هرگاه به واسطه گرههایی که به هم ارتباط دارند ساختاری شکل بگیرید. به اصطلاح شبکه اجتماعی تشکیل شده است. اما نمیتوان شبکه اجتماعی را محدود چند ابزار در این مسیر کرد. نخستین شبکههای اجتماعی چون کامل نبودن عمر مفید چندانی نداشتهاند. به همین سبب با اطمینان نمیتوان نامی از اولین و قدیمیترین شبکه اجتماعی برد. در خصوص برخی از معروفترین و محبوبترین آنها فیسبوک و توییتر هستند. که هر کدام به ترتیب در سالهای 2004 و 2006 تأسیس شدهاند.
فیسبوک با 2 میلیارد کاربر طی یک ماه به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی شناخته میشود. فضای فیسبوک مناسب برای بیزینس، تبلیغات، تعامل و غیره به حساب میآید.
این شبکه اجتماعی بر پایه پیام است. بسیاریها شبکههای پیامرسان را در دسته شبکه اجتماعی جای نمیدهند.
این شبکه که وابسته به ماکروسافت است بیشتر جهت مشاغل استفاده میشود.
توییتر که بیشتر از همه در آمریکا مورد استقبال است بیش از 140 میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است.
این شبکه که وابسته به فیسبوک است بالای 375 میلیون عضو فعال را دارد. از طرفی در ایران نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
ابتدا به طور کلی به بررسی شبکههای اجتماعی موجود و محبوبیت آنها میپردازیم. در نمودار زیر تعداد کاربر فعال ماهانه در شبکههای اجتماعی مختلف را آوردهایم. همانطور که میبینید فیسبوک با داشتن ۲.۲۳ میلیارد کاربر فعال بزرگترین و محبوبترین است. پس از آن یوتیوب با ۱.۹ میلیارد و واتسآپ با ۱.۵ میلیارد قرار دارند.
حال به شبکههای اجتماعی در ایران میپردازیم. در نمودار زیر که از نظرسنجی افراد بالای ۱۸ سال تهیه شده میزان استفاده هر کاربر از شبکه اجتماعی را بطور روزانه آورده است. طبق نمودار بیشترین استتفاده را واتس آپ دارد که بطور معمول ۴۴.۸ درصد در طول روز به طور مستمر از آن استفاده میکنند. همانطور که میبینید بعضی از افراد تنها از شبکه اجتماعی داخلی استفاده کرده و بعضی اصلا از آنها استفاده نمیکنند.
در زیر سه شهری که کمترین تعداد عضویت در شبکه مجازی و سه شهری که بیشترین تعداد عضویت را داشتهاند برایتان آوردهایم. همانطور که میبینید سه شهر البرز و بوشهر تهران بیشترین درصد عضویت در شبکههای اجتماعی و سه شهر گلستان و خراسانرضوی و سیستانوبلوچستان کمترین درصد عضویت در شبکه مجازی را دارا هستند.
اکنون که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی را در نمودارای بالا بررسی کردیم وقت آن است که به بررسی یکی از مزیتهای شبکههای اجتماعی بپردازیم. همانطور که میبینید ۷۸ درصد از فروش کالا و خدمات در شبکه اجتماعی اتفاق میافتد تا بستری عالی برای صاحبان کسبوکارها باشد.
کسبوکارهای زیادی از اینستاگرام برای معرفی خدمات خود بهره میگیرند. یعنی حتی نخستین قدم برای فروش اینترنتی و ارائه خدمات و کار خود ساخت یک صفحه در فضای اینستاگرام است. کاربران فعال این شبکه در ایران بالای 30 میلیون کاربر است. در کشور ما چیزی حدود 54 دقیقه تا 3 ساعت از وقت افراد به طور میانگین در اینستاگرام میگذرد. 30.94 درصد در بین 4.48 میلیارد کاربر فعال در کل جهان از اینستاگرام به صورت منظم استفاده میکنند.
