 15 درصد افزایش یافته است این در حالی است که مصرف شیر و لبنیات رشد بسیار کمی داشته و برابر با 0.1 درصد بوده است. این موضوع می‌تواند حتی بازار نوشابه در ایران را تحت الشعاع قرار دهد.  

در زیر جدول مقایسه‌ای از مصرف مواد مغذی و مواد پر ضرر را ارائه می‌دهیم که آمار جالبی نشان می‌دهد:

 

بازار نوشابه در ایران:‌

بازار نوشابه در ایران رقابت بسیار تنگاتنگی دارد، با توجه به این که آمار مصرف نوشابه در ایران بسیار بالا بوده و ایرانیان مقام اول مصرف نوشابه در دنیا را از آن خود کرده‌اند، کمپانی‌ها و سازمان‌های بسیار متعددی به تولید نوشابه پرداخته‌اند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که روزانه به صورت میانگین، حدود ۵ الی۶ میلیون قوطی نوشابه در کشور تولید شده که در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌گردد. این آمار ذکر شده فقط مربوط به نوشابه‌های قوطی بوده که اگر نوع خانواده و نوشابه شیشه‌ای را به آن اضافه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که تولید روزانه نوشابه در ایران از ۱۰ میلیون ظرف نیز بیشتر خواهد شد!

این سهم عظیم بازار نوشابه در ایران، در دست برندهای بزرگ فانتا، اسپرایت، میرندا، سون‌آپ و زمزم می‌باشد که در ایران تولید می‌گردند. بنابراین با توجه به آمار ذکر شده از سرانه مصرف نوشابه در ایران و حجم انبوه تولید کمپانی‌های دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که این بازار پر سود دارای رقبای بسیار قدرتمندی می‌باشد و مارکتینگ و تحقیقات بازار نوشابه امری بسیار پیچیده بوده که باید توسط متخصصان و کارشناسان در این حوزه انجام شود. بنابراین شما عزیزان بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.

 



برچسب‌ها:

مرکز آمار ایران مواد غذایی نوشابه