کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/31
278


داشبورد میانه


در بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها استفاده از میانه مهم تلقی می‌شود. میانه در آمار و محاسبات جایگاه بسیار مهمی دارد و در تمام بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخستین بررسی‌های این‌چنینی آماری مربوط به دوران باستان است. پس از حاکمان چین و مصر در زمان امپراطوری رم سرشماری‌هایی انجام شد که از این علم بهره گرفتند. حتی واژه آماری از کلمه ایتالیایی استاتیستا گرفته شده است.

شاخص میانه

در مباحث آماری همیشه سه شاخص میانگین، میانه و مد پرتکرار و مهم تلقی می‌شوند. شاخصی که در داده‌های کمی و کیفی با قابلیت ترتیبی استفاده می‌شود میانه است. حتی برخی میانه را نقطه اعتدال می‌نامند چرا که در لیست‌های مرتب شده در وسط قرار می‌گیرد این در صورتی است که داده‌های ما فرد باشد. هرگاه زوج بودند در داده‌های کمی میانگین دو مقدار وسط میانه است. اما اگر داده‌ها کیفی باشند هر دو مقدار وسط را میانه در نظر می‌گیریم.

داشبورد میانه

در داشبورد میانه هم به همین صورت پیش می‌رویم و از الگوریتم‌های مرتب‌سازی برای محاسبه با سرعت بیشتر استفاده می‌کنیم. از طرفی داشبورد میانه تحت تأثیر اعداد بسیار بزرگ و بسیار کوچک مجموعه نمی‌شود. در نهایت برای محاسبه در داشبورد میانه مقدارهایی که بالا و پایین میانه قرار می‌گیرد اهمیت ندارند بلکه تعداد کل اعداد مورد اهمیت و توجه هستند.

کاربرد داشبورد میانه

برای بهتر درک کردن کاربرد داشبورد میانه از دو مثال استفاده می‌کنیم:

مثال ۱:

کارفرمایی را تصور کنید که قصد دارد رنج حقوقی کارکنان خود را بداند. برای این موضوع بهترین شاخص استفاده از میانه خواهد بود. اگر از شاخص میانگین استفاده کند به نتیجه مناسب و دلخواهی دست پیدا نمی‌کند. چرا که امکان دارد برخی از پرسنل او حقوق بالای ۲۰ میلیون بگیرند در عوض تعداد زیادی از کارکنان حقوق ۳ میلیون تومانی دریافت کنند. در اینجا شاخص میانه دقیق‌ترین و درست‌ترین جواب را ارائه می‌دهد.

مثال ۲:

فرض کنید شرکت پنبه‌ریز برای بدست آوردن رنج سنی بانوان مصرف کنند محصولات بهداشتی خود دنبال شاخصی مناسب است. برای بدست آوردن این رنج سنی استفاده از داشبورد میانه بهترین گزینه است.

 

کلام آخر

تیم کارشناسان اس‌دیتا برای اولین بار این امکان را برای شما فراهم کرده تا از این داشبورد بهره بگیرید. داشبورد میانه با تمامی امکانات به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در زمینه داشبورد میانه هرگونه سوال و یا خدماتی نیاز دارید با مشاوران ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت در این مسیر شما را یاری کنند.




برچسب‌ها:

داشبورد داشبورد فروش میانه