نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/02
218


سهم فارغ‌التحصیلان از بیکاران کشور چقدر است؟


بیکاری یکی از معضلاتی است که بسیاری از جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به عبارتی دیگر درگیر این مسئله هستند. بسیاری از افرادی که جزء بیکاران در جامعه به شمار می‌آیند متاسفانه از افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی هستند. معضل بیکاری می‌تواند تاثیرات مختلفی را بر جامعه داشته باشد و سبب بروز مشکلاتی حاد در جامعه گردد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سهم فارغ التحصیلان از بیکاران کشور بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را درباره این موضوع در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با اس دیتا همراه باشید.

 

بیکاری و معضلات آن:

قبل از آنکه به بررسی معضل بیکاری و تاثیر آن بر جوامع بپردازیم، باید اشاره نماییم که نرخ بیکاری و محاسبه آن به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و نمی توان هر فردی که در جامعه فاقد کار است را به عنوان بیکار در نظر گرفت و آن را در محاسبات نرخ بیکاری جای داد! در واقع برای محاسبه این شاخص باید افرادی را در نظر گرفت که مدتی است به دنبال کار هستند و نمی‌توانند کار پیدا کنند، همچنین افرادی که منتظر فراخوان برای بازگشت به شغلی قبلی خود هستند نیز جزء بیکاران به شمار می‌آیند. اما دانش آموز تمام وقت، افراد بازنشسته یا افراد خانه‌دار جزء دسته بیکاران تقسیم بندی نمی‌شوند. در واقع می‌توان اذعان داشت، بیکاران و شاغلان اعضای نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

به نقل از خبر گذاری ایمنا، بیکاری تاثیرات نامناسبی بر روی جامعه دارد. به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی به دلیل آنکه جمعیت افراد زیاد است، این معضل می‌تواند بزهکاری در جامعه را افزایش دهد. در واقع معضل بیکاری را می‌توان از منظر جامعه ‌شناسی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روانی بررسی کرد. قابل ذکر است که کارشناسان در این حوزه بیان کرده‌اند که بیکاری یکی از مهم‌ترین عوامل بزهکاری و ناامنی در جامعه به شمار می‌آید.  از طرف دیگر بیکاری می‌تواند بر روابط افراد در یک جامعه تاثیر سوء داشته باشد و بدین ترتیب جریان‌های مثبت اجتماعی کاهش یابد. با افزایش نرخ بیکاری در یک جامعه علاوه بر مشکلات اجتماعی، مشکلات اقتصادی نیز شکل می‌گیرد. خوشبختانه در طی یک سال اخیر میزان بیکاری در حال کاهش یافتن است، اما با این وجود نیز درصد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی جزء بیکاران کشور تلقی می‌شوند.

 

سهم فارغ التحصیلان از بیکاران کشور چقدر است؟

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران و خبرگذاری مهر و ایسنا، تقریبا ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف، جزء جمعیت بیکار کشورمان محسوب می‌گردند. در واقع آمارگیری‌های انجام شده توسط متخصصان این حوزه در سال ۱۴۰۰ اثبات کرد که ۹۲۴ هزار و ۳۹۴ نفر از جمعیت فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی، بیکار بوده و این موضوع بدان معناست که در سال ۱۴۰۰ (سال جاری)، میزان ۱۳.۴ درصد از کل جمعیت فعال فارغ ‌التحصیل آموزش‌های عالی بیکار بوده‌اند و این رقم کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

به آمارها و ارقام زیر توجه فرمایید:‌

 

قابل ذکر است که جمعیت بیکاران کشور  ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۰۴ نفر می‌باشد که در سال ۱۳۹۹ سهم بیکاران فارغ التحصیل به اندازه ۳۶ درصد بوده است. البته مرکز آمار ایران اذعان داشته است که سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از میزان کل شاغلان کشور با رشد مواجه بوده است، به‌گونه‌ای که این سهم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، به اندازه ۰.۱ درصد افزایش داشته است؛ با این وجود همچنان رشد جمعیت بیکاران فارغ ‌التحصیل دانشگاهی در طول سال‌های گذشته بیشتر از رشد جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل بوده است.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

نرم افزار اس دو بی سوادی کشور

مقالات مرتبط


جمعیت شهرهای استان کردستان تحلیل بازار به چه معناست؟ تحقیقات بازار به چه معناست؟ سهم جمعیت مرد و زن در ایران شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها استخراج اطلاعات از داده‌های تصویری در علم داده استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری معرفی توزیع‌های احتمال و استفاده از آن‌ها در تحلیل آماری پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی نحوه محاسبه سهم بازار نرخ بیکاری و اشتغال در ایران محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک بالاترین و پایین ترین نرخ بیکاری استان‌ها تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده نرخ بیکاری سهم واردات کفش به لبنان به طور کلی در سال ۲۰۱۸