علت محبوبیت اینستاگرام
به واسطه یک عکس میتوان هر آنچه که نیاز است به مخاطب فهماند و احتیاجی به متنهای طولانی نخواهد بود. از اینرو فرد میتواند با ارائه یک عکس یا اینفوگرافیک مقصود خود را به مخاطب برساند. در این خصوص میتوانید مقاله دادهنما در بازاریابی را بخوانید.
عمده مشاغل از صفحات اینستاگرام برای معرفی خدمات خود یا محصولاتشان استفاده میکنند. علاوه بر آن بعضی از کسبوکارها نیاز تنها از این طریق فروش اینترنتی دارند.
اکثر سنین از اینستاگرام بسته به نوع نیازی که دارند بهره میگیرند. چرا که برای همه افراد قابلیت ارائه را متناسب یا خواسته آنها دارد.
در اینستاگرام شما میتوانید خبرها را نشر ندهید و موجب شوید مردم از وقایع جهان باخبر شوند. این در صورتی است که صفحه شما در این شبکه اجتماعی عمومی باشد تا برای همه نمایش داده شود.
یکی از دلایل اصلی محبوبیت اینستاگرام به زمانی بر میگردد که این برنامه در کشور ما بر خلاف حال حاضر فیلتر نبود.
در جهت مشخص نمودن موضوع ارتباط و گفتگو افراد از هشتگ استفاده میکنند. که در شبکههای اجتماعی نخستین بار توییتر آن را ارائه کرد. استفاده گسترده از هشتگ در زمان آتشسوزی سندیگو با #sandiegofire انجام گرفت. به همین سبب همه اطلاع پیدا کردند و پیگیر شدند. استفاده هشتگ از طریق ایرانیها طی سالهای 2009 و 2010 شکل گرفت. امروزه در برنامه اینستاگرام نیز شاهد استفاده هشتگ هستیم. که به واسطه آن اخبار مخابره میشود. شاید یکی دیگر از دلایل محبوبیت اینستاگرام بهره گرفتن از هشتگ و پیدا کردن ساده هر مطلب از طریق آن است. شما برای ارائه هشتگ و یادگیری آن میتوانید مقاله مربوط به هشتگ را مطالعه کنید.
حال در زیر میخواهیم به بررسی تعداد کاربران شبکههای مجازی در ایران بپردازیم: همانطور که میبینید بیشترین کاربران در ایران در واتسآپ فعالیت دارند که با توجه به سهولت کار با آن این قابل پیشبینی بود. از طرفی تعداد کاربران وتسآپ حدوداً ۴۷۷۰۰۰۰۰ نفر است. اما رتبه دوم در تعداد کاربر ایرانی را تلگرام با ۴۷۲۵۰۰۰۰ نفر دارا است. اینستاگرام در ایران سومین شبکه اجتماعی محبوب با ۴۴ میلیون کاربر است.
حال به بررسی جنسیت کاربران اینستاگرام در ایران میپردازیم. طبق نمودار حدود ۵۵ درصد کاربران اینستا در ایران را زنان و ۴۵ درصد آن را مردان تشکیل دادهاند.
در نمودار زیر به بررسی ایرانیانی که بیشترین کاربر یا به اصطلاح فالور را در صفحه خود دارند پرداختهایم. بین ایرانیان در سال ۱۴۰۰ حسن ریوندی کندین معروف با ۱۷ میلیون فالور بیشترین تعداد فالور را دارد. پس از آن نیز مهناز افشار با ۱۴.۲ میلیون فالور و دنیا جهان بخت با ۱۲.۴ میلیون فالور در رتبههای بعدی قرار دارند.
این مقاله به علت اهمیت شبکههای اجتماعی آماده شده است. چون که بزرگترین ابزار اطلاعرسانی در زمان حال حاضر به حساب میآید. در دنیای الکترونیک برای برقراری ارتباط به طور حتما از شبکههای اجتماعی محبوب بسیار استفاده میشود. شما از اینستاگرام در چه جهتی و یا استفادهای میکنید؟